چگونه لایحه مالیاتی رو تنظیم کنیم ؟
در دنیای پیچیده و پرچالش مالیات، تنظیم یک لایحه مالیاتی دقیق و اصولی میتواند تفاوت بزرگی در نتیجه نهایی پرونده مالیاتی شما ایجاد کند. این لایحه، در حقیقت ابزاری است که با ارائه مستندات، دلایل و شواهد، مودیان مالیاتی میتوانند از حقوق خود در برابر سازمان مالیاتی دفاع کنند. اما تنظیم یک لایحه مالیاتی مؤثر به دانش حقوقی، آگاهی از قوانین مالیاتی و توجه به نکات مهم در نگارش نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم با اصول و مراحل تنظیم یک لایحه مالیاتی آشنا شویم.
در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز، موسسه حسابداری اصفهان که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند، تصمیم داریم درباره اینکه چگونه لایحه مالیاتی رو تنظیم کنیم، صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
لایحه مالیاتی چیست؟
لایحه مالیاتی به نوشته ای گفته می شود که مودیان برای دفاع از خود تهیه کرده و به مراجع حل اختلاف مالیاتی تسلیم می نمایند.
از آنجایی که مودیان نسبت به مالیات تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی اعتراض دارند، آنها این اجازه را دارند که طبق قانون به سازمان امور مالیاتی اعتراض نمایند. مودیان باید اعتراض خود را به صورت دادخواست، درخواست یا لایحه تهیه کرده و برای مراجع حل اختلاف مالیاتی ارسال کنند. پس از تنظیم لایحه مالیاتی و تشکیل پرونده، هیات حل اختلاف مالیاتی به این مسئله رسیدگی خواهند کرد. پس هدف اصلی از تنظیم متن لایحه دفاعیه مالیاتی، اعتراض به مقدار مالیاتی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی از طرف سازمان امور مالیاتی تعیین شده است. باید این اعتراض به دست هیات حل اختلاف برسد تا آنها بسته به مدارک و اسناد، رای صادر کنند.
ویژگی های لایحه مالیاتی
یک لایحه دفاعی مالیاتی خوب که در واقع منعکس کننده تمامی فعالیت ها و بررسی ها به شمار می رود، باید با دقت تنظیم و تهیه شود. ویژگی ها و نکاتی که منجر می شوند یک لایحه دفاعیه به خوبی تنظیم گردد، عبارتند از:
- در نگارش لایحه مالیاتی باید از زبان رسمی و حقوقی استفاده کرد.
- تمامی مدارک و اسنادی که با لایحه دفاعی مرتبط هستند، باید به لایحه پیوست شوند.
- لایحه دفاعی مالیاتی باید در عین حال که کامل است، به صورت مفید و خلاصه بیان شود. به این دلیل که در بیشتر مواقع لایحه های طولانی توسط هیات حل اختلاف اصلا مطالعه و بررسی نشده و این مسئله می تواند در رای صادر شده تاثیرگذار باشد.
- در نگارش لایحه دفاعی نباید به هیچ عنوان از حیطه ادب خارج شد.
نحوه تنظیم لایحه مالیاتی
تا پیش از سال ۱۳۹۱، فرآیند اظهارنامه مالیاتی بهشکل کاغذی و با صرف زمان و هزینه قابل توجهی انجام میشد. با پیشرفت تکنولوژی و به منظور تکریم مودیان و تسهیل این فرآیند، سازمان امور مالیاتی اقدام به راهاندازی سامانههای الکترونیکی نمود تا امکان تکمیل و تسلیم اظهارنامههای مالیاتی به صورت اینترنتی فراهم آید. فرآیند ثبت نام و ارسال اظهارنامه شامل مراحل زیر است:
- پیشثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری
- تایید اطلاعات پیشثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
- ثبت نام شماره اقتصادی و تایید اطلاعات ثبت نام
- دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک
- ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
- دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات بهصورت اینترنتی
این روش نهتنها روند اظهارنامه را سادهتر و سریعتر کرده بلکه دقت و شفافیت اطلاعات ارائه شده را نیز افزایش داده است. از طریق وبسایت سازمان امور مالیاتی، www.tax.gov.ir، مودیان میتوانند از این خدمات غیرحضوری استفاده کرده و بهراحتی وظایف قانونی خود را انجام دهند.
