مالیات فروشگاهای اینترنتی چگونه محاسبه می شود؟



مالیات فروشگاه های اینترنتی

طی چند سال گذشته نوع جدیدی از مشاغل درشبکه های مجازی ایجاد شده است که این مشاغل در اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی و مقرراتی،  در خصوص پرداخت مالیات فروشگاه های اینترنتی، مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. بر اساس قوانین به تصویب رسیده، هر شخص حقیقی و حقوقی  باید به اندازه درآمدی که کسب می کند، مبلغی مالیات پرداخت کند که صاحبان فروشگاه های اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

ویژگی های قانونی صورتحساب فروش کالا یا خدمات در فروشگاه‌های اینترنتی

در اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می‌شوند‌، مکلفند برای انجام معاملات خود، صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه  درج کنند.

در اطلاعیه تکالیف  قانونی صاحبان کسب و کارهای مجازی تاکیده شده که اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم باید در موارد فروش کالا و یا ارائه خدمات، صورتحساب نوع اول یا نوع دوم حسب مورد به شرح زیر صادر و نگهداری نمایند:

  • صورتحساب نوع یک :

باید به صورت دستی با شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی (حسب مورد) با درج تاریخ، صادر گردد و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات  کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

 

  • صورتحساب نوع دو

صرفاً در موارد استفاده از سامانه صندوق فروش ( صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش ) صادر می‌شود و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

 

تکالیف قانونی مالیات فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارهای مجازی

تکالیف قانونی صاحبان کسب و کارهای مجازی که لازم است نسبت به انجام آن اقدام کنند به این‌صورت است:

  • تشکیل پرونده
  • ثبت‌نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور
  • صدور صورت‌حساب موضوع ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم و هم‌چنین، وصول مالیات و عوارض ارزش‌افزوده از کالاهای مشمول این مالیات
  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی و پرداخت مالیات مربوط
  • ارائه فهرست معاملات فصلی
  • ارائه فهرست حقوق کارکنان و پرداخت مالیات متعلقه
  • نگهداری دفاتر، صورت درآمد و هزینه ماهانه، خلاصه درآمد و هزینه سالانه و اسناد و مدارک حسب مورد و ارائه آن‌ها به ماموران مالیاتی ذیربط برای رسیدگی در صورت درخواست کتبی آن‌ها

 

مهلت قانونی تشکیل پرونده مالیات کسب و کار های اینترنتی

مطابق آگهی نهاد امور مالیاتی کشور در مورد مالیات فروشگاه های اینترنتی و کسب و کار های اینترنتی، مالکان کسب و کار موظفند طی مدت زمان ۴ ماه از زمان آغاز فعالیت موضوع را بصورت کتبی به سازمان امور مالیاتی محل شغل مورد نظر خود گزارش نماید و برای تشکیل پرونده مبادرت نماید.

افراد حقوقی بعد از تکوین، موظفند دفترچه ثبت اسم افراد حقوقی را از سازمان امور مالیاتی وابسته اخذ نمایند و به تشکیل پرونده و ادای حق تمبر مبادرت نمایند؛ و یا اینکه این اشخاص می توانند به واسطه رجوع به وب سایت های معتبر به درگاه عملیاتی الکترونیکی به اسم نویسی الکترونیکی و اخذ کد اقتصادی مبادرت نمایند.

 

مالیات فروشگاه های اینترنتی

 

مبنای محاسبه کردن مالیات کسب و کارهای اینترنتی

با توجه به اینکه فروشگاه اینترنتی چه نوع مالکی دارد مبنای محاسبه نیز متفاوت خواهد بود:

  • اگر مالک سایت یا کسب و کار اینترنتی خودش صاحب اصلی کالا باشد، در واقع تولید کننده آن باشد، مالیات بر ارزش افزوده مطابق با نوع کالا و سیاست فروشنده محاسبه می‌شود.
  • اگر مالک یک سایت فقط وظیفه فروش کالاها و خدمات را به عهده داشته باشد و در روند تولید آن کالا یا خدمات نقشی نداشته باشد. همچنین اگر فروشگاه اینترنتی  او فقط یک درگاه برای فروش خدمات و کالا باشد، مالیات به شکل درصدی از فروش محاسبه می‌شود.

