چه شرکت هایی باید اظهارنامه های مالیاتی داشته باشند؟



اظهارنامه مالیاتی

امروزه نیز یکی از دغدغه‌ای  اصلی مدیران و صاحبان کسب‌وکار، تنظیم صحیح و ارسال به‌موقع اظهارنامه های مالیاتی است.

 

اظهارنامه های مالیاتی

اظهارنامه مالیات چه به صورت خود اظهاری باشد و چه خود سازمان امور مالیاتی  در اختیار مودیان قرار دهد، کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود. تاریخ تحویل اظهارنامه مالیات اشخاص حقوقی، حداکثر ۴ ماه پس از اتمام سال مالیاتی است.

اگر سال مالیاتی آن ها طبق اساس نامه با سال مالیاتی رسمی تفاوت داشته باشد، ملاک، سال مالیاتی اساسنامه است.

سازمان امور مالیاتی در حال حاضر تمایل به تنظیم اظهارنامه به شیوه الکترونیک و بدون مراجعه حضوری مؤدی را دارد. ارسال اظهارنامه به این شیوه مشروط  به تکمیل مراحل ثبت نام  الکترونیک می باشد و کلیه مؤدیان اعم از حقیقی، حقوقی و تشکل های حقوقی می توانند با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir از خدمات  غیر حضوری این سامانه استفاده نمایند.

 

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

قانون مالیات‌های مستقیم در ماده یک آیین‌نامه ماده ۹۵ در پاسخ به اینکه اظهارنامه مالیاتی چیست؟ بیان می‌کند که «فرمی است به منظور اظهار درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، معافیت‌ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، بر حسب نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکور مطابق نمونه‌هایی که توسط سازمان، تهیه و اعلام می‌شود».

نکته مهمی که وجود دارد، ثبت دقیق و صحیح اطلاعات مورد نیاز و همچنین ارسال به موقع آن است، زیرا عدم توجه به قوانین و رویه‌های مربوط به آن می‌تواند جرایم سنگینی را به بار آورد.

 

 اظهارنامه مالیاتی شرکت های حقیقی و حقوقی

شیوه تعیین مالیات در کشور ما، بر اساس خوداظهاری بوده؛ به این معنا که صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی و حقیقی، لازم است که حساب درآمد و سود و زیان خود را هر ساله، در قالب یک اظهارنامه مالیاتی، ثبت و تسلیم کنند. هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی، ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود، به اداره مالیات هستند، هر چند که قوانین متفاوتی بر آن ها حاکم است .

اصلی‌ترین کار بخش مالی یک شرکت ثبت کردن اظهارنامه مالیاتی است که میزان پرداخت مالیات در یک مجموعه به طور مستقیم به نحوه پر کردن این اظهار نامه‌مالیاتی مرتبط می‌شود.

به همین دلیل آگاهی کامل از تعریف اظهارنامه مالیاتی و همچنین مدارک و مراحلی که برای پر کردن آن برای شرکتهای حقیقی و حقوقی وجود دارد باعث می‌شود تا مالیات به درستی برای شرکت مورد نظر تعیین شده و شامل جریمه هایی که برای این کار در نظر گرفته شده است نشود.

ثبت نام اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، باید در محدوده زمانی تعیین شده صورت گیرد؛ در غیر این صورت، افراد، مشمول جرایم سنگین مالیاتی خواهند شد. همچنین، مشمولین، ملزم به رعایت نحوه صحیح ثبت اظهارنامه مالیاتی هستند. از آنجا که ثبت نام اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، قواعد مخصوص به خود را دارد، اطلاع از آن، ضروری به نظر می رسد.

 

اظهارنامه مالیاتی

 

انواع اظهارنامه مالیاتی کدامند؟

بر اساس نوع فعالیت اشخاص، اظهارنامه مالیاتی انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

 

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی:

سهم قابل توجهی از اظهارنامه‌های مالیاتی مربوط به این نوع است و از آن به عنوان اصلی‌ترین اظهارنامه مالیاتی نام برده می‌شود و به این صورت است که اشخاص حقیقی بر اساس نوع کسب‌وکاری که دارند اظهارنامه عملکرد خود را طبق قوانین و مقررات تنظیم و در موعد مقرر تعیین شده، تسلیم سازمان امور مالیاتی می‌کنند. مهلت تسلیم این نوع اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی و در واقع آخرین مهلت ارسال، پایان خرداد ماه است.