مودیانی که نسبت به میزان مبلغ محاسبه شده مالیات خود اعتراض دارند، طبق ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم، باید تا ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ مالیاتی، اقدام به تنظیم لایحه و اعتراض نمایند. لایحه دفاعی باید به خوبی تنظیم گردد. همچنین مدارکی همچون ترازنامه مالیاتی، باید مطابق با صورت های مالی مستند تهیه گردد تا از بروز هرگونه مشکلی در روند رسیدگی به اعتراض، جلوگیری شود.
به این نکته توجه داشته باشید که بعد از گذشت مدت زمان ۳۰ روزه از تاریخ ابلاغ، دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی حق اعتراض نخواهند داشت. برگه تشخیص بعد از این مدت، برگه قطعی مالیات به شمار خواهد رفت و تاخیر در پرداخت مالیات، مشمول جریمه خواهد شد.
لایحه مالیاتی تراکنش های بانکی
تمام تراکنش های بانکی مودیان مالیاتی نباید به عنوان درآمد آنها تلقی شده و برای آنها مالیات در نظر گرفته شود در همین راستا در صورتی که هر شخصی که از طریق معرفی بانک و یا دعوت اداره مالیات نسبت به پاسخگویی در خصوص مالیات تراکنشهای بانکی مشمول این مالیات شوند میتوانند با استفاده از لایحه درخواست رفع تعارض مالیاتی تراکنشهای بانکی و نیز ارائه اسناد و مدارک معتبر نسبت به مالیاتی مذکور اعتراض نمایند.
خدمات ارائه شده در مرکز مالی اقتصادی همت تراز
در زیر به نمونه ای از مهم ترین خدمات مرکز مالی اقتصادی همت تراز می پردازیم :
- خدمات حسابداری در اصفهان
- مشاوره مالیاتی در اصفهان
- خدمات مالیاتی در اصفهان
- مشاور مالیات اصفهان
- حسابداری مالی در اصفهان
- موسسه مالیاتی در اصفهان
- مشاوره مالی در اصفهان
- شرکت حسابداری در اصفهان
- موسسه حسابداری در اصفهان
- موسسه حسابداری اصفهان
- موسسات حسابرسی اصفهان
- شرکت حسابداری اصفهان
- حسابداری در اصفهان
- شرکت حسابرسی اصفهان
- بهترین موسسه حسابداری در اصفهان
- موسسه حسابرسی در اصفهان
- حسابرسی در اصفهان
- خدمات حسابداری در اصفهان
- مشاوره حسابداری در اصفهان
- شرکت حسابداری در اصفهان
- تراکنش های مشکوک ومالیات آن
- نحوه استرداد ارزش افزوده
- پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان
- تهیه صورت های مالی شرکت ها
- گزارش حسابرسی صورت های مالی
- انجام حسابرسی داخلی
- دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات
مشاوران متخصص و حرفه ای مرکز مالی اقتصادی همت تراز می توانند راهنمای بسیار مناسبی برای شما در زمینه خدمات حسابداری باشند.
جمعبندی
تنظیم لایحه مالیاتی یک هنر و مهارت است که نیاز به دقت، آگاهی و رعایت قوانین دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، پیشنهاد میشود مودیان علاوه بر مطالعه قوانین مرتبط، از مشاوره وکلای مالیاتی مجرب نیز بهرهمند شوند. یک لایحه مالیاتی قوی میتواند به دفاع مؤثر از حقوق مالیاتی شما کمک کند و نتایج بهتری را در پروندههای مالیاتی به ارمغان آورد.