 

نحوه محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی

مالیات فروشگاه های اینترنتی به شکل فروشگاه‌های عادی محاسبه می‌شود. اما با توجه به اینکه فعالیت‌های این کسب و کار به شکل حقیقی یا حقوقی است، تکلیف مالیاتی آن‌ها متفاوت خواهد بود. کسب و کارهای اینترنتی با فعالیت‌ افراد حقوقی به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  • گروه اول:

اشخاصی که تراکنش‌های مالی زیادی داشته باشند و تکالیف مالیاتی آن‌ها مشابه شرکت‌ها باشد، باید در پایان سال دفاتر مالی شان را پلمپ کرده و باید اظهارنامه مالیاتی را تسلیم کنند.

  • گروه دوم:

گروه‌ دوم تکلیف‌های مالیاتی کمتری نسبت به گروه اول دارند و از نوع افراد حقیقی هستند و نیازی به پلمپ دفاتر آن‌ها نیست. افرادی که در گروه دوم  قرار می‌گیرند باید ماهانه و سالانه فرم‌هایی را تکمیل کنند و به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

  • گروه سوم:

در گروه سوم افراد باید یک فرم سالانه مشخصی را تکمیل کنند و طبق ماده ۱۰۰ ق.م.م، ۵ % به مالیات سال قبل اضافه شده و باید آن را پرداخت کنند.

 

معافیت‌های مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

طبق قوانین مالیاتی وضع شده بعضی کسب و کارهای اینترنتی به طور کلی یا با یک شرایط خاص از پرداخت مالیات معاف هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در میان کسب و کارهای اینترنتی سایت های آموزشی و فعالیت‌های مرتبط با آن با گرفتن مجوز از وزارت ارشاد اسلامی می‌توانند از معافیت‌هایی که برای آن‌ها تعیین شده است استفاده کنند.
  • مورد دوم شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، که اگر به شکل اینترنتی فعالیت کنند به مدت ۲۰ سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

نکته‌ای که در رابطه معافیت مالیات فروشگاه های اینترنتی وجود دارد این است که این افراد مالیات را پرداخت نمی‌کنند ولی به این معنا نیست که تکالیف مالیاتی خودشان را انجام ندهند. با این وجود این افراد باز هم باید اظهارنامه‌های مالیاتی خودشان را ارائه کنند. ولی نرخ مالیات آن‌ها به جای ۲۵ درصد در صفر ضرب می‌شود.

 

در صورت پرداخت نکردن مالیات فروشگاه‌های اینترنتی چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر مالکان فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای مجازی و دیگر مودیان مالیاتی وظایف مالیاتی خود را انجام ندهند نه تنها از معافیت مالیاتی برخوردار نمی شوند بلکه جرایم مالیاتی به عملکردشان اضافه می گردد.

خدمات مالیاتی اصلی‌ترین خدمتی است که یک مشاور مالیاتی و مالیات فروشگاه های اینترنتی ارائه می‌کند. هر شرکت و کسب و کاری به خدمات مالیاتی نیازمند است. بدون مدیریت امور مالی و مالیانی، انتظار شکست کسب و کار و شرکت خود را باید داشته باشید. مرکز مالی اقتصادی همت تراز خدمات مالیاتی خود را بدین نحو انجام می‌دهد:

  1. تراکنش های مشکوک
  2. آئین دادرسی مالیاتی
  3. نکات مالیات حقوق و دستمزد
  4. مناطق آزاد و شرکت های دانش بنیان
  5. معافیت ها، جرائم و بخشودگی های مالیاتی
  6. صفر تا صد قانون مالیات مستقیم وارزش افزوده

 

 

 

 

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012