صفر تا صد قانون مالیات بر ارزش افزوده



مهدی آراسته - انجام خدمات صورتهای مالی - مشاور بهای تمام شده - حسابدار رسمی - مشاور مالیاتی در اصفهان - حسابدار مستقل در اصفهان - حسابدار خبره در اصفهان

در متن پیش رو می خواهیم صفر تا صد قانون مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم :

مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات غیر مستقیمی است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»‌های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد. دولت‌ها مصارف ویژه‌ای را برای این مالیات درنظر گرفته‌اند. این مالیات از مهم‌ترین درآمدهای خزانه استانداری ها، شهرداری ها و دولت‌ها محسوب می‌شود و معمولاً به حساب خزانه دولت وارد و از آنجا طبق قانون و معمولاً بنا بر نسبت جمعیت بین استان‌ها و شهرها تقسیم می‌شود.

فراخوان های نظام مالیات بر ارزش افزوده:

بر اساس مفاد ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده تا کنون طی هفت مرحله برخی از فعالان اقتصادی برای اجرای قانون فراخوان شده اند.

  • فراخوان مرحله اول:
    مشمولین مرحله اول ثبت نام- تاریخ اجرا در مورد این دسته از مشمولین:1387/07/01
    1- کلیه واردکنندگان
    2- صادر کنندگان
    3- کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آن ها در سال 1386سه میلیارد ریال یا بیشتر بوده است.
    4- کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آن ها در پنج ماهه آغازین سال 1387، یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال یا بیشتر بوده است.
    (واحدهای صنفی که دارای شخصیت حقیقی بوده و تابع شورای اصناف کشور می باشند از این بند شرایط مشمولیت مرحله اول ثبت نام مستثنی گردیدند.)
  • فراخوان مرحله دوم:
    مشمولین مرحله دوم ثبت نام- تاریخ اجرا در مورد این دسته از مشمولین:1388/07/01
    کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، صرفنظر از میزان فعالیت، که مشمول مرحله اول ثبت نام در نظام مالیات برارزش افزوده نگردیده بودند، و شاغل به فعالیت در هر یک ازموضوعات مندرج در بند (الف) ماده ۹۶ قانون مالیات‌های مستقیم (به جز فعالیت های معاف موضوع ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده) به شرح زیر، مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجرای این نظام مالیاتی می باشند:
    1- کارخانه ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس پروانه بهره برداری از وزارت خانه ذی ربط صادر شده یا می شود.
    2- بهره برداران معادن
    3- ارائه دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری و دفترداری و همچنین خدمات مالی
    4- حسابداران رسمی شاغل و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران
    5- ارائه دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره ای
    6- ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتیک، رایانه ای اعم از سخت افزاری، نرم افزاری و طراحی سیستم
    7- متل و هتل‌های سه ستاره و بالاتر
    8- بنکداران، عمده فروش ها، فروشگاه های بزرگ، واسطه های مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبار
    9- نمایندگان موسسه های تجاری و صنعتی، اعم از داخلی و خارجی
    10- موسسات حمل و نقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع ذیربط، زمینی، دریایی و هوایی باربری ( به استثناء واحدهایی که صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند.)
    11- موسسات مهندسی و مهندسی مشاور
    12- موسسات تبلیغاتی و بازاریابی
  • فراخوان مرحله سوم:
    مشمولین مرحله سوم ثبت نام – تاریخ اجرا درمورد این دسته از مشمولین : 1389/01/01
    کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول ودوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات برارزش افزوده نگردیده‌اند، درصورتی که در سال 1387 یا 1388 مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات ( غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آنها سه میلیارد ریال وبالاترمی‌باشد، مشمول مرحله سوم ثبت نام و اجرای قانون خواهند بود.
    اشخاصی که شاغل به فعالیت‌های صرفاً معاف موضوع ماده (12) قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند و همچنین اشخاص حقیقی مشمولین بندهای “ب”و”ج” ماده (96) قانون مالیات‌های مستقیم که به صورت صنفی فعالیت وتابع شورای اصناف کشور هستند، از ثبت نام دراین مرحله مستثنی خواهند بود. اشخاص مزبور مکلفند به هنگام خرید کالا و خدمات از مؤدیان مشمول و ثبت نام شده دراین نظام مالیاتی ضمن دریافت صورتحساب، مالیات و عوارض متعلقه را به آن‌ها پرداخت نمایند.
  • فراخوان مرحله چهارم:
    مشمولین مرحله چهارم ثبت نام – تاریخ اجرا درمورد این دسته از مشمولین : 1389/07/01
    کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیاتی گذشته مشمول نشده بودند، در صورتی که شاغل به فعالیت های اعلام شده موضوع بند ب ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر بودند، با هر میزان فروش یا درآمد مشمول این مرحله گردیدند.
    صاحبان مشاغل موضوع بند ( ب ) ماده (۹۵) اين قانون عبارتند از :
    1- صاحبان کارگاه‌های صنعتی ( اعم از صنفی و غیر صنفی که دارای حداقل برق سه فاز 50 آمپر باشد) ؛
    2- فروشندگان طلا و جواهر
    3- فروشندگان آهن آلات
    4-صاحبان تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها
    5-صاحبان متل و هتل‌های یک و دوستاره و هتل آپارتمان
    6- صاحبان نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های خودرو وبنگاه معاملات املاک
    7- صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو
    8- چاپخانه داران
    9-صاحبان دفاتر اسناد رسمی
    10-صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی ( دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و آژانس‌های پستی) و دفاتر خدمات دولت الکترونیک ( پلیس + 10) و دفاتر خدمات الکترونیک شهر
    11-صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی وجهانگردی
    12-صاحبان سینماها، تماشاخانه‌ها و مکان‌های تفریحی و ورزشی
    اشخاصی که شاغل به فعالیت‌های صرفا معاف موضوع ماده (12) قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند و همچنین اشخاص حقیقی مشمولین بند “ج” ماده (96) قانون مالیات‌های مستقیم که به صورت صنفی فعالیت و تابع شورای اصناف کشور هستند، از ثبت نام در این مرحله مستثنی خواهند بود
  • فراخوان مرحله پنجم:
    مشمولین مرحله پنجم ثبت نام – تاریخ اجرا در مورد این دسته از مشمولین : 1390/07/01
    1- کلیه اشخاص حقوقی که تاکنون و بر اساس شرایط مراحل اول ، دوم ، سوم و چهارم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده‌اند، درصورتی که در هر یک ازسالهای 1387، 1388 و 1389 مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیرمعاف یا معاف و غیر معاف) آنها یک میلیارد ریال و بیشتر باشد مشمول مرحله ثبت نام و اجرای قانون خواهند بود.
    2- کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال 1390 ایجاد، تأسیس و به ثبت رسیده یا می‌رسند و حائز شرایط مذکور نگردیده‌اند، در صورتی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات ( غیر معاف یا معاف و غیرمعاف) آنها در سال 1390 یا سال‌های بعد، به یک میلیارد ریال و بیشتر برسد، از اولین دور مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند شد.
    3- اشخاص حقوقی که صرفاً به فعالیت عرضه کالا و ارائه خدمات معاف موضوع ماده (12) قانون مالیات بر ارزش افزوده اشتغال دارند، از ثبت نام واجرای قانون در این مرحله مستثنی می باشند.
  • فراخوان مرحله ششم:
    مشمولین مرحله ششم ثبت نام- تاریخ اجرا در مورد این دسته ازمشمولین : 1394/01/01
    اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی ( صرف نظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده (95) قانون مالیات‌های مستقیم که به فعالیت‌های زیر اشتغال دارند
    – چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری و سفره‌خانه‌های سنتی
    – اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب وکار و نوع مجوز

