چگونه شناسه کالا و خدمت دریافت کنیم؟
کد 13 رقمی که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می شود را شناسه کالا و خدمات گویند. از تاریخ 1401/08/01 دریافت این شناسه 13 رقمی برای کلیه مودیان مالیاتی ملزم به ارائه صورتحساب الکترونیکی، در سامانه مودیان الزامی است.
شناسه کالا و خدمت
با توجه به لزوم ثبت فاکتورها در سامانه مؤدیان همچنین اجرایی شدن قانون پایانههای فروشگاهی، برای صدور صورتحساب الکترونیکی، نیازمند دریافت شناسه کالا و خدمات و استفاده از آن می باشیم. بر این اساس قوانین و مقررات و توافقات با وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول کدینگ کالا و خدمات کشور، مؤدیان مالیاتی موظفند نسبت به اخذ شناسه کالا و خدمات خود اقدام نموده و جهت ثبت صورتحسابهای الکترونیکی خود از آن استفاده نمایند. با این حال نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات برای بسیاری از مودیان همچنان باعث سردرگمی است.
شناسه کالا و خدمات در سامانه مودیان چیست؟
موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان زبان مشترک کالا در سامانه های اطلاعاتی گردیده که بسیار از فعالان اقتصادی، در سایر فرآیندهای تجاری از جمله واردات کالا و ثبت آمار تولید نسبت به اخذ و استفاده از آن شناسه عمومی و اختصاصی کالا نموده اند.
مؤدیانی که تا پیش از این از درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir شناسه کالا اخذ نموده اند از همین شناسه کالا جهت صدور صورتحساب الکترونیکی نیز استفاده نمایند و نیازی به مراجعه مجدد جهت دریافت شناسه اختصاصی کالا یا عمومی ندارند.
نحوه دریافت شناسه خدمت عمومی
برای بدست آوردن شناسه خدمت عمومی باید به سایت https://stuffid.tax.gov.ir مراجعه نمود. اما متاسفانه با توجه به محدودیت لیست شناسه خدمت عمومی اکثر مودیان ناچار به اخذ شناسه خدمت اختصاصی می باشند.
نحوه دریافت شناسه خصوصی
همانطور که در فوق ذکر شد با توجه به محدودیت لیست مودیان مجبور به استفاده از شناسه اختصاصی می باشند.
خوشبختانه فرآیند اخذ شناسه اختصاصی و عمومی مشابه یکدیگر است و همانطور که در بالا به آن اشاره شد، تنها تفاوت این دو نوع شناسه در جهت اخذ آن می باشد که مودی اقدام کند تشکل های مربوطه، عهده دار این مسئولیت خواهند بود.
برای دریافت شناسه کالا (موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) دو روش برای مودیان در نظر گرفته شده است:
مودیانی که وارد کننده هستند.
مراحل دریافت شناسه کالا برای مودیانی که وارد کننده هستند، به شرح مراحل زیر انجام میشود:
- مراجعه به سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir
- ثبت نام در این سامانه و دریافت نام کاربری و رمز عبور
- تکمیل اطلاعات و دریافت نقش تجاری
- دریافت شناسه کالا (اعم از کالای تولیدی یا وارداتی)
در اینجا این نکته را یادآوری می کنیم که جهت دریافت شناسه خدمت، در ابتدا مودیان می بایست در سایت مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به آدرس https://portal.gs1-ir.org/account/login ثبت نام نموده و بعد از تایید آن توسط کارشناسان مربوطه نسبت به دریافت کد کالا یا خدمات به سادگی اقدام کنید.
مودیانی که وارد کننده نیستند.
حال مودیانی که واردکننده نیستند، بایستی شناسه اقلام کالایی مرتبط خود را از حلقههای زنجیره تجاری قبلی خود استعلام و دریافت نمایند. البته متاسفانه برخی از اقلام هنوز در سامانه جامع تجارت معرفی و کدگذاری نشدهاند، مودیان رد صورت برخورد با این اقلام کالایی بایستی موقتاً از شناسه کالای عمومی استفاده نمایند، همچنین مودیان موظفند از قسمت “راهنمای درخواست ایجاد سرفصل در سامانه شناسه کالا” سرفصل کالای متناظر خود را جهت دریافت و اخذ شناسه کالا درخواست دهند.
آیا افرادی که قبلا شناسه کالا و خدمت را دریافت کرده اند میتوانند در سامانه مودیان از آن استفاده کنند؟
اگر فعالین اقتصادی قبلاً شناسه کالا و خدمت دریافت کرده اند نیازی به دریافت شناسه کالا و خدمت ندارند و می توانند از همان شناسه مجدد استفاده نمایند.
نتیجه گیری:
سازمان صنعت، معدن و تجارت با هدف رهگیری صورتحسابهای الکترونیکی برای کالاها و خدمات ارائه شده در کشور، شناسه کالا و خدمات کد یکتایی صادر مینماید. طبق اعلامیه سازمان امور مالیاتی بسیاری از صاحبان کسب و کارها موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند، که الزام دریافت این شناسه برای این مؤدیان را نشان می دهد. مرکز مالی اقتصادی همت تراز با کارشناسان خبره حوزه مالی و مالیاتی، حسابداری و حسابرسی برای مشاوره و آموزش از ابتدا تا انتها سامانه مؤدیان در کنار شما خواهد بود.