انواع فاکتور رسمی مورد قبول اداره مالیات



انواع فاکتور رسمی

برای مهم بهتر فاکتور رسمی باید بگوییم 3 نوع صورتحساب (فاکتور فروش) طبق قانون مالیات های مستقیم وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  • صورتحساب نوع اول
  • صورت حساب نوع دوم
  • صورت حساب نوع سوم

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به بررسی نحوه معافیت مالیاتی کارگاه های تولیدی می پردازیم:

فاکتور رسمی چیست؟

صورتحساب رسمی فاکتوری است که بر اساس قوانین وزارت امور اقتصادی و دارایی تنظیم شده باشد؛ مشخصات صورتحساب مورد تایید وزارت دارایی در ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده است.

انواع فاکتور فروش رسمی مورد تایید مالیات

3 نوع صورتحساب (فاکتور فروش) طبق قانون مالیات های مستقیم وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  • صورتحساب نوع اول:

بایستی دارای شماره سریال ماشینی یا چاپی و  تاریخ همچنین دربرگیرنده اطلاعات هویتی شامل، نام و نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شناسه ملی، آدرس دقیق پستی، کدپستی فرد فروشنده و خریدار، اطلاعات کالا و خدمات ارائه شده و مبلغ و میزان در آن نیز ثبت شود.

نکته: درصورت فروش به مصرف کننده نهایی، الزامی به درج مشخصات خریدار نمی باشد.

  • صورت حساب نوع دوم:

بایستی دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و مشخصات خدمات و کالاهای فروخته شده به همراه میزان و مبلغ آن باشد. اطلاعات هویتی نیز  شامل، نام و نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شناسه ملی، آدرس دقیق پستی، کد پستی فرد فروشنده، اطلاعات کالا و خدمات ارائه شده و مبلغ و میزان آن نیز ثبت شود.

  • صورت حساب نوع سوم:

در این نوع صورتحساب فروشنده در سامانه صورت معاملات فصلی فاکتور فروش را صادر می نماید و خریدار نیز در همین سامانه با کد کاربری خود می تواند فاکتور فروش مذکور را بعنوان خریدار تایید یا رد نماید، که در این روش همه کارها بصورت آنلاین (برخط) انجام می گردد. و کلیه اطلاعات هویتی شامل، نام و نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شناسه ملی، آدرس دقیق پستی، کد پستی فرد فروشنده و خریدار، اطلاعات کالا و خدمات ارائه شده و مبلغ و میزان آن نیز ثبت شود.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین شرکت حسابداری در اصفهان تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

انواع فاکتور رسمی

فاکتور رسمی مورد تائید دارائی چه ویژگی هایی دارد؟

تفاوت فاکتور‌های رسمی و غیررسمی بسیارند. اکثر این تفاوتها به دلیل رعایت چهارچوب ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد که حتما باید در تمامی فاکتورهای رسمی لحاظ شود.

  1. شماره سریال (شماره فاکتور):مهمترین گزینه در فاکتورهای رسمی (مورد تائید اداره دارایی)، داشتن شماره سریال معتبر و مورد تائید اداره امور مالیاتی است. نوع چاپ و رنگ شماره سریال مورد استفاده در سریال فاکتور رسمی کالا متفاوت می باشد. نوع چاپ باید به صورت افست به رنگ قرمز با مقداری برجستگی بوده تا به راحتی از شماره سریال های چاپ دیجیتالی و شماره زن های معمولی قابل تشخیص باشد.
  2. اطلاعات خریدار و فروشنده:درج صحیح و شفاف کلیه اطلاعات مربوط به خریدار و فروشنده در فاکتور رسمی الزامی است. این اطلاعات شامل شناسه ملی، آدرس دقیق پستی، شماره ثبت، کد پستی، مشخصات هویتی، اطلاعات تماس مانند شماره تلفن و… است. هر گونه مغایرت در اطلاعات درج شده پیگرد قانونی دارد.
  3. محاسبه تخفیفات، مالیات بر ارزش افزوده:در فاکتورهای رسمی، تعداد دقیق کالا یا خدمات ارائه شده به همراه قیمت، مالیات بر ارزش افزوده و تخفیفات در نظر گرفته شده از سوی فروشنده به صورت دقیق ذکر می شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور رسمی، باید پس از اعمال تخفیفات به تفکیک کالا و خدمات محاسبه می شود.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

شرایط و نحوه پرداخت:

شرایط و ضوابط زمان و نحوه پرداخت فاکتور رسمی باید بر اساس توافق طرفین معامله در فاکتور رسمی درج شود. پرداخت در n روز، درج شماره کارت بانکی یا کارت اعتباری از جمله شرایط و ضوابط پرداخت هستند که در فاکتورهای رسمی در نظر گرفته می شود. در کسب و کارهایی با مقیاس بین المللی که فروش کالا و خدمات برای مشتریان خارجی است، ذکر شماره حساب های بین المللی مانند سوئیفت، پی پال و … در فاکتور رسمی لازم است.

امضاء و مهر:

درج صحیح مهر و امضاء در فاکتور برای حسابرسی و انجام امور مالیاتی  الزامی است.

نتیجه گیری:

ارائه فاکتور رسمی به مشتریان نشان دهنده اهمیت شرکت و قبول کردن مسئولیت و حقوق قانونی است با پرداخت مالیات و دیگر بدهی‌ های مالیاتی جز مودیان خوش حساب محسوب و از بخشودگی ها بهره مند خواهید شد. در این مقاله سعی شده فاکتورهای رسمی و موادر مورد تایید سازمان امور مالیاتی را به صورت کامل برای شما دوستان توضیح دهیم. در صورت وجود سوال با کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز تماس بگیرید.          

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012