تذکر بسیارمهم  :

فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا پنجم و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله ششم ثبت نام این نظام مالیاتی جز مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوطه خواهند شد

  • فراخوان مرحله هفتم:
    مشمولین مرحله هفتم ثبت نام- تاریخ اجرا درمورد این دسته از مشمولین: 1395/07/01
    کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش یا درآمد ( کالا و خدمت) به استثنای اشخاص حقوقی با فعالیت‌های صرفاً معاف موضوع ماده (12) قانون مالیات برارزش افزوده که به موجب فراخوان‌های قبلی تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده‌اند، مشمول اجرای قانون خواهند شد.
    اشخاص حقوقی که بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تأسیس وبه ثبت می رسند و یا شروع به انجام فعالیت می کنند در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد ( کالا و خدمات) از اولین دوره مالیاتی بعد از شروع فعالیت ( عرضه کالا و ارائه خدمات) مشمول اجرای قانون می‌باشند.

تذکر بسیار مهم  :

فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا ششم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله هفتم ثبت نام این نظام مالیاتی جزء مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانن محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوطه خواهند بود.
در این راستا قانون مالیات بر ارزش افزوده در اردیبهشت ماه 1387 توسط مجلس شورای اسلامی کشور تصویب و از ابتدای مهر ماه سال 1387 لازم اجرا شده است.

  • فراخوان مرحله هشتم:

مشمولین مرحله هشتم ثبت نام- تاریخ اجرا درمورد این دسته از مشمولین: 1399/01/01

کلیه جایگاه‌داران سوخت (فرآورده‌های نفت و گاز) با هر حجم از فروش و یا درآمد کالا و ارائه خدمات که به موجب فراخوان‌های قبلی، تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده‌اند، مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال 1399خواهند شد.
اشخاص مذکور که بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تأسیس و به ثبت می‌رسند و یا شروع به انجام فعالیت می‌کنند، در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد (کالا و خدمت) مشمول اجرای قانون از تاریخ شروع فعالیت می‌باشند.

‌تذکر بسیار مهم :

جایگاه‌داران که واجد شرایط فراخوان‌های یادشده قبلی و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده‌اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله هشتم ثبت‌نام این نظام مالیاتی جزو مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت‌نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.
کارمزد و مالیات و عوارض ارزش افزوده جایگاه‌داران در قیمت‌های تکلیفی فرآورده‌های نفت و گاز لحاظ شده است و جایگاه‌داران اجازه وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده مازاد بر قیمت تعیین‌شده را از خریداران سوخت ندارند.

