قوانین مالیات صادرات چیست؟



مالیات صادرات

در خصوص موضوع مالیات صادرات بایستی بیان نمود درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت عمده ای به ایران وارد می شوند و بدون تغییر در ماهیت یا انجام کاری بر روی آن صادر می شوند مشمول مالیات با نرخ صفر می گردد.

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز  در مورد مالیات صادرات به صحبت می پردازیم :

در خصوص صادرات برخی از مودیان ملزم به فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ ارز مرجع بانک مرکزی  هستند که در این صورت بایستی ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیر مانده‌های اقدام  پولی ارزی مرتبط با فروش صادراتی را با نرخ ارز مرجع بانک مرکزی در تاریخ های مربوطه اعمال کنند و اگر مودی الزامی به فروش ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی ( بازار متشکل ارزی ) و نیز نرخ  ارز مرجع بانک مرکزی ( نرخ سنا ) نداشته باشد می‌بایستی کلیه عملیات مذکور بر اساس نرخ ارز توافقی انجام شود.

لازم به ذکر است که ارزش کالاهای صادراتی که در پروانه گمرکی بر اساس ماده ۱۶ قانون گمرکی مصوب 22/08/1390محاسبه می شود، ارتباطی با مبالغ ثبت شده فروش صادرات نداشته و اعداد آن می‌تواند، با دفاتر مودیان متفاوت باشد . و هرگونه سود و زیانی از بابت تسعیر ارز ناشی از عملیات صادرات باشد همانند خود صادرات مشمول مالیات با نرخ صفر خواهد شد.

 

مالیاتی صادرات چیست؟

 در خصوص موضوع مالیات بر ارزش افزوده صادرات طبق ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ صادرات کالا به خارج از کشور از طریق مبادی خروجی رسمی با ارائه پروانه سبز گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی در خصوص صادرات کالا و ارائه قرارداد یا گواهی انجام کار (با تایید نزدیکترین نمایندگی رسمی کشور ایران در کشور مقصد) یا گواهی ارز آوری با تایید بانک مرکزی و ارائه سایر اسناد و مدارک در خصوص صادرات خدمات از مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشند.

مشمول نرخ ۹ درصد مالیات و عوارض بر ارزش افزوده نخواهد بود که این موضوع باعث رقابتی شدن قیمت کالاها و خدمات صادراتی با کشورهای رقیب خواهند شد و باعث ترغیب مودیان (اشخاص حقیقی و حقوقی) جهت صادرات محصولات و خدمات شان به بیرون از ایران می شود.

 همچنین در قانون ارزش افزوده پیش بینی شده است صادرات کالا و خدمات از قلمرو گمرکی سرزمین اصلی به مناطق آزاد تجاری-صنعتی با داشتن شرایط و ویژگی های مربوطه بالاخص تراز تجاری مثبت می توانند از مزایای قانون مذکور استفاده کنند.

 بر اساس قوانین بودجه کشوری و مطابق، قسمت ۵ بند (ع)  تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ جهت استفاده  از معافیت مالیاتی صادرات شرایط استفاده از آن منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور می باشد. 

  • لازم به ذکر است تا صادر کنندگان برای رفع تعهد  ارزی خود اقدام نمایند. روش های رفع تعهد ارزی و شیوه های بازگرداندن آن هر سال توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تعیین و در قالب بسته سیاسی رفع تعهد ارزی ابلاغ می گردد.

مالیات صادرات

قوانین مالیات صادرات

مالیات یکی از اساسی ترین محورهای اقتصاد می باشد که در راستای اهدافی همچون تثبیت درآمد، کاهش نرخ تورم، حفظ امنیت مردم و … نقش اساسی در اقتصاد ایفا می کند.

در این راستا قانون مالیات‌های مستقیم در تیرماه ۱۳۹۴ اصلاح شده است. طبق مفاد ماده یک قانون مالیاتهای مستقیم کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از بابت درآمدهایی که در ایران کسب می کنند، مشمول مالیات می‌شوند و بخشی از این درآمد افراد مربوط به صادرات کالا و خدمات به بیرون از کشور ایران می باشد.

این صادرات صورت گرفته می بایستی در راستای قوانین گمرک کشور باشد و صادرات به خاطر وجود ارزآوری به داخل کشور، اثر مثبت روی تراز پرداخت‌ها، کاهش نرخ بیکاری، حرکت به سمت قیمت های رقابتی و … می‌باشد.

 

نحوه محاسبه مالیات صادرات

در این راستا در قانون مالیاتهای مستقیم ماده ۱۴۱ مقرر می‌دارد صد درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و بیست درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام با نرخ صفر مالیات می باشد که بدین صورت است.

درآمد مشمول مالیات حاصل از صادرات محاسبه می شود و در نهایت نرخ محاسبه مالیات در جدول ماده ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم (برای اشخاص حقیقی) و ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم (برای اشخاص حقوقی) قرار نگرفته و به جای ماده های مذکور بر اساس ماده ۱۴۱ قانون مالیات ها های مستقیم نرخ صفر اعمال می شود که در نهایت مالیات  صفر خواهد شد.

 

نتیجه گیری 

در کشور ایران برای جلوگیری از خام‌فروشی کالاها و مواد نفتی قانونگذار هر سال بر اساس فهرست هیات وزیران لیست فهرست مواد خام و کالاهای نفتی که مشمول نرخ صفر صادرات نمی شوند را بیان نموده که در صورتی که اقدام به صادرات آنها شود مفاد ماده ۱۴۱ برای آنها صادق نمی باشد و می بایستی بر اساس مفاد ماده ۱۳۱ و ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم مالیات صادرات آن محاسبه شود.

برای آگاهی کافی از قوانین مالیات صادرات با کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز  ارتباط برقرار کنید تا پاسخگو و راهنمای سوالات شما باشند. 

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012