معافیت مالیاتی پسماند شامل چه مشاغلی می شود؟



معافیت مالیاتی پسماند

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به معافیت مالیاتی پسماند شامل چه مشاغلی می شود؟می پردازیم:

همه اقشار و اصناف نمی توانند از پرداخت مالیات معاف شوند و این قانون تنها شامل حال موارد و مشاغل خاص می شود. یکی از این موارد، مشاغل مرتبط با مدیریت پسماندها می باشدکه در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم :

عوارض پسماند

عوارض پسماند به معنی هزینه ای است که شهرداری جهت ارائه خدمات گوناگون در زمینه مدیریت پسماندها و پر کردن گودهای پرخطر از شهروندان دریافت می کند. جمع آوری و دفع پسماندهای مسکونی و تجاری موضوعی بسیار حائز اهمیت بوده و هر گونه سهل انگاری در این امر می تواند منجر به تخریب چهره شهر، گسترش آلودگی و بیماری گردد. به همین خاطر، این فرآیند به صورت دولتی و از طریق نهاد شهرداری انجام می گیرد. در همین راستا، شهروندان موظف به پرداخت عوارض پسماند شدند تا اینگونه بخشی از هزینه های انجام شده توسط شهرداری برای انجام عملیات های مرتبط با مدیریت پسماند شهری تامین گردد.

عوارض خدمات مدیریت پسماند، عوارض کسب و پیشه محل های تجاری، عوارض نوسازی و عمران شهری برخی از مهم ترین نمونه های عوارض شهری هستند که از طریق شهروندان به حساب شهرداری واریز می شوند. در این میان عوارض پسماند از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید به صورت مرتب پرداخت گردد.

این نوع عوارض یکی از مهم ترین هزینه هایی است که شهروندان باید به صورت سالانه به حساب شهرداری واریز کنند. بر اساس تعریف قانونی، پسماند به مواد جامد، مایع و گاز (‌غیر از فاضلاب) گفته می‌ شود که به طور‌ مستقیم یا غیر مستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زائد تلقی می‌ شود.‌ پسماندها در پنج گروه پسماندهای عادی، پزشکی، ویژه، صنعتی و کشاورزی قرار می گیرند. پرداخت عوارض پسماند تمامی این موارد را شامل شده و اغلب به صورت عمومی محاسبه می شود. با این حال، هزینه مدیریت پسماندها برای برخی مکان های خاص جداگانه محاسبه می شود.

معافیت مالیاتی پسماند

در اجرای ماده (4) قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت پخش غیر دولتی مصوب 20/01/1399 مبنی بر”سرمایه گذاری در ایجاد و بهره برداری از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی، معاف از پرداخت مالیات می باشد.

لیست کالاهای مشمول عوارض پسماند

انواع رایانه، تجهیزات جانبی و کمکی آن، انواع دستگاه های صوتی و تصویری و انواع گوشی، انواع وسایل بازی و تفریحی و اسباب بازی پلاستیکی و الکترونیکی و انواع مشمع، سلفون، نایلون و نایلکس، انواع ظروف و مخازن پلاستیکی، پت PET و ظروف ملامین نیز مشمول این عوارض است.

معافیت مالیاتی پسماند

معرفی مشاغلی که از مالیات پسماند معاف هستند

در اجرای ماده (4) قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت پخش غیر دولتی مصوب 20/01/1399 مبنی بر”سرمایه گذاری در ایجاد و بهره برداری از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی، معاف از پرداخت مالیات می باشد. قراردادهای خرید تضمینی تاسیسات مذکور و عوارض مندرج در ماده (2) این قانون نیز مشمول این معافیت‌ها است.” و همچنین ماده (5) قانون مزبور مبنی بر “به منظور کمک به اجرای دقیق فرآیند اصول مدیریت پسماند، مالیات مستقیم کلیه فعالیتهای مرتبط با مدیریت اجرایی پسماند شامل تفکیک از مبدا، و جمع‌آوری، پردازش، بازیافت تولید انرژی و دفع با نرخ صفر محاسبه می‌شود.”، به منظور ایجاد وحدت رویه در اجرای مقررات مذکور توسط ادارات امور مالیاتی، موارد ذیل را مقرر می‌دارد:

  • فعالیت های ششگانه معاف از مالیات شامل تفکیک از مبداء،جمع آوری، پردازش، بازیافت، تولید انرژی و دفع مرتبط با مدیریت اجرایی پسماند عادی می باشد.
  • درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری و بهره برداری از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی و همچنین درآمد حاصل از فروش برق توسط تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی طی قراردادهای خرید تضمینی مشمول مالیات بر درآمد می باشد.
  • مدیریت اجرایی پسماندهای عادی در شهرها و روستاها و حریم آن به عهده شهرداری ها و دهیاری ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداری ها می باشد. مدیریت‌های اجرایی می‌توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار نمایند. لذا شرط لازم برای امکان برخورداری از نرخ صفر موضوع ماده (5) قانون بر اشخاص مزبور، اخذ مجوز قرارداد از مدیریت‌های اجرایی پسماندهای عادی می باشد.
  • اعمال نرخ صفر بابت هر یک از فعالیت های شش گانه مربوط به پسماندهای عادی به صورت مجزا امکان پذیر می باشد.
  • نرخ صفر به سایر  پسماندها( پسماندهای پزشکی، کشاورزی، ویژه و صنعتی) قابل تسری نمی باشد.
  • وفق بند (7) ماده (1) و تبصره (2) ماده (4) آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، جزء ویژه پسماندهای عادی و کشاورزی، پسماند عادی محسوب نمی‌شود، لذا مشمول نرخ صفر مالیاتی نمی باشد.
  • بخشی از پسماندهای عادی که نیاز به مدیریت خاص دارند جزء پسماندهای ویژه محسوب و مشمول معافیت و نرخ صفر موضوع این دستورالعمل نمی شوند. ملاک عمل برای تشخیص پسماند عادی و ویژه، “حد تبدیل پسماند ویژه و عادی” موضوع نامه شماره 48630/96 مورخه 16/04/1397  سازمان حفاظت محیط زیست و اصلاحیه های بعدی آن می باشد.
  • در اجرای تبصره (1) ماده (146)مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده (95) قانون مزبور در موعد مقرر به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می نماید شرط برخورداری از نرخ صفر و معافیت مالیاتی موضوع این دستورالعمل خواهد بود.
جمع بندی

آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی موجود و نحوه بکارگیری صlحیح آن در مشاغل مختلف امری ضروری می باشد . کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در این خصوص می باشند .

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012