  • فراخوان مرحله نهم:

مشمولین مرحله نهم ثبت نام- تاریخ اجرا درمورد این دسته از مشمولین از ابتدای تیرماه 1402

به موجب ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02 از آنجائیکه تا زمان راه اندازی سامانه مودیان ترتیبات ثبت نام حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 می باشد. لذا بنا به اختیارات حاصل از مقررات ماده (18) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387/02/17 کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط فراخوان های  اول تا هشتم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده اند. در صورت اشتغال به فعالیت های ذیل با هر میزان فروش یا درآمد مشمول مرحله نهم ثبت نام محسوب و ملکف به اجرای مقررات قانون از ابتدای تیرماه سال 1402 خواهند بود.

  • تهیه و ارائه انواع غذا به صورت بیرون بر ( آشپزخانه ها و کیترینگ ها) اعم از صنعتی و خانگی
  • کافی شاپ ها

 تذکر بسیار مهم

فعالان اقتصادی که واجد شرایط مرحله اول تا هشتم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند. حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله نهم ثبت نام این نظام مالیاتی جزء مودیان مشمول مرحله قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.

مرکز مالی اقتصادی همت تراز بنا به تعهد حرفه ای خود در این حوزه و جهت دسترسی راحت تر جامعه حسابداری کشور اقدام به ارائه متن قانون مالیات بر ارزش افزوده در این خصوص نموده است . امیداست فایل های مذکور در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مالیاتی کشور قدم موثری بردارد و برای جامعه حسابداری ایران مثمر ثمر واقع گردد.

فراخوان مرحله دهم ارزش افزوده

مشمولین مرحله دهم ثبت نام- تاریخ اجرا درمورد این دسته از مشمولین: 1402/10/01

به موجب ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02، از آنجایی که تا زمان راه‌اندازی کامل سامانه مؤدیان ترتیبات ثبت نام حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 می‌باشد، لذا بنا به اختیارات حاصل از مقررات ماده (18) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387/02/17، کلیه فعالان اقتصادی که بر اساس شرایط فراخوان‌های مراحل اول تا نهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده‌اند، در صورت اشتغال به فعالیت‌های زیر با هر میزان فروش یا درآمد، مشمول مرحله دهم ثبت نام محسوب و مکلف به اجرای مقررات قانون از ابتدای دی ماه سال 1402 خواهند بود.

1- فروشندگان حیوانات اهلی، بغیر ازفروشندگان دام (موضوع تبصره جز (2)بند (الف)ماده (9) قانون مالیات برارزش افزوده) وکلیه مراکز درمانی، بیمارستان ها وکلینیک های دامپزشکی و تمامی ارائه کنندگان هرگونه خدمات به این حیوانات

2- فروشندگان انواع ادوات و آلات موسیقی از هر نوع

3-فروشندگان انواع غذا،لوازم و تجهیزات مرتبط با حیوانات اهلی موضوع بند(1) فوق

4- فروشندگان انواع لوازم آرایشی، تجهیزات آرایشگاهی و آرایشی، عطر و ادکلن

5- ارائه‌دهندگان خدمات اخذ پذیرش تحصیلی و مشاوره و راهنمایی در امور تحصیلی خارجی

6- ارائه‌دهندگان خدمات ماساژ از هر نوع

7-صاحبان آتلیه‌های عکس و فیلم

8- ارائه‌دهندگان خدمات طرح و نقشه بهره‌برداری از معادن و مشاوره فنی، حفاری، آتشباری و انفجار معدن

9- ارائه‌کنندگان خدمات مربوط به برگزاری سمینار، همایش، کنفرانس، جشنواره، گردهمایی و انواع مراسم

10- فروشندگان انواع عینک آفتابی و لنزهای تماسی

11- فروشندگان انواع ضایعات فلزی

12- فروشندگان قهوه فرآوری شده، کاکائو، نسکافه، پودر و خمیر حاصل از آن‌ها

13- فروشندگان انواع لوازم و تجهیزات حفاظتی از قبیل دزدگیر

تذکرات بسیار مهم:

1- فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا نهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده‌اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله دهم ثبت نام این نظام مالیاتی، جزء مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.

2-  فعالان اقتصادی فراخوان شده قبلی، که به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387به عرضه کالا و ارائه خدمات معاف اشتغال داشته اند، درصورتی که عرضه کالا یا ارائه خدمات آنها وفق مفاد قانون مالیات برارزش افزوده مصوب 1400/03/02، مشمول مالیات برارزش افزوده باشد، از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون(1400/10/10) به عنوان مودی نظام مالیات بر ارزش افزوده مکلف به اجرای قانون می باشند.

برای مشاهده لایو بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده و تغییرات آن در قانون جدید اینجا کلیک کنید.

متن جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده1400                          

متن قانون ارزش افزوده مصوب سال 1387

در صورت نیاز به راهنمایی می توانید با مشاوران مالی، مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر اقدام نمائید و تا در اسرع وقت کارشناسان همت تراز با شما در ارتباط خواهند بود.

=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012