خدمات مالیاتی ویژه اصناف




خدمات مالیاتی ویژه اصناف

یکی از اصلی ترین راه های درآمد زایی دولت اخذ مالیات از افراد، شرکت ها می باشد، که این درآمد صرف هزینه های زیرساخت های عمرانی، تدارکات و تولید می شود. محاسبه مالیات مشاغل و اصناف در کشورهای مختلف متفاوت می باشد و شهروندان باید بر اساس این قوانین نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند. 

با توجه به نوع فعالیت واحد صنفی مشمولان مالیات به 3 دسته تقسیم بندی می شوند.

گروه 1 : مودیان مالیاتی که درآمد ابرازی اظهارنامه ۲ سال آخرشان بیش از 5.5 میلیارد تومان (۵۵ میلیارد ریال) باشد. مانند: صاحبان هتل‌ها، صاحبان کارخانه‌ها، صاحبان بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و …

گروه 2: مودیان مالیاتی که درآمد ابرازی در اظهارنامه ۲ سال آخرشان بین 1.8 میلیارد و 5.5 میلیارد تومان (۱۸ میلیارد تا ۵۵ میلیارد ریال) باشد.

گروه 3: کسب‌وکارهای کوچک که خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند و درآمدشان در راستای ارائه خدمات می باشد. در واقع هر کسب‌وکاری که در گروه اول و دوم نباشد در دسته سوم قرار می‌گیرد.

تمام کسب‌وکارهایی که به‌تازگی شروع بکار کرده‌اند باید حداکثر ۴ ماه پس از فعالیت، نوع فعالیت و صنف خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.  تا از جریمه‌های مالیاتی پیش‌گیری کنند، و بتوانند طی شرایطی از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند.

تبصره ماده ۱۰۰

با توجه به تورم اخیر کشور، برای تسهیل پرداخت مالیات اصناف دولت تمهیداتی در نظر گرفته است، یکی از این موارد، ماده 100 قانون مالیات می باشد که این گونه بیان می کند اصناف و صاحبین کسب و کار که درآمدشان (مجموع فروش کالا و ارائه خدمات) در سال 1400، 30 برابر مبلغ معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم ( یعنی معادل 14.400.000.000 ريال باشد) مشمول می باشند. که در صورت ارسال به موقع و دقیق می توانند از این معافیت مالیات استفاده کنند. مودیان فرصت دارند در مهلت مقر (31 خردادماه) فرم مربوطه ( تبصره ماده 100) را تکمیل و ارسال نمایند تا از برخی تکالیف مالیاتی معاف شوند.

برای اطلاع از گروه های شغلی مشمول ماده 100 قانون مالیات های مستقیم باید به شکل از اقدام شود:

ایتدا باید به سایت https://my.tax.gov.ir مراجعه شود

فرم مربوط به مالیات مقطوع تکمیل و ارسال شود( در اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی قبل از پایان خرداد ماه)

مبلغ مالیات مقطوع مودیان مشمول تبصره ماده 100 بر اساس اطلاعات سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود. که اگر مبلغ مورد تایید مودی قرار گیرد، امکان استفاده از این دستورالعمل را دارد، در غیر اینصورت مودی مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.

آیا امکان پرداخت قسطی وجود دارد؟

در صورتی که صاحبان مشاغل امکان پرداخت مالیات مقطوع تبصره ماده 100 را به صورت یکجا تا پایان مهلت مقرر ( خرداد ماه سال بعد) نداشته باشد، می‌تواند به صورت حداکثر 4 قسط بصورت مساوی تقسیط نمایند.

در سال 1399  تنها گروه‌های شغلی دوم و سوم می توانستند از این دستورالعمل استفاده کنند، اما سال 1400 هر سه گروه می تواننند از تبصره ماده 100 استفاده کنند. در 1399 اگر مودیان اولین سال فعالیت‌شان بود، مشمول استفاده از این دستورالعمل نبودند، اما 1400 این شرط هم برداشته شده است.

به نظر شما میزان مالیات مقطوع پزشکان چطور تعیین می شود؟

بدلیل گستردگی حوزه مالیات و بوجود آمدن سوالات برای افراد در اصناف مختلف بهتر است برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات احتمالی از یک متخصص کمک بگیرند و از خدمات مشاوره مالی و مالیاتی، مرکز مالی اقتصادی همت تراز بهرمند شوید.

نکات مالیاتی ویژه هر صنف                             مقررات اظهارنامه مالیات بر عملکرد

مقررات معاملات فصلی(ماده ۱۶۹)                      مقررات اظهارنامه ارزش افزوده

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان         مالیات دریافت کنندگان سکه

اگر در زمینه نحوه محاسبه مالیات اصناف، پرداخت مالیات و یا تهیه اظهارنامه مالیاتی، هرگونه سوالی داشته باشید، می‌توانید با تکمیل فرم زیر سوالات خود مطرح نموده تا از مشاوره رایگان مجموعه همت تراز بهره مند شوید.

=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012