نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به اداره امور مالیاتی



عدم فعالیت شرکت

زمانی که شرکت ها با رکود عملیاتی که بر اساس اساسنامه مکلف به انجام هستند مواجه می‌شوند، باید نامه عدم فعالیت شان را تهیه و به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند. شرکت ها شرایط و فعالیت های مختلف را در زمان های متفاوت تجربه می کنند، آنها همواره درصدد پیشرفت و افزایش کارایی می باشند تا با توان هر چه بیشتر رو به جلو حرکت کنند اما متاسفانه گاهی شرکت ها دچار زیان شده و فعالیت آنها دچار وقفه می شود.

 

عدم فعالیت شرکت چیست ؟

عدم فعالیت یعنی قابلیت انجام معامله اعم از خرید و فروش، انعقاد قرارداد برای شرکت میسر نباشد، باید به این نکته توجه کرد که برخی از خریدها و فروش های اعضای هیات مدیره می تواند به عنوان فعالیت شرکت محسوب شود.

 

حال علت های عدم فعالیت را می توان موارد زیر عنوان کرد:

در شرایط زیر مدیران باید  اطلاعات مورد نیاز را به مراجع مالیاتی ارائه نموده و منتظر نتیجه آن باشند:

  • عدم پیش بینی صحیح بازار، قبل از ثبت شرکت
  • ایجاد ناگهانی مشکلات مالی و  اقتصادی
  • عدم توانایی شرکت در رسیدن به اهداف خود
  • اختلاف بین شرکا، دلسردی و …

 

نکاتی که در شرکت های با عدم فعالیت باید رعایت شود:

شرکت‌های که به مرحله عدم فعالیت میرسند همانند شرکت‌های فعال باید تکالیف قانونی و مالیاتی خود را انجام دهند، تا بتوانند از بخشودگی‌ها و معافیت‌های پیش‌بینی شده استفاده نموده و مشمول جریمه نشوند.

گاهی اوقات با توجه به ثبت شرکت و دارا بودن جواز کسب، پس از مدتی  شرکتها به دلایل مختلف مانند زیان یا نرسیدن به اهداف پیش بینی شده، مدیران ناچار به تعطیلی شرکت می شوند. این موضوع با ورشکستگی متفاوت است.

در این شرایط اگر شرکت فعالیت مالی نداشته، با ارائه نامه عدم فعالیت می‌تواند از پرداخت مالیات، اجتناب کند.

  • اگر از عدم فعالیت  مدت زیادی گذشته باشد، شرکت منحل می شود.
  • برای ارسال نامه عدم فعالیت، شرکت باید دارای پرونده مالیاتی در سامانه طرح جامع مالیاتی باشد.
  • در شرکتهای بدون فعالیت اگر هر نوع معامله که به اداره امور مالیاتی ارائه نشود و سازمان امور مالیاتی تا پنج سال بعد از با توجه به اطلاعات بدست امده متوجه شود، این شرکت‌ها مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شوند.
  • اگر شرکتی در اساسنامه خود آورده نقدی دارد، حتماً باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود. 

عدم فعالیت شرکت

 

شرایط لازم شرکت ها برای اعلام عدم فعالیت به اداره مالیات

درخواست عدم فعالیت، مربوط به دوره مالی گذشته می‌باشد، برای فعالیت نکردن شرکت هر سال باید اقدام کرد. بدین منظور برای اعلام عدم فعالیت، تنها یکبار اعلام کردن کفایت نمی کند و بایستی هر ساله اعلام شود.

