انواع مختلف گزارش نویسی در حسابرسی



انواع مختلف گزارش نویسی در حسابرسی

گزارش نویسی در حسابرسی،  گزارشی است که حسابرس پس از بررسی بی طرفانه صورتهای مالی یک کسب و کار آماده می کند. بخش‌ اصلي‌ فرآيند گزارشگري‌ مالي‌ را صورتهاي‌ مالي‌ تشكيل‌ مي‌دهد. درحال‌ حاضر يک مجموعه‌ كامل‌ صورتهاي‌ مالي‌ شامل‌ صورت سود و زیان، صورت وضعیت مالی، صورت تغییرات در حقوق مالکانه و صورت جريان های نقدی و يادداشت هاي‌ توضيحي‌ مي‌باشد. ديگر موارد تشكيل‌دهنده‌ گزارشگري‌ مالي از قبيل‌ گزارش‌ مديران‌ درباره‌ فعاليت‌ واحد تجاري‌ و گزارش‌ تحليلي‌ مديران‌ مي‌باشد كه‌ همراه‌ با گزارش‌ حسابرس‌ مستقل‌ (و حسب‌ مورد گزارش‌ بازرس‌ قانوني‌) و صورتهاي‌ مالي‌ مجموعه‌اي‌ تحت‌ عنـوان‌ گزارش‌ مالي‌ سالانـه‌ را تشكيل‌ مي‌دهـد.

 

هر آنچه در مورد گزارش نویسی باید بدانیم: 

گزارش نویسی حسابرسی ارتباط متقاعد کننده یک مهارت ضروری برای حسابرسان در تمام سطوح است، و گزارش های حسابرسی با کیفیت بالا، یک ابزار ارتباطی کلیدی است. گزارش نویسی حسابرسی نتایج کار حسابرسی را اطلاع رسانی می کند. به همین دلیل شاید بتوان آن را یکی از بخش های مهم فرآیند حسابرسی تلقی کرد.

 

انواع مختلف گزارش نویسی در حسابرسی

 

گزارش نویسی در حسابرسی

گزارش حسابرسی  به گزارشی گفته می شود، که  نظر کارشناسی یک حسابرس در رابطه با صورت های مالی شرکت، در آن بیان شده باشد. هدف از این بررسی جلوگیری از ایجاد اشتباه و تقلب در ارائه اطلاعات مالی شرکت ها می باشد که توسط افراد خبره صورت می گیرد. این گزارش حسابرسی برای سهامداران و هیات مدیره، بانک ها جهت ارائه تسهیلات و اعتبارات از  اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عبارت دیگر هدف‌ گزارش حسابرسی ارائـه‌ اطلاعاتي‌ درباره‌ وضعيت‌ مالي‌، عملكرد مالي‌ و انعطاف‌پذيري‌ مالي‌ واحد تجاري‌ است‌ كه‌ براي‌ طيفي‌ گسترده‌ از استفاده‌كنندگان‌ صورتهاي‌ مالي‌ در اتخاذ تصميمات‌ اقتصادي‌ مفيد واقع‌ گردد. گزارشات حسابرسی باید در مهلت مقرر  ارائه شود در غیر اینصورت مشمول جریمه  ۲۰ %  مالیات متعلق، (مالیات بر در آمد مشمول مالیات  از طریق رسیدگی) می شود.

 طبق قانون ۲۷۲ ق.م.م شرکت هایی که دارای شرایط مندرج در این ماده و آئین نامه آن هستند ملزم به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف مدت سه ‌ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه می باشند.

فرآیند حسابرسی توسط افراد خبره صورت می گیرد که موظف به ارائه گزارشات مالی به صورت ماهانه یا سالیانه به سازمان ها می باشند. سازمان ها به دو طریق با این افراد خبره در ارتباط هستند:

موسسات حسابرسی، که طی قراردادهای که با سازمان ها جهت امور حسابداری  می بندند گزارشاتی را بصورت متداوم به صاحبان شرکت و هیئت مدیره تسلیم می کنند.

حسابرسان داخلی که جز پرسنل مجموعه حسابرسی هستند که در داخل سازمان حضور دارند و به برسی و ارائه گزارشات مالی به سهامداران، مدیرعامل و دیگر ذینفعان می پردازند. حسابرس داخلی بایستی گردش مالی شرکت اعم از خرید و فروش، بدهکاران و بستانکاران را بررسی کند. و موارد بیمه ای و مالیاتی نظارت دارد.

 

گزارش نویسی حسابرسی چیست؟

در واقع گزارش نویسی، فنی است که با دارا بودن آن فن، مطالب هر موضوعی را می توان، به گونه ای طبقه بندی و نظم بخشید که در کوتاهع ترین زمان و با ساده ترین کلام هدف مورد نظر را به دست آورد.

 

انواع گزارش نویسی حسابرسی

گزارش نویسی حداقل‌ به‌طور سالانه‌ و در راستـاي‌ رفع‌ نيازهـاي‌ مشترك‌ برای اطلاعات طيف‌ وسيعي‌ از استفاده‌كنندگان‌ تهيـه‌ و ارائـه‌ مي‌شـود. گزارش حسابداری   انواع مختلفی دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

 

گزارش حسابرسی مشروط

 چنانچه انحرافاتی هرچند کوچک از اصول حسابداری در اسناد مالی مشاهده شود یا در صورت عدم ارائه مستندات و دلایل کافی، حسابرسی مشروط محسوب می‌شود. در حسابرسی مشروط، حسابرسی در قالب‌بندهای توضیحی و جملات شرطی ارائه می‌شود.

 

گزارش حسابرسی مردود

 چنانچه اسناد مالی مطابق با اصول حسابداری ارائه نشده باشند و در عین حال تاثیر بالایی روی صورت‌های حسابرسی داشته باشند، نوع حسابرسی به شکل مردود اعلام خواهد شد.

 

گزارش حسابرسی عدم اظهار نظر

چنانچه حسابرس در رسیدگی خود با محدودیت اساسی یا ابهام روبرو باشد، در این حالت امکان اظهار نظر در رابطه با صورت های مالی امکان پذیر نیست.

در اینجا به گزارش حسابرسی پرداختیم، گزارش حسابرسی گزارشی است که به واسطه آن می‌توان از وقوع هرگونه تخلف و تخطی از قوانین حسابداری توسط سازمان‌ها جلوگیری کرد و توسط یک فرد متخصص و منطبق با یک سری قواعد و قوانین خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد ما در مرکز مالی اقتصادی همت تراز با عضویت در سازمان حسابداران رسمی ایران و دارا بودن حق امضا از این سازمان آماده ارائه گزارش حسابرسی به شرکتها و مجموعه هستیم، برای درخواست حسابرسی از طریق فرم زیر اقدام کنید.

 

نتیجه گیری

یکی از مهارتهای کاربردی نوشتن گزارش‌های مؤثر است، برای یادگیری اصول گزارش دهی موفق، لازم است بدانید که هر کدام از انواع گزارش چه مواردی را در بر دارند و چگونه باید نوشتن آن‌ها را آغاز کرد.

در این مقاله به گزارش دهی در حسابرسی پرداختیم امیداوارم ما در مرکز مالی اقتصادی همت تراز توانسته باشیم تمام نکات و اصول مربوط به نوشتن گزارش را به شما بیاموزیم. در صورت هرگونه سوال می توانید با کارشناسان خبره همت تراز  به صورت رایگان مشاوره داشته باشید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012