چگونه مالیات شرکت های زیان ده محاسبه می شود؟



مالیات شرکت های زیان ده

بسیاری از شرکت ها که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده یا در حال بروز رسانی تکنولوژی های قدیمی به جدید هستند معمولاً با ضرر و زیان مواجه می شوند. بنا به دلایل مختلف در طول فعالیت یک شرکت ممکن است میزان هزینه‌ها (دخل و خرج)  از درآمدهای بدست آمده در یک دوره مالی بیشتر گردد و شرکت با اصطلاح زیان ده روبه رو شود. در این مقاله سعی می‌کنیم تا با پرداختن به قوانین مالیاتی شرکت‌های زیان ده بیشتر آشنا شویم.

از دید حسابداری و به بیانی ساده، به جای سود، شاهد زیان در صورت سود و زیان خواهیم بود. حال با اشراف به قانون مالیات های مستقیم باید ببینیم چه هزینه‌هایی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌گردند؟

 

مالیات شرکت های زیان ده

نکته اساسی در اینجا، سازمان امور مالیاتی چه هزینه‌ها و درآمدهایی را مورد پذیرش خود قرار می دهد؟ در صورتی که هزینه‌های شرکت مورد تأیید سازمان امور مالیاتی قرار نگیرد و یا منابع درآمد اعلامی به طور صحیح در اظهارنامه، اظهار نشود، زیان ده بودن شرکت مورد تأیید نخواهد بود.

 

محاسبه مالیات شرکت زیان ده

شرکت های زیان ده مانند دیگر کسب و کارها موظفند تمامی تکالیف قانونی خود را در موعد مقرر تکمیل و تسلیم سازمان امور مالیاتی نمایند، در صورتی‌که زیان شرکت مورد تأیید سازمان امور مالیاتی قرار گیرد، مالیات تا زمان سود مجدد شرکت و پس از کسر زیان‌های قبلی از سودهای سال بعد، دریافت نخواهد شد.

 

 نحوه ی محاسبه ی مالیات شرکت های زیان ده

پس از ارائه اسناد و مدارک در موعد مقرر سازمان امور مالیاتی در مورد پرداخت مالیات شرکت تصمیم می‌گیرد. که بعد از بررسی‌های دقیق به روش‌های زیر انجام میگیرد.

به‌طورکلی سازمان امور مالیاتی زیان شرکت های زیان ده را قبول یا رد می کند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

  • اگر هزینه‌های شرکت در اثر دریافت وام برای تهیه لوازم و دستگاه‌های جدید (رشد کسب و کار)، افزایش یا پرداخت حقوق کارکنان، هزینه‌های مرتبط با تحقیق و توسعه کسب و کار و … ، افزایش پیدا کند، سازمان امور مالیاتی آن‌ها را می‌پذیرد و زیان حاصل از این هزینه‌ها را تأیید می‌کند.
  • اما در مواردی که هزینه‌های شخصی به‌عنوان هزینه‌های شرکت در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال شرکت وامی را دریافت می‌کند و به‌جای رشد و توسعه کسب و کار و سود بیشتر، به خرید ملک یا ماشین می پردازد. این هزینه‌ها توسط سازمان امور مالیاتی مورد تایید نخواهد بود و زیان برگردانده می‌شود.

مالیات شرکت های زیان ده

شروط مهم برای پذیرش هزینه‌ها در مفاد قانونی 147 و 148 قانون مالیات های مستقیم

  1. هزینه های باید دارای اسناد و مدارک باشد.
  2. هزینه ها باید مربوط به خود شرکت باشد.
  3. هزینه های باید در دوره مالی مربوطه باشد.
  4. در مواردی که هزینه‌ای در ق.م.م پیش‌بینی نشده باشد.

بعضی اوقات در ماده 148 ق.م.م. شاهد اعلام حد نصاب برای هزینه‌ها هستیم که اگر بیشتر از آن انجام شده باشد، مازاد آن به عنوان هزینه غیر قابل قبول مالیاتی تلقی می‌گردد.

 

شرکت های زیان ده کدامند؟

مدیریت نامناسب مجموعه، عدم آشنایی کافی به بازار، بازاریابی نادرست، حرکت سرمایه به موجودی انبار و عدم تقسیم سرمایه مناسب از علل زیان شرکت می باشد.

در ادامه با برخی دیگر از مهم‌ترین عوامل مؤثر در زیان ده بودن شرکت ها آشنا خواهیم شد:

  • مدیریت مالی نامناسب: حسابداری قلب یک شرکت‌ می‌باشد گزارش‌ها و اطلاعات بخش حسابداری تأثیر مهمی در مدیریت و پیشبرد اهداف شرکت دارد. در برخی موارد اطلاعات و گزارش‌های ارائه شده توسط حسابرس و مسئولان اجرایی به منظور بهبود ساختار مالی و مدیریت مناسب مورد توجه مدیران شرکت قرار نگرفته و این امر موجب پدیدار شدن مشکلات در آینده می‌گردد.
  • مدیریت نامناسب بخش تولید: هزینه‌های عملیاتی شرکت با عملکرد مدیران رابطه مستقیم دارد و با کنترل دقیق بخش تولید، میزان درآمدزایی و سود شرکت افزایش خواهد یافت.
  • نادیده گرفتن نقش مؤثر منابع انسانی: یکی دیگر از بخش‌های مهم هر کسب و کاری مدیریت منابع انسانی است. نیرو انسانی نقش مهمی در پیشرفت کسب و کار دارد و به گونه ای سرمایه شرکت شناخته می‌شود. عدم مدیریت صحیح منابع انسانی و عدم انگیزه کافی در این بخش، بر عملکرد شرکت تأثیر گذاشته و آن را به سمت ضرر و زیان سوق می دهد.
نتیجه گیری

در پایان می‌توان گفت ممکن است شرکت ها تحت شرایطی زیان ده شناخته شوند و دخل و خرج آن‌ها همخوانی نداشته باشد، اما نکته‌ قابل توجه این است اصلاح اشتباهات انجام شده و عدم تکرار آن‌ها باعث می‌شود تا شرکت مجدد به سود برسد. در این مسیر داشتن راهنما، برای سود دهی و جلوگیری از زیان مجدد لازم است، ما در مرکز مالی اقتصادی همت تراز با آگاهی از قوانین و بخشنامه ها برای سود دهی کسب و کارتان حامی شما هستیم.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012