نحوه استعلام بدهی مالیاتی شرکت



استعلام بدهی مالیاتی شرکت

استعلام بدهی مالیاتی و اطلاع از معوقات و جریمه های مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir امکان پذیر است . استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی با وارد کردن شناسه ملی مربوط به شرکت بوده و نحوه استعلام جریمه ها و معوقات مالیاتی اشخاص حقیقی با وارد نمودن کد ملی آنها قابل انجام است.

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به نحوه استعلام بدهی مالیاتی شرکت می پردازیم:

استعلام بدهی مالیاتی

با گسترش روش‌های الکترونیک و اینترنتی، روش‌های مختلفی برای مشاهده سوابق مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی وجود دارد. با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی استعلام سوابق مالیاتی، افراد حقیقی، حقوقی و نهادهای مختلف می‌توانند به چهار روش مختلف به استعلام سوابق مالیاتی خود دست یابند. این ۴ روش به شرح زیر است:

  1. مشاهده سوابق و بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با استفاده از کد ملی )در این روش، افراد حقیقی می‌توانند با وارد کردن کد ملی خود، سوابق و بدهی مالیاتی خود را مشاهده کنند.)
  2.  استعلام بدهی و سوابق مالیاتی با استفاده از شناسه ملی
  3. ا این روش، افراد می‌توانند با وارد کردن شناسه ملی، به استعلام بدهی و سوابق مالیاتی خود دست یابند.
  4. مراجعه به (سامانه آسان ثبت) برای استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی(سامانه آسان ثبت به منظور استعلام سوابق مالیاتی افراد حقیقی طراحی شده است و افراد می‌توانند از طریق این سامانه به اطلاعات مالیاتی خود دسترسی پیدا کنند.)
  5. مشاهده سوابق مالیاتی اصناف و اشخاص حقیقی دارای مغازه از طریق نرم‌افزار مالیات من

استعلام سوابق مالیاتی اصناف و اشخاص حقیقی دارای مغازه از طریق نرم‌افزار مالیات من نیز امکان‌پذیر است.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی:

استعلام بدهی مالیاتی برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی بسیار مهم است و می‌تواند به جلوگیری از مشکلات مالیاتی در آینده کمک کند. برای مشاهده سوابق مالیاتی اشخاص حقوقی، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ورود به وب‌سایت: ابتدا باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://www.tax.gov.ir مراجعه کنید.
  2.  ثبت‌نام و ورود به حساب کاربری: اگر حساب کاربری ندارید، باید ثبت‌نام کنید. این ثبت‌نام شامل وارد کردن اطلاعات شرکت و اخذ شناسه کاربری و رمز عبور می‌شود.
  3. وارد کردن اطلاعات شرکت: پس از ورود به حساب کاربری، باید اطلاعات مربوط به شرکت خصوصی خود را وارد کنید. این اطلاعات ممکن است شامل شناسه ملی شرکت و سایر اطلاعات مرتبط با مالیات باشد.
  4. استعلام بدهی مالیاتی: پس از وارد کردن اطلاعات شرکت، می‌توانید به بخش استعلام سوابق مالیاتی بروید. در این بخش، می‌توانید بدهی مالیاتی شرکت را استعلام کرده و جزئیات آن را مشاهده کنید.
  5.  پرداخت بدهی مالیاتی: اگر بدهی مالیاتی وجود دارد، می‌توانید آن را از طریق درگاه پرداخت مالیاتی آنلاین پرداخت کنید.
  6. ثبت اسناد و رسیدهای مالیاتی: پس از پرداخت، رسیدهای مالیاتی و اسناد مرتبط با پرداخت‌ها، در حساب کاربری شما ثبت می‌شود.

استعلام سوابق بدهی مالیاتی

مالیات یکی از ارکان رشد و پیشرفت هر کشور محسوب می شود و به همین دلیل در بسیاری از کشورها قوانینی در راستای اخذ مالیات از اشخاص و شرکت ها پیش بینی شده است . کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در قوانین مالیاتی ، اشخاص مشمول پرداخت مالیات تعیین شده و ضوابط و نحوه پرداخت مالیات توسط آنها مشخص شده است . به همین دلیل در پایان سال مالیاتی ، هر یک از مودیان مالیاتی مکلف به پرداخت مالیات بر اساس اظهارنامه های مالیاتی می باشند .

نحوه استعلام بدهی مالیاتی شرکت

سوالات ونکات مهم در زمینه پرداخت قبض مالیات

  • یکی از سوالات مهمی که برای مشمولان پرداخت قبض مالیات مطرح می شود آن است که بدهی مالیاتی آنها چقدر است و احیانا اگر از دوره های قبلی مالیات یا جریمه ای به عهده آنها قرار گرفته است ، چه مبلغی است . به همین دلیل استعلام بدهی های مالیاتی و استعلام میزان جریمه های مالیاتی برای مودیان اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی امری ضروری است ؛ چرا که در صورت عدم پرداخت مالیات ممکن است مشمول جرایم مالیاتی شوند .
  • در سال های قبل استعلام پرونده مالیاتی و  بدهی های مالیاتی از طریق مراجعه به مراجع مربوطه همچون اداره مالیاتی انجام می شد ؛ اما نظر به ایجاد سامانه مالیاتی امکان استعلام بدهی ها و معوقات مالیاتی امکان پذیر شده است که در ادامه ، نحوه استعلام بدهی مالیاتی در سامانه مالیاتی را آموزش خواهیم داد .

