چه دارایی هایی شامل مالیات بر عایدی سرمایه می شوند؟



مالیات بر عایدی سرمایه

برای اولین بار اصطلاح مالیات بر عایدی سرمایه در سال 99 روی زبان‌ها افتاد. مالیات بر عایدی سرمایه به این معناست که شخص هنگام فروش دارایی خود به واسطه مابه‌التفاوت بین قیمت خرید و فروش مکلف می ‌شود مبلغی را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه خود پرداخت کند. ابتدا باید دید طرح مالیات بر عایدی سرمایه مشمول چه دارایی‌ها می‌ شود و چه افرادی را در برمی‌گیرد و سپس دید عملیاتی شدن این طرح در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به مالیات بر عایدی سرمایه  می پردازیم:

مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه به نوعی از مالیات گفته می ‌شود که افراد برای اقدام به خرید و فروش در حوزه ‌های بازار خودرو، مسکن، ارز های خارجی، طلا و سکه اقدام می کنند. از جانبی اداره مالیات، مالیات حاصل از سود خرید و فروش این موارد را از افراد دریافت می کند. نرخ و میزان این مالیات از صفر تا ۴۰ درصد با توجه به نگهداری ملک و یا کالا های مزبور در مدت زمانی که تعیین شده در نوسان می‌ باشد. اولین بار اصطلاح مالیات بر عایدی سرمایه در سال ۱۳۹۹ بیان شد. به این معناست که شخصی از دارایی خودش به واسطه ما به تفاوت بین قیمت خرید و فروش داشته باشد مکلف به پرداخت مالیات خواهد بود.

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

به طور کلی مالیات بر عایدی سرمایه از جمله مالیات‌های مستقیم محسوب می‌شود.  بین مالیات عایدی سرمایه و مالیات ارزش افزوده در ماهیت تفاوت وجود دارد اما یک تفاوت اساسی و آشکار این دو مالیات این است که مالیات بر عایدی سرمایه، به سود ناشی از فروش چیزهایی تعلق می‌گیرد که مولد نیستند و مالکان آن چیزی به ارزش‌های آن نیفزوده‌ اند. البته بحث اصلی بسیاری از کارشناسان این است که باید اثر تورم را از مابه التفاوت قیمت خرید و فروش کم کرد زیرا تورم خود باعث بالا رفتن قیمت دارایی ها خواهد شد.

مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می شود؟

در واقع برای اینکه متوجه شویم مالیات بر عایدی سرمایه چه کسانی را نشانه گرفته ابتدا باید بدانیم چه دارایی‌هایی را تحت تاثیر خود قرار می‌ دهد؟ املاک (املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل)، انواع وسایل نقلیه‌ مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری، ارزهای خارجی و رمزارزها، انواع طلا، پلاتین، نقره، مسکوکات طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات و مسکوکات دارایی‌هایی است که مالیات بر عایدی سرمایه بر روی آن ها وضع شده است.درحال حاضر تنها دارایی هایی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند، سپرده های بانکی و انواع اوراق و ابزارهای بازار سرمایه (سهام، صندوق ها، اوراق مشارکت و…) هستند.

مالیات بر عایدی سرمایه

طبق ماده ۱۲ طرح مالیات بر عایدی سرمایه (طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی) که قرار است به عنوان  ماده(۴) قانون مالیات‌های مستقیم الحاق شود؛ کلیه اشخاص غیرتجاری “انتقال دهنده عین” یا “واگذارکننده حق” در خصوص انتقال دارایی‌های مشخص شده در مواد این طرح در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه، مختص کسانی است که در زمینه‌های مختلف که اغلب غیرمولد هستند، معاملاتی را انجام داده و باعث ایجاد سوداگری در آن زمینه می ‌شوند. هدف این افراد کسب سود و سرمایه‌های هنگفت از طریق انتقال دارایی‌ها بدون ایجاد هرگونه ارزشی در آنها است. در چنین شرایطی دولت قانوناً می ‌تواند براساس عایدی که در سرمایه‌های آنها ایجاد می ‌شود، مالیات دریافت کند.

در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، معافیت‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که تقاضای مصرفی افراد در دارایی‌هایی مانند مسکن، خودرو، طلا و جواهرات، مشمول مالیات نشود. همچنین تعداد و میزان معافیت‌های این طرح  به نحوی تعیین شده که تعداد بسیار کمی از افراد جامعه مشمول مالیات می شوند. براساس شواهد آماری چیزی کمتر از ۵ درصد از افراد جامعه، مشمول این نوع مالیات می شوند.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

نتیجه گیری

مالیات بر عایدی سرمایه، نوعی مالیات مستقیم است که اغلب، قشر مرفه و ثروتمند جامعه را که معمولاً از طریق انجام فعالیت‌های غیرمولد که ناشی از سوداگری هستند را هدف قرار داده است. بنابراین همه افرادی که از طریق انجام فعالیت‌های غیرمولد، سود کسب می‌کنند، مشمول این مالیات نخواهند شد. دولت تصمیم دارد از طریق این طرح، سفته‌بازی در بازارها را به حداقل رسانده و از این طریق مانع از التهاب بازارها شود. در نتیجه با ایجاد تعادل در بازار، قیمت‌ها به صورت واقعی و منطقی رشد می‌کنند و افراد تشویق می ‌شوند با سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مولد و بخش تولید، مالیات پرداختی خود را به حداقل برسانند. درنهایت این طرح باعث رونق در بخش تولید خواهد شد. امیدواریم با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، این امر محقق شود.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012