بخشنامه ۲۳۰/۹۸/۵۸ در تاریخ۱۳۹۸/۰۶/۳۰



مشاور مالیاتی

بخشنامه ۲۳۰/۹۸/۵۸ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۳۰

صدور اسناد ( اوراق ) تسویه خزانه برای تسویه بدهی ها و مطالبات دولت به / از اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی اعلام شد.

بدینوسیله شیوه نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور و آیین‌نامه اجرایی بند (و) و جزءهای (3–2) و (4-2) بند (و) تبصره (5) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور (تصویب‌نامه شماره 43756/ت 56687 هـ مورخ 1398/04/15 هیات محترم وزیران) موضوع تسویه و تهاتر بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی با بدهی اشخاص یادشده به دولت یا بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از طریق صدور اسناد (اوراق) تسویه خزانه، برای اطلاع و اقدام لازم ابلاغ می‌گردد.

ضمنا مقرر می دارد در اجرای تصویب نامه مذکور و باتوجه بندهای (3) و (4) شرایط عمومی، اختصاصی و مراحل صدور اسناد (اوراق) تسویه خزانه نوع اول موضوع شیوه نامه اجرایی یادشده، موارد ذیل مدنظر قرارگیرد:

1 – بدهی اشخاص متقاضی به دولت تا پایان سال 1397 ایجادشده باشد و برای استفاده از ظرفیت اسناد تسویه خزانه، می‌بایست بیست و پنج درصد (25%) این بدهی به صورت نقدی توسط اشخاص متقاضی پرداخت شود.

2 – ارایه درخواست صدور اسناد تسویه نوع اول و نوع دوم و پرداخت بیست و پنج درصد (25%) نقدی مطالبات قطعی معوق دولت توسط اشخاص متقاضی مشمول به دستگاه طلبکار(درخصوص اسناد تسویه خزانه نوع اول)، برای اشخاص متقاضی ایجاد حق نمی‌کند.(موضوع تبصره (1) ماده (3) تصویب‌نامه مذکور)

——————————–توضیحات در مورد بخشنامه صادره ———————–

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی، شهرداری‌ها و شرکت های دولتی (بابت بدهی‌های انتقالی موضوع بند پ ماده 2 قانون رفع موانع تولید) از دستگاه اجرایی (وزارتخانه و موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ) طلبکار باشند و در عین حال به دستگاه اجرایی دیگری (وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی) بدهکار باشند می‌توانند از طریق درخواست صدور اوراق تسویه خزانه نوع اول، این موارد را با هم تهاتر نمایند.

1- پس از دریافت تخصیص از سازمان برنامه و بودجه کشور مطابق با شیوه نامه ای که سازمان مذکوربخشنامه کرده است، اشخاص متقاضی، نسبت به واریز حداقل 25 درصد بدهی خود به دستگاه اجرایی طلبکارجهت دریافت فرم شماره (3) اقدام می کنند.

2- تخصیص‌های صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سامانه به دستگاه‌های بدهکار ابلاغ می‌گردد.

3- سپس ذیحساب دستگاه اجرایی بدهکار که قبلاً در سامانه تسویه و تهاتر ثبت نام کرده اند، بر اساس فرم شماره 1 شخص متقاضی، نسبت به تکمیل موارد الزامی در سامانه برای شخص متقاضی اقدام می‌نماید و به مرحله بعدی در سامانه (کارتابل ذیحساب دستگاه اجرایی بدهکار) ارسال می‌نماید.

4- پس از ثبت اطلاعات متقاضی و تایید توسط ذیحساب و رییس دستگاه اجرایی بدهکار، درخواست به کارتابل ذیحساب دستگاه اجرایی طلبکار و در صورت تایید اقلام  اطلاعاتی و تایید توسط رییس دستگاه اجرایی طلبکار، تمامی اطلاعات متقاضی، دستگاه طلبکار و بدهکار پس از ارسال توسط کارشناسان مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی بررسی و در صورت تکمیل بودن تمامی اطلاعات و مدارک و تایید رییس مرکز و معاون نظارت مالی و خزانه‎داری‌کل، اسناد تسویه خزانه صادر شده و نامه‎ ابلاغ مربوطه جهت اطلاع‌رسانی تهیه می‎شود.

5- ارسال نامه ‌‌ابلاغیه برای دستگاه اجرایی بدهکار و رونوشت آن برای دستگاه اجرایی طلبکار، متقاضی، اداره کل خزانه، سازمان حسابرسی ( حسب مورد )، اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان هایی که دستگاه طلبکارو بدهکار درآن قرار دارد ، ذیحسابی دستگاه اجرایی طلبکار و بدهکار.

6- ارسال تصویر سند تسویه برای متقاضی. لازم به ذکر است این خدمت به صورت کاملا الکترونیکی انجام می شود و تنها بخش ابلاغیه در حال حاضر به صورت دستی انجام می شودکه ابلاغیه آن نیز برای سال مالی بعد به صورت الکترونیکی انجام می شود

 

 برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012