مسئولیت های مهم حسابرس برای کسب و کار



مسئولیت های مهم حسابرس برای کسب و کار

یکی از وظایف حسابرس، ارزیابی گزارشات مالی و همچنبن سنجش صحت یا عدم اسناد حسابداری است. شرکت‌های فعال با درآمد بیشتر از  8 میلیارد تومان در سال 1401 و بیش از 15 میلیارد تومان در سال 1402طبق بخشنامه سازمان امور مالیاتی نیاز به حسابرسی دارند.

 

حسابرس کیست؟

برای انجام کار حسابرسی مهارت بالا در زمینه محاسبات و تحلیل اطلاعات  لازمه کار می باشد. البته در سال های اخیر با روی کار آمدن سیستم های مالی و حسابداری، یک حسابرس کارآمد بایستی علاوه بر اصول و فنون حسابداری و حسابرسی کار با نرم افزارهای مالی و حسابداری مختلف نیز تسلط کافی را داشته باشد. همچنین باید دارای مهارت های ارتباطی، کلامی و نوشتاری خوبی باشد.حسابرس باید بسیار دقیق بوده و توجه زیادی به جزئیات داشته باشید.

 

 انواع حسابرسی

حسابرسی صورتهای مالی

صورتهای مالی بخش مهمی در حسابداری هستند. با استفاده از صورتهای مالی و با بررسی تمامی هزینه های خرید و فروش و میزان سود و زیان مجموعه می توان وضعیت کسب و کار را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در حسابرسی صورتهای مالی می توان با اصول حسابداری به درستی یا نادرستی سیستم حسابداری پی برد.

حسابرسی رعایتی

 بررسی تطابق اسناد مالی با قوانین و استانداردهای موجود یکی از وظایف حسابرسی رعایتی می باشد. به عنوان مثال میزان رعایت قوانین مالیاتی در اسناد مالی و کشف مغایرت ها در صورت وجود.

حسابرسی عملیاتی

حسابرسی عملیاتی به بررسی فعالیت های سازمان می پردازد و این بررسی با توجه به معیارهای مورد نظر مدیریت سازمان تعریف می شود. در این حسابرسی معیارهای اندازه گیری را حسابرس با توجه به معیارهای مورد نظر مدیریت انتخاب می نماید. به عنوان مثال در این حسابرسی به بررسی میزان صرفه جویی اقتصادی ، کارایی و اثر بخشی روند کاری سیستم حسابداری پرداخته می شود.

حسابرسی قانونی

 از این نوع حسابرسی در هنگام بروز اختلاف بین شرکا یا برای بررسی صحت درستی کار کارکنان یا سازمان استفاده می‌شود. در واقع می توان گفت که از این نوع حسابرسی در زمان تقلب و خسارات استفاده می شود.

حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی به بررسی صحت امور مالی ثبت شده توسط حسابدار می پردازد. در این نوع حسابرسی منابع مالی کنترل می‌شود تا از بروز مشکلات مالی بزرگ و کوچک جلوگیری شود. همچنین در صورت بروز سوء استفاده‌های مالی آن‌ها را شناسایی و از ضرر و زیان ها جلوگیری می کند.

 

مسئولیت های مهم حسابرس برای کسب و کار

 

 

مسئولیت ها ووظایف حسابرس کدام است؟

فردی که با بررسی امور مالی شرکت و سوابق مالی گزارش های لازم را به مسئولان شرکت و یا سازمان ارائه می دهد. در واقع از انجا که شرکت ها با نظارت های روزافزون سازمان امور مالیاتی مواجه هستند، لازم است که گزارشات مالی از صحت و سقم کافی برخوردار بوده تا مشکل قانونی برای اینگونه شرکت ها به وجود نیاید.

حسابرسی فرآیندی است که در آن با شناسایی نقاط ضعف و قدرت یک شرکت، خطر ریسک سرمایه گذاری در هر بخش را بررسی نموده و صورتهای مالی را تهیه می کند.  در واقع این افراد با در نظر گرفتن کلیه سرفصل های حسابداری اطمینان می یابند این سرفصل ها  دقیق بوده و مالیات ها به درستی محاسبه و پرداخته شده است. همچنین با بررسی وضعیت موجود شرکت ها و ادارات مختلف پیشنهاداتی برای توسعه و پیشرفت شرکت ارائه نموده و برای جلوگیری از ضرر و زیان پیشنهاداتی را به شرکتها ارائه می نمایند.

وظایف شرکت های حسابرسی

بالا رفتن تمرکز بر روی کار حسابرسان، منجر به ایجاد شرایط جدیدی برای موسسات حسابرسی شده است. قبلاً شرکت ها در حسابداری به موسسات حسابرسی متکی بودند و به این شرکت ها در آماده کردن دفاتر قانونی و صورت های مالی کمک می کردند. اشتباهات موجود در صورتهای مالی باعث سردرگمی و در نهایت سقوط یک شرکت و موسسه می شود. حسابرسی در شرکت ها از این اشتباهات حسابداری جلوگیری می کند و شرکت ها می توانند امور مربوطه را به شرکت های حسابرسی واگذار کنند.

اغلب شرکت های کوچک ، دارای گروه حسابداری و حسابرسی لازم نمی باشند و برای کنترل امور مالی به موسسات حسابرسی احتیاج دارند. موسسات حسابرسی برای شرکت ها و واحدهای اقتصادی، نیروهای لازم و متبحر را اعزام می کنند و این نیروها در زمینه امور مالی، تهیه و گزارشات مالیاتی و مالی برای بهتر شدن شرایط و انتخاب راه حل درست، مشاوره می دهند.

نتیجه گیری

مرکز مالی اقتصادی همت تراز دارای حسابرسان رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می باشد که سال ها وظیفه حسابرسی شرکت ها را بر عهده داشته و آماده پاسخگویی به مباحث شما عزیزان در حرفه حسابرسی و گزارشگری خواهند بود کافیست با ما در تماس باشید.

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012