پاسخ به پرسش های فنی شماره 120



پرونده های مالی

پرسش:

در مواردی که واحد تجاری، در اجرای مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور بازارگردانی سهام خود، وجه نقد یا سهام خزانه خود را به صندوق بازارگردانی اختصاصی واگذار و در ازای آن واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را دریافت می نمایند، در این صورت واحدهای سرمایه‌گذاری تحصیل شده صندوق در صورت های مالی واحد تجاری، چگونه شناسایی و ارائه می‌شود؟

پاسخ:

به موجب استانداردهای حسابداری، هر گونه خرید و فروش سهام واحد تجاری توسط خود، در حکم معامله با مالکان است و باید به عنوان سهام خزانه، به بهای تمام شده اندازه گیری و در صورت وضعیت مالی، در سرفصل حقوق مالکانه طبقه‌بندی شود. سود یا زیان حاصل از فروش سهام یادشده، باید به عنوان صرف کسر سهام خزانه شناسایی و در حقوق مالکانه طبقه بندی گردد. براین اساس تحصیل اوراق سهام واحد تجاری از محل منابع خود و صرف نظر از شکل آن (از جمله از طریق صندوق بازارگردانی اختصاصی)، مادامی که مزایا و مخاطرات آن متوجه واحد تجاری باشد، در حکم سهام خزانه محسوب می شود. با توجه به موارد فوق و در رعایت دستورالعمل ثبت های حسابداری مرتبط با بازارگردانی سهم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی در دفاتر تامین کننده منابع مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار که به تایید کمیته فنی سازمان حسابرسی رسیده است، واحدهای سرمایه گذاری تحصیل شده در صورتهای مالی واحد تجاری شناسایی نمی‌شود و صرفاً اطلاعات مرتبط با آن در یادداشت های توضیحی مربوط، به نحوه مناسب افشا می گردد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012