ممیز مالیاتی بر اساس معیارهای مختلفی، درخواست عدم فعالیت یک شرکت را مورد بررسی  و تایید می‌کنند. مهم‌ترین معیار سازمان امور مالیاتی، بررسی تراکنش‌های مالی و پولی آن شرکت است. روش‌های معمول تعیین عدم فعالیت یک شرکت عبارتند از

  1. استعلام از حساب بانکی
  2. بررسی دفاتر قانونی
  3. بررسی اظهارنامه مالیاتی ارسال شده توسط شرکت
  4. بررسی خرید و فروش ثبت شده به نام شرکت و یا هر یک از اعضای هیات مدیره
  5. سامانه معاملات فصلی و ارسال اطلاعات توسط شرکتهای دیگر
  6. بررسی فاکتور شرکت‌های دیگر توسط سیستم یکپارچه مالیاتی

نحوه اعلام عدم فعالیت به اداره مالیات توسط شرکت ها 

در ابتدا باید در نظام مالیاتی ثبت نام نمود و سپس در اداره امور مالیاتی تشکیل پرونده داد. باید تمامی تکالیف قانونی نظیر پلمپ دفاتر، اظهارنامه ارزش افزوده و ….در موعد مقرر ارسال شود. سپس باید نامه عدم فعالیت به سازمان امور مالیاتی ارائه گردد.

طبق ماده 184 ق.م.م اداره های ثبت شرکتها مکلفند اطلاعات مربوط به شرکتهای ثبت شده، تغییرات آنها و تعداد دفاتر قانونی دریافتی آنها را به سازمان مالیاتی اعلام نمایند؛ در این شرایط مدیران شرکت و یا نماینده قانونی‌ آنان، مکلفند برای پیشگیری از جرایم سنگین مالیات بر عملکرد، مراتب را به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایند.

 

نامه شرکت ها برای عدم فعالیت 

نامه عدم فعالیت باید در سربرگ رسمی شرکت و با مهر و امضا در ابتدای چهار ماه سال مالی اعطا شود. در صورت عدم تحویل به موقع، جریمه مالیاتی به شرکت تعلق می‌گیرد.

کارشناسان سازمان مالیاتی پس از ارائه نامه عدم فعالیت، فعالیت خود را آغاز می‌کنند و صحت‌ و سقم درخواست این شرکت‌ها را بررسی می‌کنند. کارشناسان با در نظر گرفتن دفاتر مالی، حساب‌های مالی شرکت و سایر حساب‌ها (اعم از ثبت در دفاتر قانونی، ثبت در حساب های خرید و فروشی و تراکنش بانکی) درخواست شرکت‌ها را بررسی و تأیید می‌کنند.

 

جریمه عدم اعلام عدم فعالیت چقدر است؟

 اگر شرکت ثبت‌شد به هر دلیلی (ورشکستگی، عدم فعالیت طولانی‌ مدت، عدم دریافت مجوزهای لازم، راکد بودن بازار و غیره) گردش مالی نداشته باشد، (حتی برای مصارف شخصی)، شرکت غیرفعال محسوب شده و باید انحلال آن را ثبت شود. باید به این نکته دقت شود که شرکت غیرفعال را نباید به حال خود رها کرد. برای عدم جرائم مالیاتی باید اقداماتی قانونی لازم را انجام داد. یکی از اقدامات تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت می باشد. حال اگر تمام نکات رعایت شود و طبق قانون رفتار شود، هیچ مشکل و دردسری برای شما پیش نخواهد آمد. فقط باید در اسرع وقت انحلال شرکت یا غیرفعال بودن شرکت را اعلام نموده تا از عواقب پرداخت مالیات و جرائم آن در امان بمانید.

در مورد میزان جریمه باید اینگونه بیان شود که مالیات بر درآمد، وضع می‌شود نه بر عدم فعالیت، بنابراین شرکت‌ها باید در زمان مقرر، نامه عدم فعالیت خود را ارسال کنند.

 

جمع بندی 

ما سعی کردیم در این مقاله توضیحات مختصر و کاملی از نحوه اعلام عدم فعالیت کسب و کارها به اداره امور مالیاتی را خدمت شما ارائه دهیم ولی این مبحث به دلیل تغییر قوانین بسیار گسترده است شما می توانید برای توضیحات تکمیلی از طریق صفحه تماس با ما  با کارشناسان همت تراز در مباحث مالیاتی در ارتباط باشید تا در اسرع وقت پاسخگو شما باشند.

 

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012