قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان



پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در این مقاله منظور از پایانه فروشگاهی ، سیستم های رایانه ای ، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان و همچنین قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی را دارد، می باشد. در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز، موسسه حسابداری اصفهان که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند، تصمیم داریم درباره قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

صورت‌حساب های خارج از سامانه مودیان مالیاتی

بر اساس ماده ۳ قانون تسهیل تکالیف مودیان، صورتحساب‌هایی که خارج از سامانه مودیان صادر شده‌اند، تا پایان سال ۱۴۰۳ همچنان پذیرفته می‌شوند. طی این مدت، سازمان امور مالیاتی پس از هر دوره مالیاتی، اظهارنامه‌ای را برای مودیان بر اساس اطلاعات موجود تهیه خواهد کرد. مودیان یک ماه فرصت دارند تا این صورتحساب‌های صادره خارج از سامانه را به اظهارنامه اضافه کرده و آن را تکمیل و از طریق سامانه مودیان به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

جرایم سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی

پس از تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مشمولان باید در سامانه مودیان ثبت نام  و صورتحساب الکترونیکی خود را به این سامانه ارسال کنند. اشخاص حقیقی و حقوقی که از انجام تکالیف مالیاتی مربوط به قانون سامانه مودیان خودداری کنند، با توجه به نوع تخلف جریمه می‌شوند.

تخلفات بنابر موضوع و جریمه‌های متعلقه آن به شرح زیر خواهد بود :

عدم عضویت یا ثبت‌نام در سامانه مودیان

در صورت عدم ثبت‌نام در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی و استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران باید معادل ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش انجام شده یا ۲۰ میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد را پرداخت کنند. با توجه به بند الف ماده ۳۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مشمولین به دلیل عدم عضویت در سامانه مودیان و عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده مشمول دو برابر مالیات و ارزش افزوده پرداختی به انضمام جریمه ۱۰ درصدی هستند.

اما علاوه بر جریمه ۱۰ درصدی مجموع مبلغ فروش، محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی نیز باید در نظر گرفت.

عدم صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

بر اساس ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا ۲۰ میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد باید پرداخت شود.

عدم اعلام شماره حساب‌های بانکی واحد اقتصادی

عدم اعلام شماره حساب یا حساب‌های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن حساب یا حساب‌ها انجام می‌شود به سازمان امور مالیاتی کشور،  جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب یا ۲۰ میلیون ریال (هر یک که بیشتر باشد ) در نظر گرفته شده است. همچنین علاوه بر جریمه ۱۰ درصدی مبلغ فروش، محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی نیز شامل جریمه واحد اقتصادی می‌شود.

عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب توسط واحد اقتصادی جریمه‌ای معادل ۲ درصد مبلغ صورتحساب‌های مذکور یا ۲۰ میلیون ریال (هر یک که بیشتر باشد) در نظر گرفته شده است.

پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

عدم اعلام تعطیلی (موقت یا دائم) و یا انحلال واحد اقتصادی

بر اساس ماده ۱۳ قانون سامانه مودیان در صورتی که به هر دلیل اعم از تعطیلی (موقت یا دائم) و یا انحلال واحد کسب وکار، بهره برداری از پایانه فروشگاهی به طور موقت یا دائم متوقف شود، اشخاص مشمول مکلفند مراتب را ظرف مدت ده روز از توقف بهره برداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد مالیاتی اعلام کنند. در صورتی که اشخاص مشمول این موضوع را نادیده بگیرند، براساس ماده ۲۲ قانون سامانه مودیان جریمه‌ای معادل ۱ درصد مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل ۱۰ میلیون ریال (هر یک که بیشتر باشد) در نظر گرفته شده است.

عدم اعلام تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد اقتصادی

طبق ماده ۱۴ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اشخاص مشمولی که نسبت به تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب وکار اقدام می کنند، مکلفند ظرف مدت ده روز تغییرات انجام شده را از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام نمایند. در صورت عدم اعلام تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد اقتصادی جریمه‌ای معادل ۱ درصد مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل ۱۰ میلیون ریال (هر یک که بیشتر باشد) در نظر گرفته شده است.

خدمات ارائه شده در مرکز مالی اقتصادی همت تراز

در زیر به نمونه ای از مهم ترین خدمات مرکز مالی اقتصادی همت تراز می پردازیم : 

 مرکز مالی اقتصادی همت تراز با در اختیار داشتن متخصصین حوزه حسابرسی اقدام به ارائه خدمات آموزش حسابرسی نموده است. برای ارتباط با کارشناسان مجموعه می توانید به لینک مراجعه نمایید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
03136640167