پاسخ به پرسش های فنی شماره 122



تجزیه و تحلیل

پرسش:

سازمان بورس و اوراق بهادار در تاريخ ۷ خرداد ۱۳۹۹، ضمن مشخص كردن ترتيبات كارشناسي زمين و ساختمان و مندرجات گزارش هيئت كارشناسي به منظور تجديد ارزيابي، مقرر كرده است كه تنها ارزش زمين‌ و ساختمان‌هاي داراي سند مالكيت تك برگ و سند دفترچه‌اي منگوله‌دار به نام واحد تجاري، جهت انتقال به سرمايه قابل قبول مي‌باشد و ارزش ساير اسناد و املاك اوقافي قابل انتقال به سرمايه نمي‌باشد. در چنين شرايطي، آيا عدم تجديد ارزيابي زمین‌ها و ساختمان‌های فاقد ویژگی‌های مورد قبول سازمان بورس و اوراق‌بهادار، انحراف از استانداردهاي حسابداري  محسوب می‌شود؟

پاسخ:

چنانچه زمین ها و ساختمان های واحد تجاری ( اعم از زمین و ساختمان­های فاقد سند مالکیت رسمی، به نام شرکتهای گروه و یا سایر اشخاص و نیز زمین و ساختمان­های اوقافی )، کلیه معیارهای شناخت به عنوان دارایی­های ثابت مشهود، را وفق استاندارد حسابداری ۱۱ دارایی­های ثابت مشهود احراز کند و هیچگونه محدودیت اساسی در اعمال حقوق نسبت به منافع اقتصادی آتی و کنترل وجود نداشته باشد، باید نسبت به تجدید ارزیابی آن طبق استاندارد مزبور و با رعایت کلیه شرایط پیش بینی شده برای تجدید ارزیابی، به ویژه قابلیت بازیافت دارایی به مبلغ تجدید ارزیابی شده، اقدام کند به این ترتیب، محدودیت ایجاد شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص شرایط انتقال به سرمایه، مانعی برای تجدید ارزیابی سایر اقلام یک طبقه نیست. یادآور می‌شود، عدم تجدید ارزیابی تمام اقلام یک طبقه از دارایی ها منجر به عدم رعایت شرایط مندرج در آیین­نامه تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص برخورداری از معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی، می شود.

برای دانلود پاسخ به پرسش های فنی شماره 122 اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012