نحوه محاسبه اظهارنامه مشارکتی



نحوه محاسبه اظهارنامه مشارکتی

تکمیل و ارسال اظهارنامه های مالیاتی بایستی در مدت زمان معین انجام شود و کلیه مودیان مشمول مالیات بر درآمد باید هر ساله اظهارنامه خود را جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. در صورت عدم ارسال در مهلت مقرر برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی جریمه های دیرکرد از سوی سازمان امور  مالیاتی برای این دسته از مودیان تعیین می گردد، ارسال و تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ با استفاده از سامانه خدمات الکترونیکی انجام می شود و ضرورتی برای مراجعه حضوری مودیان نمی باشد. و برای اشخاص حقیقی اعم از انفرادی و مشارکتی تا پایان خرداد ماه می باشد.

 در کسب و کارهایی که به‌صورت مشارکتی می باشد، وقتی همه شرکا جزء اشخاص حقیقی باشند، باید اظهارنامه خود را به صورت مشارکتی تهیه کنند. در این حالت تهیه یک اظهارنامه مشارکتی برای همه کفایت می کند و نیازی به تهیه اظهارنامه فردی برای هر یک از شرکا نیست.

 

اظهارنامه مشارکتی

اظهارنامه اشخاص حقیقی به 2 صورت قابل تسلیم است:

  1. اظهارنامه انفرادی
  2. اظهارنامه مشارکتی (اظهارنامه شراکتی)

 

مشارکت چیست؟

طبق  قانون مدنی، هرگاه چند شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) برای راه‌اندازی یک کسب و کار دور هم جمع شوند؛ با رعایت شرایط زیر مشارکت (مدنی) شکل می‌گیرد:

  1. سرمایه‌های خود را (اعم از نقدی یا غیرنقدی) به صورت مشاع با هم ترکیب کنند.
  2. هدف، انجام یک فعالیت معین بازرگانی، خدماتی و یا تولیدی به قصد کسب سود باشد
  3. مدت زمان مشارکت محدود باشد (ظرف یک یا چند سال خاتمه یابد)
  4. قراردادی مابین آنها تنظیم شده باشد

نکته: معمولا بهتر است در قرارداد میزان سهم نقدی یا غیرنقدی هر شریک مشخص شود؛ تا سود هر طرف قابل محاسبه و پرداخت باشد.

 

اظهارنامه مشارکتی چیست؟

یکی از روش های تجارت به ویژه برای تامین سرمایه بیشتر برای سودآوری، کسب و کار مشارکتی است. به عبارت دیگر، در مشارکت تجاری، 2 یا چند نفر با تامین سرمایه مورد نیاز ، مجموعه دارایی های مشترکی را بوجود می آورند تا با تجارت با آن دارایی های مشترک، در سود و زیان شریک شوند. این سرمایه و دارایی می تواند پول، کار و … باشد. مثلاً یکی از شرکاء پول بیاورد و دیگری ابزار و یا امکانات را تامین نماید و در این آورده ها شریک شوند با این توافق که هر دو در سود و ضرر احتمالی شریک باشند.

هنگامی که چند شخص (حقیقی یا حقوقی) برای ایجاد یک کسب و کار دور هم جمع شوند، تعریف مشارکت با رعایت شرایطی مشارکت (مدنی) شکل می گیرد. شرایطی مثل سرمایه ها را به صورت مشاع با هم ترکیب کنند، هدف، انجام یک فعالیت مشخص بازرگانی، خدماتی و یا تولیدی به قصد کسب سود باشد، مدت زمان مشارکت محدود باشد و قراردادی مابین آن ها تنظیم شده باشد.

 

نحوه محاسبه اظهارنامه مشارکتی

 

تاثیر شریک در مالیات

بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم، هر واحد کسبی مشارکتی با بیش از دو شریک (قهری یا اختیاری)، سالانه حداکثر از ۲ معافیت مالیات مشاغل می‌تواند استفاده نماید. شیوه کار به این صورت است:

  • سیستم به صورت خودکار برای شریک مشمول معافیت اعمال می‌کند.
  • مبلغ معافیت به طور مساوی میان کلیه شرکا تقسیم می‌شود.
  • باقیمانده سهم هر شریک جداگانه مشمول مالیات خواهد بود.

نکته: دقت کنید که معافیت مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم، بر اساس درصد سهم شرکا اعمال نمی‌شود؛ بلکه تنها وابسته به تعداد شرکا(حداکثر دو معافیت)، نوع شراکت و شراکت با همسر خواهد بود.

 

نکات مهم اظهارنامه مشارکتی

شرکا باید قبل از تشکیل پرونده مالیاتی،یک نماینده به عنوان شریک اصلی از میان خود انتخاب نمایند. شریک اصلی می تواند شریک یا بالاترین سهم باشد که کلیه امور مالیاتی از جمله تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت اطلاعات در سامانه ثبت نام الکترونیکی و اظهارنامه مشارکتی بر عهده شریک اصلی می باشد. کلیه اطلاعات پرونده مالیاتی مودیان از طریق سامانه ثبت نام الکترونیکی بارگذاری خواهد شد و به این ترتیب در واحد های مشارکتی،  اطلاعات شرکاء در همین سامانه استعلام و بارگذاری می شود.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله در مورد اظهارنامه مشارکتی آشنا شدیم. بهتر است افراد حقیقی برای ارائه گزارش از میزان سود و زیان و عملکرد خود دریک سال مالی از یک تیم حسابداری خبره کمک بگیرند تا روند کار را به نحو احسن پیش ببرند.

مرکز مالی اقتصادی همت تراز با دارا بودن مشاوران و وکلای مالیاتی متبحر و کارکشته، مرکزی تخصصی برای انجام امور مالی و مالیاتی می باشند. همین حالا با تماس با مرکز مالی اقتصادی همت تراز، کلیه امور مالیاتی خود را به یک مشاور مالیاتی بسپارید و با خیالی آسوده به مدیریت کسب‌وکار خود بپردازید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
03136640167