همانطور که گفته شد ، استعلام بدهی ها و معوقات مالیاتی در حال حاضر از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی انجام می شود که همه مودیان مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی می توانند با مراجعه به این سامانه جریمه های مالیاتی و میزان بدهی های مالیاتی خود را استعلام نمایند.

سامانه استعلام بدهی مالیاتی

قبل از آموزش نحوه استعلام بدهی مالیاتی ، قصد داریم سامانه استعلام بدهی مالیاتی را معرفی نماییم. سامانه استعلام بدهی مالیاتی همان سامانه Tax.gov.ir می باشد که علاوه بر استعلام بدهی مالیاتی ، امکان پرداخت الکترونیک مالیات را نیز فراهم نموده است . از دیگر امکانات این سامانه می توان به ثبت اظهارنامه الکترونیک اشخاص حقیقی و حقوقی ، صورت معاملات فصلی و غیره اشاره نمود .

لازم به ذکر است که استعلام بدهی ها و جریمه های مالیاتی بعد از انجام ثبت نام الکترونیک در این سامانه قابل انجام است که برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این سامانه می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید .

 

استعلام پرونده مالیاتی شرکت

دولت ها، در راستای هرچه نظام مند تر کردن امور مربوط به مالیات، اقدام به وضع قانون نموده اند و در ایران نیز، قانونی تحت عنوان قانون مالیات های مستقیم وجود دارد. مطابق قانون مالیات های مستقیم، تمامی اشخاص مشمول پرداخت مالیات، اعم از حقیقی و حقوقی، باید اقدام به ایجاد پرونده مالیاتی در اداره مالیات نموده و تمام امور مربوط، از قبیل بدهی ها و وضعیت پرداخت آنها و یا پرداخت تمبر مالیاتی را در آن، قید شود.

امروزه در راستای تسهیل این امر، سازمان امور مالیاتی کشور، اقدام به الکترونیکی نمودن امور مربوط به مالیات کرده است. با راه اندازی درگاه خدمات الکترونیک مالیات یا سامانه tax.gov.ir، تمامی مودیان مالیاتی، ملزم به ثبت و انجام امور مالیاتی خود به صورت الکترونیکی می باشند و بدین ترتیب، تمامی اطلاعات مربوط به امور مالیاتی افراد، در پرونده تشکیل شده آنها، درج می گردد.

افراد متقاضی استعلام پرونده مالیاتی، می توانند به جای مراجعه حضوری به اداره مالیات شهر و استان خود، با وارد شدن به سامانه my.tax.gov و طی کردن مراحل لازم، اقدام به پیگیری پرونده مالیاتی خود نمایند.

در سال های اخیر و با رواج استفاه از اینترنت، ارائه بسیاری از خدمات نیز، به صورت اینترنتی درآمده و متقاضیان آن خدمت، باید از طریق سایت های راه اندازی شده، اقدام نموده و از خدمات ارائه شده بهره مند گردند. از جمله نهادهایی که در سال های اخیر، اقدام به اینترنتی نمودن خدمات خود کرده اند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

همانند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که اقدام به راه اندازی سامانه جامع ثبت شرکت ها نموده است، سازمان امور مالیاتی کشور نیز، جهت تسهیل امور مربوط به مالیات، اقدام به راه اندازی میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی به آدرس tax.gov.ir و my.tax.gov.ir نموده است. این سایت، خدماتی در خصوص ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، اظهارنامه مالیات بر درآمد و مواردی نظیر آن ها را در رابطه با امور مالیاتی، ارائه می دهد. متقاضیان پیگیری پرونده مالیاتی نیز، می توانند با ورود به سایت سامانه my.tax.gov.ir، اقدام به استعلام  وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی خود نمایند.

نتیجه گیری

یکی از روش‌های تامین هزینه ‌های کشور، وصول مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق قانون است، در قوانین مالیاتی اشخاص مشمول پرداخت مالیات و میزان مالیات متعلقه مشخص شده است. مودیان مالیاتی برای جلوگیری از اعمال جریمه از طرف دولت، باید در پایان سال نسبت به پرداخت مالیات تعلق گرفته اقدام نمایند.

در گذشته مودیان برای آگاهی از میزان بدهی خود مجبور به مراجعه به اداره مالیاتی بودند، اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش زیر ساخت‌های موردنیاز از جمله سامانه مالیاتی، شما می‌توانید نسبت به استعلام وضعیت مالیاتی اقدام کنید و در صورت داشتن بدهی مالیاتی نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.

با توجه به توضیحات ارائه شده در قبل منظور از استعلام مالیاتی یعنی شخص حقیقی یا حقوقی که نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی نیز اقدام کرده است، می­‌تواند با ورود به سامانه مالیاتی و بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور تخصیص داده شده، از وضعیت مالیاتی خود آگاهی پیدا کند.

ورود به پرونده مالیاتی جهت استعلام مالیات با کدملی شما به عنوان یک مودی برای انجام تکالیف مالیاتی خود باید ابتدا وارد سامانه Tax.gov.irشوید. استعلام مالیات با کد ملی در این سامانه امکان‌پذیر می‌باشد، بعد از ورود به سامانه و تشکیل پرونده مالیاتی صاحب یک کارپوشه خواهید شد، در کارپوشه مودیان تمامی اطلاعات مربوط به خرید، فروش، املاک وجود دارد.

کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در این خصوص می باشند .

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012