نکات مهم در حسابداری رستوران ها



حسابداری رستوران ها

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به نکات مهم در حسابداری رستوران ها می پردازیم:اولین مورد از نکات حسابداری رستوران درک زبان حسابداری است.

متوجه شدن یک چیز است و درک آن یک چیز دیگر. برای تسلط کامل به حسابداری رستوران بهترین راه درک کامل زبان حسابداری است. کلمات و اصطلاحاتی مانند بدهی، اعتبار، ترازنامه، مالیات، جریان وجوه نقد، ممکن است چندان خوشایند به نظر نرسد، اما این موارد واژگان رایج در زبان حسابداری هستند که به عنوان یک کارآفرین و مدیر رستوران باید آن‌ها را بلد باشید. منظور ما این نیست که خودتان حسابدار شوید، اما باید قوانین و اصطلاحات مورد لزوم را متوجه شوید تا از روند مالی رستورانتان باخبر باشید و بدانید که حسابدار شما در طول روز چه کار هایی انجام داده است.

اگر این زبان را درک کنید می‌توانید تعامل بهتری با حسابدارتان داشته باشید و محاسبه امور مالی نیز برای خودتان آسان‌تر خواهد شد.

حسابداری رستوران

حسابداری رستوران یک سری فرآیندهای دقیق و کارآمد است که تمامی معاملات مالی را ثبت و عملکرد آن ها را تعیین می کند. در این فرآیند پارامترهای متعددی همچون اقلام زیر کاربرد دارد :

  1. تفسیر
  2. تجزیه و تحلیل درآمد
  3. گردش پول
  4. موجودی کالا
  5. بهای تمام شده رستوران

فرآیند حسابداری رستوران قبل از راه اندازی رستوران شروع می شود. امروزه بیشتر عملیات حسابداری در رستوران های مختلف توسط نرم افزارهای حسابداری انجام می شوند.

با آغاز فرآیند حسابداری برای رستوران، به‌راحتی می‌توانید هزینه کالا‌های فروخته شده یا خریداری شده، نسبت هزینه به فروش و هزینه‌های حقوق و دستمزد نیروی کار را محاسبه کنید. با توجه به روندهایی که طی سال‌های اخیر ایجاد شده است، مالیات و بیمه از اساسی‌ترین‌ مواردی هستند که برای هر کسب‌وکار‌ی وجود دارد. همچنین حسابداری رستوران، می‌تواند به تهیه گزارش‌های فروش روزانه و گردش مالی کمک بسیاری کرد و شما می‌توانید به‌راحتی به متوازن‌ سازی حساب‌های خود بپردازید. برای حسابداری رستوران دو گزینه پیش‌روی شما قرار دارد:

  • برون سپاری
  • استخدام حسابدار

مشاور مالیاتی رستوران ها

موضوع مالیات رستوران ها و کافه ها یک امر اجتناب ناپذیر است. به همین خاطر گفته می شود که مشاغل مربوطه و فعال در این حوزه در کنار خود یک حسابدار مالیاتی و مشاور مالیاتی داشته باشند.

مشاور مالیاتی و حسابداری مالیاتی رستوران باید به تکالیف مالیاتی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده مسلط باشند و امور مالیاتی رستوران یا کافه را مدیریت نمایند.

عدم اهمیت به موضوع مالیات رستوران و کافه می تواند برای صاحبان آن گران تمام شود و متحمل هزینه های سنگین شوند. نوع شخصیت رستوران از نظر حقوقی یا حقیقی بودن در فرآیند و امور مالیات رستوران و کافه تاثیرگذار است.

محاسبه مالیات رستوران ها اگر به عنوان شخص حقیقی باشند بر اساس نرخ جدول ماده 131 قانون مالیات های مستقیم تعیین می شود و اگر رستوران شخصیت حقوقی باشد با نرخ ماده 105 قانون مالیات های مستقیم که معادل 25% است، محاسبه می شود.

برای حسابداری رستوران چه نکاتی را باید رعایت کنیم

  • هزینه های اولیه خود را به صورت هفتگی بررسی کنید.
  • نمودار حسابداری فروش خود را ساده و شخصی تنظیم کنید.
  • قبل از مشاهده گزارش سود و زیان، تمام حسابرسی های صورت گرفته را بررسی نمایید.
  • بررسی دقیق صورت سود و زیان

ارزش افزوده رستوران ها و بیرون بر ها

قبل از آنکه نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها بپردازیم و فرمول و درصد این مالیات را بیان کنیم، باید بگوییم که بر اساس آخرین تغییرات قانون مالیات رستورانها، کافه‌ها و رستوران‌هایی که در هریک از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند، مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‌شوند. درواقع رستوران‌هایی که دارای میز و صندلی و محیطی برای سرو غذا و نشستن مشتریان هستند، باید مالیات بر ارزش افزوده رستوران را پرداخت نمایند. این دسته از کسب و کارها عبارت هستند از:

طبق دستور اتحادیه صنف رستوران‌دارها، تمامی رستوران‌هایی که دارای نام و نشان تجاری و شکل ثابت (میز و صندلی) هستند، باید 10% ارزش افزوده از مشتری خود دریافت کنند. کترینگ یا رستوران‌های بیرون‌بر که میز و صندلی ندارند، مجاز به دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده و حق سرویس و خدمات نخواهند بود.

نتیجه گیری

مالیات بر ارزش افزوده رستوران، از جمله مسائل مهم در محاسبه مالیات و حسابداری رستوران است. بر اساس آخرین اخباری که در سال ۱۴۰۰ منتشر شده است، در شرایط خاص، برخی از رستورانها معاف از مالیات هستند. مشاورین و کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز آماده خدمت رسانی در این زمینه به درخواست کنندگان می باشند.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012