فرآیند محاسبه مالیات بعد از اجرای سامانه مودیان




با اجرای سامانه مودیان، فرآیند محاسبه مالیات به شکلی کاملاً شفاف و هوشمندانه‌تر انجام می‌شود. این سامانه با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، امکان ثبت و گزارش تراکنش‌های مالی را به صورت دقیق فراهم کرده و مودیان را از چالش‌های رایج در محاسبات مالیاتی رها می‌سازد. هدف اصلی این تحول، کاهش اشتباهات انسانی، تسریع در فرآیند مالیاتی، و ارائه خدمات مالیاتی دقیق و منظم است.

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز، موسسه حسابداری اصفهان که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله: تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند، تصمیم داریم درباره فرآیند محاسبه مالیات بعد از اجرای سامانه مودیان صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

محاسبه مالیات در سامانه مودیان

صورت مالیات و عوارضی که به کالاها تعلق میگیرد در قانون جدید مالیات ارزش افزوده متفاوت از قانون قدیم است. در قانون قدیم 6 درصد مالیات و 3 درصد عوارض در صورت مالیات و عوارض نمایش داده می‌شد. قانون دائمی ارزش افزوده به این صورت است که مالیات و عوارض به شکل جداگانه در صورت مالیات و عوارض نشان داده نمی‌شود؛ بلکه هر دوی این موارد در قالب مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 10 درصد محاسبه خواهند شد.

همه مؤدیان مالیات ارزش افزوده موظف هستند برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده به درگاه ملی خدمات الکترونیک به نشانی www.my.tax.gov.ir مراجعه کنند. 

فرایند محاسبه مالیات در سامانه مودیان

سامانه مودیان فاکتورهای سال 1402 را به نرخ 9 درصد و فاکتورهای سال 1403 را با نرخ 10 درصد قبول می‌کند به این منظور باید هنگام ارسال به سامانه مودیان این مورد را در نظر گرفت که اگر تاریخ ایجاد فاکتور سال 1402 بوده و در فرم جمع‌آوری سال 1402، فاکتور نشان داده شود باید در تعریف کالا/خدمت نرخ 9 درصد آورده شود و اگر تاریخ ایجاد فاکتور سال 1403 هست و در جمع آوری سال 1403، فاکتور نشان داده شود، باید در تعریف کالا خدمت این نرخ به 10 درصد تغییر کند‌.

در نظر داشته باشید که نرخ مالیات در سیستم جز اطلاعات پایه است و با تغیر سال مالی تنظیمات آن تغییر نخواهد کرد به این منظور باید در نظر داشته باشید بنا به سالی که در جمع آوری فاکتور نشان داده میشود ابتدا طبق راهنمای بالا نرخ همان سال را برای کالا /خدمت ،اصلاح نموده و سپس اقدام به ارسال فاکتور نمایید.

جزئیات محاسبه مالیات ارزش افزوده از طریق سامانه مودیان

به ‌موجب قانون بودجه سال 1403 کل کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (7) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 به میزان یک واحد درصد (از 9% به 10%) افزایش یافته است.
بنابراین مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده در موارد عرضه کالا و خدمات مشمول (به استثنای کالاهای خاص موضوع ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده که دارای نرخ های جداگانه ای است)، مکلف هستند از ابتدای سال 1403 و در زمان صدور صورتحساب مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ده (10) درصد در صورتحساب درج و از خریدار دریافت نمایند.

فرآیند محاسبه مالیات بعد از اجرای سامانه مودیان

برای ارسال به سامانه مودیان مبلغ ارزش افزوده از حاصل ضرب «نرخ آورده شده در تعریف کالا» در «مبلغ کل کالا» و سپس «جمع مالیات های کالاهای آورده شده در فاکتور» در نظر گرفته می‌شود و مبلغ که در فاکتور به عنوان ارزش افزوده آورده شده است به سامانه ارسال نمی‌شود. یعنی اگر نرخ کالا در تعریف کالا 9 درصد باشد ولی در فاکتوری که در سال 1403 ایجاد شده است به صورت دستی 10 درصد وارد شده باشد، موقع ارسال سیستم همان 9 درصد را ارسال کرده و به خطای ارزش افزوده خواهید خورد .

اگر فاکتوری با نرخ 9 درصد در سال 1402 ارسال شده باشد ولی در سال 1403 اقدام به ویرایش یا صدور فاکتور برگشتی کنید، این فاکتورهای اصلاحی به تاریخ ویرایش یعنی همان سال 1403 در جمع‌آوری مشاهده می‌شود و در این صورت سامانه نرخ 10 درصد را برای این فاکتورها در نظر می‌گیرد. باید در نظر داشته باشید اگر در تعریف کالا ها نرخ 10 درصد وارد شده باشد؛ فاکتورهای اصلاحی ارسال شده مالیات را به نرخ 10 درصدی برای سامانه می‌فرستد و اگر در فاکتور همچنان نرخ 9 درصد باشد اختلافی مابین ارزش افزوده فاکتور داخل سیستم با فاکتور داخل سامانه مودیان خواهید داشت‌.

خدمات ارائه شده در مرکز مالی اقتصادی همت تراز

در زیر به نمونه ای از مهم ترین خدمات مرکز مالی اقتصادی همت تراز می پردازیم : 

 مرکز مالی اقتصادی همت تراز با در اختیار داشتن متخصصین حوزه حسابرسی اقدام به ارائه خدمات آموزش حسابرسی نموده است. برای ارتباط با کارشناسان مجموعه می توانید به لینک مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

مرکز مالی اقتصادی همت‌تراز به عنوان یکی از بهترین موسسات مالی و حسابداری در اصفهان، آماده است تا شرکت‌ها و ارگان‌ها را در فرآیند محاسبه و مدیریت مالیاتی همراهی کند. این مرکز با ارائه خدمات متنوع، از جمله مشاوره مالیاتی، حسابداری مالی، حسابرسی، و مدیریت تراکنش‌های مشکوک، به شما کمک می‌کند تا امور مالی خود را با دقت و حرفه‌ای‌ترین روش‌ها پیش ببرید.

با انتخاب همت‌تراز، از تجربه یک تیم متخصص و حرفه‌ای بهره‌مند شوید. و اطمینان داشته باشید که تمامی خدمات، مطابق با جدیدترین قوانین مالیاتی و نیازهای شما ارائه خواهد شد. اگر به دنبال خدمات حسابداری و مشاوره مالیاتی در اصفهان هستید، همت‌تراز انتخابی ایده‌آل برای موفقیت شماست.
همین حالا برای دریافت مشاوره و شروع همکاری با ما تماس بگیرید و از خدمات حرفه‌ای ما بهره‌مند شوید!

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
03136640167