نحوه محاسبه بهای تمام شده برای اداره مالیات



بهای تمام شده برای اداره مالیات

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیا، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند که در این مقاله به نحوه ی محاسبه بهای تمام شده برای اداره مالیات می پردازیم:

بهای تمام شده کالاها، معیار مالی بسیارمهمی برای کسب‌وکارهاست؛ چون در آن تمامی هزینه‌های مربوط به تولید و فروش یک محصول اندازه‌گیری می‌شود. صاحبان کسب‌ وکار بهای تمام شده را تجزیه‌ و تحلیل می‌کنند تا مطمئن شوند که هزینه‌ها در محدوده برآوردهای بودجه قرار دارد و کسب‌وکارشان در حال سودآوری است.

یکی از مهم ترین چیزهایی که ذهن مدیران را هنگام محاسبه بهای تمام شده درگیر می‌کند، این است که برای محاسبه بهای تمام شده چه چیزهایی را باید و چه چیزهایی را نباید مدنظر قرار دهیم .

 

محاسبه بهای تمام شده برای اداره مالیات

این مسئله کاملاً به ماهیت کسب‌وکار شما و نوع محصولاتی که تولید می‌کنید بستگی دارد. مواردی که در زیر از آن‌ها نام‌برده‌شده است، به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تولید دخالت ندارند و نباید در فرمول محاسبه بهای تمام شده لحاظ شوند:

هزینه‌ های مربوط به بازاریابی محصول و افزایش فروش

  • کمیسیون فروشندگان
  • بعضی از هزینه‌های سربار
  • هزینه توسعه محصول

بعضی از مواردی که حتماً باید در محاسبه بهای تمام شده کالا در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از:

  • مواد اولیه یا لوازم موردنیاز برای تولید
  • هزینه بسته‌بندی محصولات
  • نگهداری محصولات/مواد اولیه
  • دستمزد کارکنانی که در تولید/تحویل مستقیم کالاها و خدمات شرکت مشارکت دارند

بهای تمام شده چیست ؟

بهای تمام شده کالا تمام هزینه هایی که مرتبط با تولید کالاهای فروش رفته یا خدمات ارائه شده یک شرکت هستند را شامل می‌شود. قیمت مواد مصرفی و همچنین هزینه نیروی کاری که در تولید کالا و ارائه خدمات پرداخت شده است نیز محاسبه می‌گردد. بهای تمام شده کالا عبارت است از هزینه تولید محصولی که شرکت می‌فروشد. در واقع هزینه های جانبی مانند تبلیغات یا بازاریابی جزو بهای تمام شده کالا حساب نمی‌شود.

محاسبه بهای تمام شده

کاربرد بهای تمام شده

گاهی تصور می شود کابرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی می باشد هرچند شاید مشهورترین کاربرد آن در این جهت باشد ولی سایر موسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده بهره برده و از روشهای حسابداری بهای تمام شده در بانکها ، شرکت های بیمه ، عمده فروشی ها، شرکت های حمل ونقل ،شرکت های هواپیمایی ،دانشگاه ها و بیمارستان ها در جهت کارایی بیشتر استفاده می گردد.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

برای  مثال در یک بیمارستان کنترل هزینه ها و تعیین بهای تمام شده هزینه های بستری شدن و درمان یک بیمار ، با استفاده از حسابداری بهای تمام شده صورت می پذیرد و موادمصرفی ، دستمزد پزشک وسایر هزینه های مرتبط شناسایی ،کنترل و ثبت می گردند تا بهای تمام شده مشخص شود . یا شرکتهای حمل و نقل سعی در محاسبه و تعیین هزینه ها و بهای تمام شده حمل یک کیلوکالا و یک نفر مسافر را دارند.

بهای تمام شده چگونه محاسبه می‌ شود؟

خرید خالص = خرید طی دوره + اضافات خرید – (برگشت از خرید + تخفیفات درصدی خرید + کسورات خرید)

موجودی کالای آماده برای فروش = موجودی کالای اول دوره + خرید خالص

بهای تمام شده کالای فروش رفته = موجودی کالای آماده برای فروش – موجودی کالای پایان دوره

موجودی کالای پایان دوره =  موجودی کالای تعدادی در انبارها که قابل شمارش باشد * بهای هر واحدکالا

برای قیمت ریالی هر کالا 5 روش در حسابداری تعریف شده است که روش فایفو مناسب ترین روش برای حسابداری در ایران است.

  • فایفو : به معنای اولین وارده، اولین صادره است. یعنی هر کالای که زودتر وارد انبار شود اول از انبار خارج می شود و موجودی پایان دوره شامل کالاهایی است که دیرتر خریداری می شوند. این روش مناسب محصولاتی است که دارای تاریخ انقضا هستند و برای مصرف آنها محدودیت زمانی تعریف شده است.
  • لایفو : این روش نیز به معنای آخرین وارده ، اولین صادره است. یعنی هر کالایی که دیرتر وارد انبار می شود زودتر از انبار خارج می شود و موجودی کالای پایان دوره شامل کالاهایی ست که اول خریداری شده اند. لازم به ذکر است این روش در حسابداری ایران استفاده نمی شود.
  • میانگین : قیمت کالا بر اساس مجموع خرید ها و موجودی اول دوره تقسیم بر تعداد محاسبه می شود و تفاوتی ندارد که کالای موجود در انبار از چه زمانی وارد انبار شده است چون با هر خرید بهای کالا تغییر می کند.
  • آخرین خرید : بهای کالا به روش قیمت آخرین خرید * تعداد کالا محاسبه می شود . در این روش میزان بهای تمام شده کالا افزایش یافته و در نتیجه سود محاسبه شده کاهش می یابد.
  • استاندارد : و اما در این روش ما می توانیم یک قیمت استاندارد برای کالا قرار دهیم. در روش استاندارد برای محاسبه موجودی پایان دوره، قیمت خرید کالا کاربردی نداشته و برای محاسبه بها تنها مبلغ استاندارد در تعداد کالا ضرب می شود.

نتیجه گیری

محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی دارای روش‌ها و انواع مختلفی می‌باشد که مدیران و سرپرستان تولیدی می‌توانند از آن استفاده نمایند. برای تولید هر کالایی واحد تولیدی باید متحمل هزینه­‌هایی از جمله هزینه خرید مواد مصرفی، هزینه نیروی کار و… شود. مجموع این هزینه‌­ها با مفهوم بهای تمام شده شناخته می‌­شوند. شما می توانید به کمک کارشناسان مرکز مالی و اقتصادی همت تراز موارد تخصصی و مهم مرتبط با بهای تمام شده محصولات تولیدی و بازرگانی و همچنین خدماتی را مورد بررسی قرار داده و گزارشات دقیق و کامل را تهیه نمائید .

با مشاورین همت تراز یکی از بهترین شرکت حسابداری در اصفهان تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

 
پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012