 

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی:

تمام اشخاص و شرکت‌های حقوقی که نام آنها در اداره ثبت شرکت‌‌ها به ثبت رسیده نیز بر اساس ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم موظف به ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات هستند. از مهم‌ترین انواع مالیات شرکت‌ها می‌توان به مالیات حقوق اشاره کرد که مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان است.

این اشخاص موظفند تمام رویدادهای مالی خود را به همراه مستندات مربوط به آن در اظهارنامه مالیاتی ثبت و پس از تنظیم نهایی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

آخرین مهلت قانونی برای ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی هر ساله از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود اما در حالت کلی معمولا پایان تیر ماه یا بر اساس اساسنامه شرکت، حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی است.

 

اظهارنامه مالیات بر املاک و مستغلات:

چه خرید و فروش و چه اجاره املاک و مستغلات مشمول پرداخت مالیات است و اظهارنامه مربوط به آن می‌بایست توسط مودیان طی مهلت اعلام شده تسلیم سازمان امور مالیاتی شود.

املاک و مستغلات خالی، سال اول مشمول پرداخت مالیات نیستند و در این مورد نیز نیازی به ارسال اظهارنامه نیست.

آخرین مهلت قانونی برای ارسال اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک، پایان تیرماه هر سال، و برای ارسال اظهارنامه مالیات بر خرید و فروش املاک، یک ماه پس از معامله است؛ خارج از این مهلت مشمول پرداخت جریمه دیرکرد می‌شود.

 

اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

اشخاص شاغل در حوزه خودرویی همانند راننده تاکسی، اتوبوس، خودروی باری، کامیون، رانندگان وسایل نقلیه عمومی و راه‌سازی نیز موظفند مالیات بر درآمد مربوط به مشاغل خودرویی خود را پرداخت کنند و اظهارنامه مربوط به آن را طبق قانون تا پایان هر سال به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

 

اظهارنامه مالیات بر ارث

در این مورد نیز، وارثانی که دارایی و ثروتی از این طریق به دست می‌آورند می‌بایست با تنظیم و ارسال اظهارنامه مربوطه، مالیات آن را در موعد مقرر که طبق قانون تا یک سال پس از مرگ متوفی است، پرداخت کنند. اگر وراث طی مهلت مقرر شده اقدام به ارسال اظهارنامه نکنند متحمل جریمه‌ای معادل هزینه دفن و دفن می‌شوند.

 

اظهارنامه ارزش افزوده

در این نوع مالیات نیز دولت هرساله، نرخ معینی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده تصویب می‌کند که مودیان باید پیش از پایان مهلت تعیین تعیین شده (حداکثر تا 15 روز پس از تاریخ انقضا هر دوره)، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تنظیم و ارسال کنند.

 

 چه شرکت هایی باید اظهار نامه مالیاتی تنظیم کنند؟

بر اساس ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم با توجه به تعریف کاملی که در این زمینه ارائه شده است کلیه اشخاص حقیقی که کسب و کار آنها به صورت فردی و مشارکتی ثبت شده و دارای فعالیت هستند باید برای هر سال مالی خود اظهارنامه مالیاتی را تهیه و به مراجع مربوطه ارسال نمایند.

پس تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کار هستند و فعالیت های آن را به صورت کاملاً قانونی ثبت شده است باید اظهارنامه مالیاتی شرکت ها را تکمیل نموده و آن را برای مراجع مختلف ارسال کنند تا مالیات آنها در یک سال کاری تعیین شود.

طبق ماده ۱۱۰ اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها فعالیت آن ها به صورت رسمی به ثبت رسید و تشکل های قانونی که دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه‌های ذیربط جمهوری اسلامی می باشند و همچنین اتحادیه صنفی بر اساس قانون کار مکلفند برای هر سال مالی ترازنامه سود و زیان و همچنین سایر اطلاعات مندرج در فرم اظهارنامه مالیاتی را تهیه و به صورت کامل آن را پر کرده و به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهند.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012