چه اطلاعاتی در معاملات فصلی درج می شود ؟



معاملات فصلی چیست؟

گزارش معاملات فصلی با عناوین دیگری مانند معامله فصلی خرید و فروش، گزارشات فصلی موضوع ماده ۱۶۹، صورت معاملات فصلی، گزارشات فصلی و… بیان می‌شود. با موظف کردن افراد حقیقی و حقوقی از جانب سازمان امور مالیاتی برای ارائه و تنظیم گزارش معامله فصلی، تمام مودیان وظایف و تکالیف خود را به درستی انجام می‌دهند.

قانون مالیات های مستقیم صورت معاملات فصلی را در سال 1391 لازم اجرا دانست لیکن تا سال 1394 بطور جدی پیگیری نگردید و با تصویب اصلاحی قانون مالیات ها در تیر ماه 1394 باعث شد که ارسال فهرست معامله فصلی  از ابتدای سال 1395 با جدیت انجام گردید. هدف اصلی این قانون افزایش شفافیت اقتصادی و بالا بردن نظم و انضباط مالی است. به طور کلی همه دستگاه‌های اجرایی و افراد حقیقی و حقوقی فراخوان شده باید نهایتاً ظرف مدت 45 روز پس از خاتمه هر فصل ریز اطلاعات مربوط به معاملات خودشان را در سامانه معاملات فصلی به آدرس http://ttms22.tax.gov.ir/t20/UserPanel.aspx  درج نمایند.

معاملات فصلی

تمامی‌ بنگاه‌های اقتصادی، طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم ‌بایستی گزارش خرید و فروش فصلی را در بازه زمانی مقرر از طریق سامانه معامله فصلی الکترونیکی ارسال کنند.

یکی از معیارهای تعیین میزان مالیات شرکتها ، اثبات فرار مالیاتی و کتمان درآمد توسط صورت معاملات فصلی انجام می شود . از این رو سازمان امور مالیاتی با اطلاع بر کلیه رویداد‌های مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند مالیات و جرایم مربوطه را تعیین کند.

معاملات فصلی چیست؟

بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی موظفند در نظام مالیاتی ثبت نام نموده و در پایان هر فصل گزارشات تمامی معاملات از جمله خرید و فروش و …  را به همراه تمامی اطلاعات مورد نیاز و اطلاعات مربوط به طرف‌های معامله تهیه نموده و به صورت برخط (آنلاین) یا غیر برخط ((TTMS از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی بارگزاری می گردد. این قانون به منظور جلوگیری از هرگونه فرار مالیاتی و شفافیت در درآمد و معاملات کسب و کارها در نظر گرفته شده است. مشمولین می‌بایست در 4 فصل این گزارشات را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند، در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهند شد.

ثبت خرید دارایی در گزارشات فصلی         

چنانچه خریدار کالا، خدمت و یا دارایی مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی نباشد و یا ازجمله اشخاص حقیقی مصرف کننده نهایی و یا اشخاص حقیقی موضوع ماده 81 قانون مالیات های مستقیم (فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبورعسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغانداری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات) باشد، الزامی‌ به درج شماره اقتصادی خریدار در صورتحساب صادره نخواهد بود.

مهم ترین نکات صورت معاملات فصلی

مهم ترین نکات صورت معاملات فصلی

حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می باشند، همچنین باید برای انجام معاملات خود، صورتحسـاب صادر نمایند که در آن شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها درج نمایند. همچنین کلیه قراردادها و سایر اسناد مشابه باید در معاملات فصلی خود درج و فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند. برای این موضوع تنها صورتحساب‌های ذکر شده، در آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مورد قبول می باشند.

کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام می‌دهند، باید صورت معاملات فصلی خود را حداکثر تا 45 روز پس از پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. انجام اینکار می‌تواند به صورت الکترونیکی به صورت آنلاین یا از طریق سامانه آفلاین ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی (TTMS)  صورت گیرد. آنچه که مهم است ارسال به موقع این مدارک بوده که می‌تواند از جرایم متعاقب ارسال با تاخیر جلوگیری کند.

  • در این ماده به معاملات کوچک کوچک اشاره شده است یعنی معاملاتی که مبلغ آنها تا ده درصد حد نصاب تعیین شده است، نیازی به ارسال ماهانه نداشته و مودیان می‌توانند لیست و فهرست این معاملات را به صورت کلی و هر سه ماه یکبار ارسال کنند؛ یعنی همه خرید و فرش‌های کوچک با هم بعد از سه ماه ارسال شوند.

 مسئله ای که در ارسال صورت معاملات فصلی خرید و فروش، مودیان باید در نظر گرفته شود، دریافت کارت اقتصادی است و ارسال مدارک به سازمان امور مالیاتی باید به همراه کد اقتصادی ذکر شده در این کارت باشد تا مورد پذیرش قرار بگیرد. بدون دریافت کارت اقتصادی هیچ مدرکی از مودی در سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی گردد.

نحوه تهیه صورت معاملات فصلی

  • برای ارسال گزارش خرید اطلاعات زیر لازم است:

در شرکتها، موسسات و سازمان ها معمولاً خریدهایی صورت می گیرد که ارسال اطلاعات آنها ضروری است از جمله:

  1. اطلاعات خرید مربوط به مواد اولیه (داخلی و واردات)
  2. اطلاعات خرید مربوط به دارایی های ثابت(داخلی و واردات)
  3. اطلاعات خرید خدمات (برق و آب و تلفن، تعمیرات، حسابداری، حسابرسی، اجاره بها وکارمزدهای پرداختی به اشخاص و …)
  4. اطلاعات خرید اقلام و ملزومات مصرفی (هزینه های مستقیم)
  • برای ارسال گزارش فروش اطلاعات زیر لازم است:
  1. اطلاعات فروش کالا و خدمات
  2. اطلاعات فروش درآمد حاصل از قراردادهای پیمانکاری
  3.  اطلاعات درآمد صادرات

نکته: درآمد حاصل از سود سهام، فروش اموال غیر منقول مثل زمین و ساختمان، شارژ، حق عضویت و … نیازی نیست.

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

برای مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی شما می توانید پس از ورود به سامانه معاملات فصلی گزینه مشاهده سوابق را انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که برای ورود به سایت معاملات فصلی باید آدرس http://ttms22.tax.gov.ir/t20/UserPanel.aspx  را در مرورگر سیستم خود وارد کنید و با ورود به این سایت باید اطلاعات مورد نیاز مانند نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید .

در صفحه باز شده شما باید برای مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی گزینه “مشاهده سوابق” را انتخاب کنید. با اینکار می توانید کلیه اطلاعات که برای گزارشات مالی شرکت خود ثبت نموده اید را مشاهده کنید و اگر قصد ویرایش این اطلاعات را داشته باشید باید به صفحه قبل بازگردید و گزینه مشاهده/ویرایش را انتخاب کنید.

نتیجه گیری:

صورت معاملات فصلی در واقع جزییات معاملات خرید و فروش ، معاملات صادرات و واردات و معاملات اجاره بوده که باید در مهلت‌های مقرر در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد و این الزام طبق ماده 169 و 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارسال معاملات فصلی با ما همراه باشید . کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز  آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ارسال صورت معاملات فصلی پاسخ دهند .

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012