ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی



ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی

ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی، جمع صورتحساب های الکترونیکی صادره توسط هر مودی در هر دوره مالیاتی نمی تواند بیشتر از سه برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل، که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.

 

پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

سامانه ای ملی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور در دسترس مودیان قرار دارد را سامانه مودیان گویند.به این صورت که به هر مودی کارپوشه ای اختصاص داده شده است و در آن کارپوشه اطلاعات مودیان و سازمان امور مالیاتی مبادله می شود.

  • مودیان با هرگونه وسیله که حافظه مالیاتی به آن متصل شود چه نرم افزار یا سخت افزار اعم از رایانه های شخصی، پایانه های فروشگاهی، سامانه های فضای ابری و … می توانند به سامانه مودیان متصل شوند. سامانه مودیان مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب های الکترونیکی می باشد.

 

پایانه های فروشگاهی:

پایانه فروشگاهی می تواند یک نرم افزار یا سخت افزار می باشد که همزمان باید ۳ کار اصلی را انجام دهد.

  1.  اتصال به سامانه مودیان
  2. اتصال به درگاه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور
  3. امکان صدور صورتحساب الکترونیکی

به عبارتی پایانه فروشگاهی سخت افزار یا نرم افزاری است که قابلیت اتصال به سامانه مودیان را داشته باشد تا بتواند اطلاعات مربوط به کلیه تراکنش ها و صورتحساب های الکترونیکی صادر شده را به آن منتقل کند. تجهیزاتی چون رایانه ها، دستگاه کارتخوان و یا سامانه های پرداخت الکترونیکی از انواع متداول پایانه فروشگاهی محسوب می شوند. همچنین پایانه فروشگاهی باید امکان وصل شدن به سامانه مودیان را نیز داشته باشد تا کلیه اطلاعات مربوط به فعالیت مودی از طریق حافظه مالیاتی به سامانه مودیان منتقل گردد و در پرونده مالیاتی مودی درج شود.

سومین ویژگی مهم پایانه های فروشگاهی امکان صدور صورتحساب الکترونیکی است.

یکی از مهمترین نکات در خصوص پایانه های فروشگاهی این می باشد که بانک مرکزی کلیه بانک ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت را موظف نموده است تا مشخصات صاحبان کلیه دستگاه های کارتخوان بانکی را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند تا برای تمام دستگاه های کارتخوان پرونده مالیاتی تشکیل دهند.

 

ماده ۶ قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

جمع صورتحساب های الکترونیکی صادرشده در هر دوره مالیاتی برای واحدهای جدید التأسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی نمی تواند بیش از سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم باشد.

صدور صورتحساب الکترونیکی بیش از حد مجاز مقرر در این ماده برای کلیه مودیان منوط به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی خواهد بود، در غیر این صورت به  صورتحساب الکترونیکی صادرشده اعتبار مالیاتی تعلق نمی گیرد.

آیین نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء  شدن این قانون توسط سازمان تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد . آیین نامه مذکور باید به گونه ای تنظیم شود که راه اندازی کسب و کارهای جدید و فعالیت بنگاههای اقتصادی با مشکل مواجه نشده و در عین حال، مانع شکل گیری مودیان صوری در نظام مالیاتی کشور شود.

ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی

خطای عبور از حد مجاز ماده 6 سامانه مودیان مالیاتی

هنگام ثبت نام در سامانه مودیان و ورود به کارپوشه مودیان مالیاتی در قسمت نام شرکت و اطلاعات آن، خطایی با عنوان عبور از حد مجاز ماده 6 نمایش داده می شود. متاسفانه این موضوع فعلاً در ابتدای کار با سامانه مودیان برای اکثر شرکتها به عنوان یک خطای سیستمی نمایش داده می‌شود.

این خطا در فرآیندهای عضویت در سامانه مودیان و همچنین دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی مشکلی بوجود نخواهد آورد.

  • طبق ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان (جمع صورتحساب های الکترونیکی صادره توسط هر مودی در هر دوره مالیاتی نمی تواند بیشتر از سه (3) برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل، که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.
  • جمع صورتحساب های الکترونیکی صادرشده در هر دوره مالیاتی برای واحدهای جدید التأسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی نمی تواند بیش از سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیات های مستقیم باشد.
  • صدور صورتحساب الکترونیکی بیش از حد مجاز مقرر در این ماده برای کلیه مودیان منوط به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی خواهد بود، در غیر این صورت به  صورتحساب الکترونیکی صادرشده اعتبار مالیاتی تعلق نمی گیرد. آیین نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء  شدن این قانون توسط سازمان تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.
  • آیین نامه مذکور باید به گونه ای تنظیم شود که راه اندازی کسب و کارهای جدید و فعالیت بنگاههای اقتصادی با مشکل مواجه نشده و در عین حال، مانع شکل گیری مودیان صوری در نظام مالیاتی کشور شود . منظور از خطای عبور از حد مجاز ماده 6 یعنی عدم پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات و عوارض بر ارزش افزوده می باشد که این موضوع با پرداخت یا ترتیب پرداخت برطرف می‌گردد پس جای نگرانی نیست.

نتیجه گیری:

فرار مالیاتی برخی از مودیان منجر به کاهش قابل توجه درآمدهای مالیاتی دولت و همچنین تحمیل فشار مضاعف بر سایر مودیان مالیاتی شده است. دولت برای رفع این مشکل اقدام به راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی نموده است که مودیان بایستی در این سامانه ثبت نام نموده و تکالیف قانونی خود را از جمله ارسال حساب الکترونیکی اقدام نمایند، که در صورت عدم رعایت تکالیف قانونی منجر به جریمه 10 درصد فروش انجام شده و یا 20 میلیون ریال (هر کدام که بیشتر باشد) می‌شوند. مرکز مالی اقتصادی همت تراز با تکیه بر حرفه و سال ها فعالیت تخصصی در زمینه مالی ارائه دهنده خدمات مالی و مالیاتی، حسابداری و حسابرسی می باشد. شما می توانید با دریافت مشاوره مالی و مالیاتی گامی قوی تر در جهت رسیدن به اهداف بزرگ مجموعه خود بردارید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
03136640167