مفاصا حساب مالیاتی به چند دسته تقسیم می شود؟



مفاصا حساب مالیاتی

اصطلاح مفاصا حساب مالیاتی  هنگام خرید ملک، ماشین یا بسیاری از موارد دیگر، را زیاد شنیده می شود. این اصطلاح در ساده‌ترین حالت به صورت تسویه حساب می‌باشد البته در مسائل حقوقی و قراردادها هم مفاصا برگه‌ای است که بر اساس آن تسویه حساب انجام می‌شود.

 

مفاصا حساب مالیاتی

 می‌توان مفاصا حساب را سندی دانست که تسویه آن برعهده صاحب درآمد هزینه است. وقتی قراردادی به پایان می‌رسد، باید تسویه حساب انجام گردد. به این ترتیب مسئولیت تسویه حساب با شخصی خواهد بود که درآمد هزینه با او بوده است و تقریباً در همه قراردادها وجود دارد.

وقتی قرارداد اتمام می یابد، زمان تسویه یا مفاصا حساب فرا می‌رسد. حال نوبت حسابرسی است. به همین دلیل باید بعد از پایان قرارداد، حتما تسویه حساب انجام شود. از منظر حسابداری مفاصا حساب، برگه‌ای است که تمام جزئیات بستانکاری و بدهکاری در آن ذکر می‌شود.

مفاصا حساب مالیات، به برگه تسویه حساب مودیان گفته می شود و نشانگر آن است که مودی، تا تاریخ صدور گواهی مفاصا حساب ، به سازمان امور مالیاتی، بدهی ای ندارد . شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی، پرداخت مالیات قطعی از طرف مودی و طرح درخواست گواهی مفاصای حساب می باشد . نحوه دریافت گواهی مفاصای حساب ، با ارائه درخواست حضوری به اداره مالیاتی و یا از طریق سایت www.mytax.gov.ir  بوده است.


مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

مفاصا در لغت به معنای تسویه‌حساب کردن است و در اصطلاح حقوقی به برگه‌ای گفته می‌شود که پس از رسیدگی به تسویه‌حساب مالیاتی و شخصی مؤدی، به وی داده می‌شود. به این معنی که پس از رسیدگی به این حساب‌ها و حصول اطمینان از صحت و شفافیت آن‌ها مدرکی به شخص داده می‌شود. به عبارتی ساده‌تر به مدرکی که پس از روشن شدن تکلیف بدهی مالیاتی شخص، به وی داده می‌شود مفاصا حساب مالیاتی می‌گویند. اما دریافت این برگه همیشه به معنای تسویه‌حساب قطعی نیست و معمولا برای ارائه به نهادها و سازمان‌های دیگر صادر می‌شود.

انواع مفاصا حساب

 هر شرکتی اعم از خصوصی یا دولتی نیاز به شفاف سازی یا انجام تسویه حساب‌ها در خصوص آن موضوع دارد که مفاصا حساب در آن نقش مهمی‌دارد. در ادامه انواع مفاصا حساب می پردازیم.

  • مفاصا حساب بیمه
  • مفاصا حساب مالیاتی
  • مفاصا حساب ملک
  • مفاصا حساب خودرو
  • مفاصا حساب سهام
  • مفاصا حساب شهرداری
  • مفاصا حساب ارزش افزوده
  • مفاصا حساب پیمانکاری
  • مفاصا حساب مستاجری


نحوه دریافت مفاصا حساب

درخواست برای دریافت مفاصا یا رسید، پس از پرداخت مالیات صورت می گیرد.

شرکت ها  و موسسات موظف اند هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و به مراجع قانونی تسلیم نمایند. این اظهارنامه در حقیقت لیستی از فعالیت ها، اعم از سود/ زیان و خرید/ فروش های آنها را ارائه می دهد. مراجع ذیصلاح بر اساس این اظهارنامه، مالیات مشخصی را برای واحد کسب و کار مورد نظر مشخص کرده و صاحبان آن را ملزم به پرداخت آن می کنند.

پس از پرداخت بدهی، شخص حقیقی یا حقوقی مورد نظر باید درخواست کتبی با موضوع گرفتن مفاصا حساب مالیاتی را تنظیم کرده و به اداره مالیاتی ارسال کند. لازم به ذکر است که در اکثر موارد، این مراحل به شکل حضوری انجام شده و از طریق اینترنتی امکانپذیر نمی باشد.

پس از ارسال درخواست، مراحل زیر توسط مراجع ذیربط پیگیری شده و در صورت عدم بدهی قطعی، مفاصا صادر می شود.

رئیس امور مالیاتی و یا رئیس گروه مالیاتی، درخواست را بررسی نموده و سپس آن را به واحد مالیاتی ارسال می‌نماید. کارشناسان امور مالیاتی پرونده مودی را بررسی و یک خلاصه پرونده مالیاتی تشکیل می دهند. رئیس اداره مالیات و یا رئیس گروه مالیاتی بر اساس پرونده تشکیل گردیده، تایید می کند که مالیات پرداخت شده و تسویه حساب انجام شده است. در پایان، در صورت عدم بدهی قطعی، مفاصا صادر و در اختیار مودی یا وکیل قانونی قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که طبق بخشنامه ۲۳۰/۵۹۳۹/۱۱۵۹۰ مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۸۲، ارائه مفاصا مقید به هیچگونه استعلامی نمی باشد. به عبارت دیگر، مسئولین مالیاتی موظف هستند در صورتی که بدهی ها پرداخت شده باشد، بدون هیچ استعلامی مفاصا را صادر کنند.

نتیجه گیری:

مفاصا در ساده‌ترین حالت به عنوان تسویه حساب در نظر گرفته می‌شود. این اصطلاح در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد. در واقع هر قراردادی که بسته می‌شود، ابتدا باید مفاصا حساب آن انجام شود. این موضوع در نقل و انتقال و اجاره املاک، نقل و انتقال خودرو، بیمه تامین اجتماعی، نقل و انتقال سهام و … قابل انجام است. برای ثبت درخواست مفاصا یا تسویه حساب، باید درخواست آن به صورت کتبی ارائه گردد. بعد از ارائه درخواست، نامه مفاصا حساب به مودی ارائه می‌شود. در این نامه جزئیات تسویه حساب ذکر گردیده و زمان تسویه حساب هم بعد از پایان هر قرارداد خواهد بود.

مرکز مالی اقتصادی همت تراز با دارا بودن کلیه مدارک حرفه ای در زمینه حسابداری معتبرترین مراکز مشاوره در زمینه‌های مالی، مالیات، حسابداری مالیاتی در اصفهان و … محسوب می‌شوند این مرکز با دارا بودن کارشناسان و متخصصان زبده و کاربلد آماده ارائه خدمات هرچه بهتر به شما عزیزان می باشند. شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود در زمینه مفاصا حساب را با کارشناسان ما به شماره تماس 09140405012 در میان بگذارید.

 

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012