چگونه مالیات اجاره حساب می شود؟



مالیات اجاره

سازمان مالیاتی تا پایان تیر ماه هر سال، مالیات متعلق به خانه‌های خالی را از طریق ارسال پیامک و ابلاغ درگاه ملی، به مالکان اعلام می‌کنند. مالکان موظفند تا پایان ماه  بعد، نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمایند. در غیراینصورت سازمان امور مالیاتی  برابر مقررات قانون مالیات ها نسبت به صدور اوراق مطالبه مالیات متعلق و محاسبه جرائم (موضوع ماده 190 قانون مالیات های مستقیم) مقرر در قانون اقدام خواهد نمود.

مالیات براجاره چیست؟

مالیات بر درآمد اجاره، مالیاتی است که از فرد اجاره دهنده اخذ می گردد، مهلت پرداخت آن  نیز تا 31 تیر ماه می باشد. نحوه محاسبه این مالیات، از ماخذ 75% اجاره بهای سالیانه می باشد، با توجه به نرخ اعلامی  در قانون مالیات های مستقیم  بوده و اجاره دهندگان به اقوام درجه یک از جمله (پدر، مادر، فرزند و اجداد و .. ) معاف از پرداخت این نوع از مالیات هستند.

از آنجا که محاسبه مالیات داملاک اجاره پیچیدگی‌هایی دارد، مرکز مالی اقتصادی همت تراز سعی دارد تا شما را با نرخ مالیات بر درآمد اجاره، نحوه محاسبه مالیات آشنا نماید.

انواع مالیات بر درآمد املاک

مالکان املاک بسته به نوع فعالیت خود موظف به پرداخت سه نوع مالیات هستند:

  1. مالیات بر نقل و انتقال املاک و مستغلات
  2. مالیات بر خانه‌های خالی
  3. مالیات بر درآمد اجاره املاک

مالیات بر نقل و انتقال املاک

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی که از طریق ملک به کسب درآمد می‌پردازند، مشمول پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. در واقع مالیات درآمدی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان توسط دولت می باشد.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد املاک

از کل هزینه‌ که به عنوان اجاره دریافت می‌شود (نقدی یا غیرنقدی) مبلغ ۲۵% برای هزینه‌هایی نظیر تعهدات مالکانه و هزینه استهلاک کسر گردیده و مابقی جهت بررسی میزان مالیات قابل پرداخت به سازمان امور مالیاتی کشور ارجاع می گردد. به بیان دیگر، برای اینکه ملک برای مستاجر بعدی  قابلیت استفاده داشته باشد، مالک بایستی برای تعمیر و نگهداری باید هزینه کند. به‌همین خاطر، قانون‌گذار بیان کرده است که تنها ۷۵ درصد درآمد حاصله، به‌عنوان مالیات بر درآمد مشمول قانون خواهد شد.

طبق ماده 80 قانون مالیات های مستقیم مهلت پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک و مستغلات، تا 30 روز پس از انجام معامله می باشد.

 جریمه عدم پرداخت مالیات بر درآمد املاک

در صورت عدم پرداخت مالیات به هر دلیل مشمول پرداخت جریمه خواهید شد. طبق قانون و مقررات امور مالیاتی اگر مالک در تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی امتناع کند یا تاخیر داشته باشد، ۱۰ درصد کل مبلغ اظهارنامه برای وی جریمه لحاظ گردیده که باید پرداخت نماید ، همچنین به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت این جریمه، 2.5 % مبلغ این جریمه افزایش داده می‌شود. حال اگر اظهارنامه مالیاتی به درستی ارسال نشود، فرد بایستی علاوه‌ بر مالیات (معادل یک برابر مبلغ کل مالیات) جریمه پرداخت نماید. برای جلوگیری از جرایم مربوطه با مرکز مالی اقتصادی همت تراز در ارتباط باشید.

مالیات اجاره

مالیات بر خانه های خالی

به موجب ماده 54 مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم موارد زیر مشمول مالیات های خانه های خالی می شوند:

  1. واحد خالی مسکونی باشد، بنابراین واحدهای تجاری و اداری مشمول این مالیات نیستند.
  2. واحد مسکونی در شهر های بالای یکصد هزار نفر جمعیت قرار داشته باشد.نکته :واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که مالک و بهره‏ بردار آنها هر یک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی شده و صرفاً مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات سال اول (6 برابر اجاره ماهیانه) موضوع قانون مالیات بر خانه های خالی خواهد شد، بنابراین واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور هم موظف به ثبت در سامانه ملی املاک و اسکان هستند.
  3. واحد مسکونی در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد.
  4. واحد مسکونی توسط سامانه املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شده باشد.

 نحوه محاسبه خانه های خالی

  1. مالیات سال اول ماهانه ۶ برابر مالیات بر اجاره می باشد.
  2.  سال دوم ماهانه ۱۲ برابر مالیات بر اجاره می باشد.
  3.  مالیات سال سوم ماهانه ۱۸ برابر مالیات بر اجاره می باشد.

نکته: نرخ ضرایب مالیاتی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای بیش از ۵ خانه خالی در هر سال باشند نسبت به کل واحدها دو برابر اعمال می گردد.

 مالیات اجاره املاک

طبق ماده 53 قانون مالیات های مستقیم “درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می گردد عبارت است از کل مال الاجاره، اعم از نقدی/ غیرنقدی، پس از کسر 25 % بابت هزینه و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره”.

نحوه محاسبه مالیات اجاره

  • اجاره تا سقف 200 میلیون تومان  15%
  • اجاره از 200 میلیون تومان تا سقف 400 میلیون تومان 20%
  • اجاره بیش از 400میلیون تومان 25%

 

نحوه پرداخت مالیات براجاره چگونه است؟

پرداخت کننده مالیات اجاره املاک بر اساس ماهیت مستاجر حقیقی یا حقوقی متفاوت است.

اگر مستاجر شخص حقیقی باشد در این صورت پرداخت مالیات بر درآمد اجاره بر عهده موجر است، بدین ترتیب، مالیات بر درآمد اجاره پیرو تکمیل و ارسال اظهارنامه محاسبه و مطالبه می‌شود.

اگر مستاجر شخص حقوقی باشد طبق تبصره 9 ماده 53  قانون مالیات های مستقیم، مستاجر موظف است پیش از پرداخت مال‌الاجاره، مالیات متعلق را کسر و تا پایان ماه بعد از پرداخت اجاره به حساب اداره مالیاتی محل وقوع ملک واریز نموده رسید آن را به موجر ارائه دهد

جمع بندی

مالیات بر درآمد اجاره برای موجران حقیقی مطابق اظهارنامه املاک ارائه شده و برای موجران حقوقی در همان اظهارنامه عملکرد آنان محاسبه و مطالبه می‌شود. به عبارت دیگر برای اشخاص حقوقی، اظهارنامه املاک مجزا از اظهارنامه عملکرد آنان نیست.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه املاک نحوه محاسبه مالیات می باشد. اما از آنجا که انجام محاسبات مالیاتی لازمه تسلط بر جدیدترین قوانین و بخشنامه‌های مالی و مالیاتی می باشد، بهره‌مندی از تجربیات یک مشاور مالیاتی خبره، شما را از دغدغه محاسبه مالیاتی مصون می‌سازد، با ما در تماس باشید .

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012