چه زمانی شرکت ها تجدید ارزیابی دارایی انجام می دهند؟



تجدید ارزیابی دارایی

شفاف سازی سرمایه برای سهامداران یکی از کارهایی است که شرکت ها انجام می دهند. همچنین برای نحوه نگهداری و استفاده از این دارایی ها تجدید ارزیابی می کنند.

در صورت سوال در مورد مسائل و مشکلات مالی خود  و بهره مندی از بهترین کارشناسان مالی با مرکز مالی اقتصادی همت تراز  در تماس باشید تا بهترین مشاوره تخصصی را دریافت کنید.

 

تجدید ارزیابی دارایی‌ها

تجدید ارزیابی یعنی ارزش گذاری مجدد، به عبارتی ارزش روز دارایی ها از جمله دارایی های ثابت، دارایی های نامشهود، دارایی های زیستی مولد و سرمایه گذاری ها در فرآیند محاسبه و بازبینی مجدد قرار می گیرد.

پس از تاسیس شرکت کلیه دارایی جاری و غیر جاری باید ارزش گذاری شود و ارزش مشخص شده در صورت های مالی ثبت گردد. با افزایش مبلغ دفتری یکی از دارایی های شرکت که نتیجه تجدید ارزیابی بوده مجدد در دفاتر به عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت می شود و به عنوان بخشی از حقوق صاحبان سرمایه نشان داده می شود.

 

تجدید ارزیابی دارایی‌ها چیست ؟

شرکت ها و مجموعه ها مدام سرمایه و دارایی های خود را بروز می کنند و اطلاعات دقیقی از آن در اختیار سهامداران  قرار می دهند تا تصمیمات هوشمندانه تری برای دارایی های مجموعه اتخاذ گردد. همانطور که در بالا ذکر شد بروز رسانی کلیه دارایی های استهلاک پذیر( دارایی هایی است که بعد از مدتی احتمال تخریب آن ها وجود دارد مانند ساختمان و ماشین آلات) و استهلاک ناپذیر (دارایی های استهلاک ناپذیر شامل دارایی هایی مانند زمین و سرمایه) مجموعه تجدید ارزیابی نام گذاری می شود که از  اهمیت بالایی در امور مالی سازمان برخوردار است.

 

چرا باید شرکت ها تجدید ارزیابی دارایی انجام دهند ؟

با توجه به شرایط اقتصادی، مسلماً دارایی‌هایی که شرکت در بدو تاسیس خریداری نموده دیگر در پایان سال پنجم به همان اندازه نیست و اگر شرکت بخواهد دارایی جدیدی را جایگزین یا خریداری نماید باید حداقل چندین برابر استهلاکی که طی پنج سال گذشته گرفته، هزینه کند.

بدین معنا که شرکت برای بقا و تداوم فعالیت خود، باید ارزش دارایی را با تورم بروز کند و در پایان سال‌های استهلاک، متناسب با درصد تورم اقدام به سرمایه‌گذاری و یا خرید نماید.

در اینجا سعی می کنیم دلایلی عدم رغبت شرکت ها از اقدام به تجدید ارزیابی دارایی را عنوان نماییم

یکی از دلایل قابل قبول نبودن از منظر سازمان امور مالیاتی می باشد، یعنی سازمان امور مالیاتی کشور، هزینه استهلاک مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به‌عنوان هزینه غیر قابل می داند، بدین معنا سازمان امور مالیاتی هزینه تجدید ارزیابی دارایی را به‌عنوان هزینه‌ای که بتواند مالیات را کاهش دهد قبول نمی‌کند و شرکت‌ها باید علاوه بر هزینه تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مالیات بیشتری به سازمان امور مالیاتی بپردازند. همچنین دلیل دیگری کاهش سود تقسیمی بین سهامداران است، بدین دلیل است با ذخیره کردن هزینه استهلاک بیشتر سود شرکت کاهش و میزان سود تقسیمی بین سهامدارن کاسته می شود.

 

 چگونه تجدید ارزیابی مقبول سازمان امور مالیاتی می شود؟

در ادامه برای بررسی این نکته مالیاتی بهتراست با تغییرات مهم در ماده قانونی 149 ق.م.م آشنا شوید طبق قوانین قبل از سال 95 در تشخيص درآمد مشمول ماليات , محاسبه استهلاک دارايي و هزينه‌هاي تأسيس و سرمايه‌اي با رعايت ‌اصول زير انجام مي‌گرفت:

  1. آن قسمت از دارايي ثابت که بر اثر استعمال يا گذشت زمان ‌يا ساير عوامل بدون توجه به تغيير قيمت‌ها ارزش آن تقليل مي‌يابد قابل استهلاک است‌.
  2. مأخذ استهلاک‌، قيمت تمام شده دارايي است.
  3. استهلاکات از تاريخي محاسبه مي‌شود که دارايي قابل ‌استهلاک آماده براي بهره‌برداري‌، در اختيار مؤسسه قرار مي‌گيرد.

اصلاحیه جدید قانون مالیاتهای مستقیم

در اصلاحیه جدید قانون مالیاتهای مستقیم 2 تبصره بسیار مهم وضع گردید که منجر به دوگانگی شرکتها و موسسات گردید.

 در تبصره 1 ماده 149- افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های اشخاص حقوقی، با رعایت استانداردهای حسابداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نیست و هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نمی شود همچنین در زمان فروش یا معاوضه دارایی های تجدید ارزیابی شده، مابه التفاوت قیمت فروش و ارزش دفتری بدون اعمال تجدید ارزیابی در محاسبه درآمد مشمول مالیات منظور می شود.

همچنین تبصره۲  به این نکته اشاره دارد، در صورتی که بر اثر فروش مال قابل استهلاک یا مسلوب المنفعه شدن ماشین آلات، زیانی متوجه مؤسسه گردد، زیان حاصل معادل ارزش مستهلک نشده دارایی منهای حاصل فروش (در صورت فروش) یکجا قابل احتساب در حساب سود و زیان همان سال است. حکم این تبصره در مورد دارایی های تجدید ارزیابی شده نسبت به ارزش دفتری بدون اعمال تجدید ارزیابی جاری است.

 

نتیجه گیری

در حقیقت افزایش دارایی و در تجدید آن به صورت مستقیم تحت عنوان مازاد تجدید در دارایی ثبت می شود و در صورت وضعیت مالی از آن به عنوان دارایی یاد می شود. پس به عبارت دیگر تجدید ارزیابی به معنای بروز کردن ارزش کلیه دارایی های استهلاک پذیر و استهلاک ناپذیر یک مجموعه می باشد. مرکز مالی اقتصادی همت تراز متشکل از مجرب ترین کارشناسان در زمینه حسابداران رسمی، مشاورارن رسمی مالیاتی و کارشناسان رسمی دادگستری در سراسر کشور با شما هستیم.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012