نقش حسابرسی امنیت سایبری در محافظت از داده های مشتریان



حسابرسی امنیت سایبری

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند که در این مقاله حسابرسی امنیت سایبری در محافظت از داده ها  می پردازیم:

حسابرسی امنیت سایبری

بر اساس گزارش جدید مرکز کیفیت حسابرسی، حسابرسان می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا قابلیت اتکای افشاهای مرتبط با امنیت سایبری را بهبود بخشند. در این گزارش تحت عنوان «نقش حسابرسان در اطلاعات مربوط به امنیت سایبری حال و آینده«، انواع افشای اطلاعاتی که شرکت‌ها در مورد ریسک‌های مربوط به امنیت سایبری خود ارائه می‌دهند، نحوه‌ی ارزیابی فعلی این ریسک‌ها توسط حسابرسان و چگونگی تغییر این نقش در آینده، و نقش حسابرسان در ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای مرتبط با امنیت سایبری ارائه شده است.

 حسابرسی

حسابرسی به معنی بازرسی اسناد حسابداری، شواهد مالی و صورت‌های مالی است. در حسابرسی، درستی و نادرستی اسناد و صورت‌های مالی موجود در واحد حسابداری، توسط یک فرد یا مجموعه مستقل بررسی می‌شود. حسابرسانی که از طرف یک شرکت حسابداری، مسئولیت حسابرسی شرکت‌های دیگر را بر عهده می‌گیرند، باید از سیستم‌های کنترل داخلی آگاهی داشته و اسناد و مدارک و صورت‌های مالی شرکت را به‌طور کامل بررسی کنند.

مجموعه فعالیت های حسابرسی

رشته حسابرسی به منظور آموزش افرادی است که علاوه بر داشتن تسلط‌ علمی، با سیستم‌های مالی و حسابداری آشنا باشند و توانایی انجام فعالیت های صحیح و موشکافانه را داشته باشند. حسابرسی بر مبنای استانداردهایی تعیین می‌شود که توسط یک موسسه بالادستی ابلاغ خواهد شد.

حسابرسی فرایندی بسامان به شکل جمع‌آوری و ارزیابی بی‌طرفانه شواهد درباره ادعاهای مربوط به فعالیت‌ها و وقایع اقتصادی برای تعیین میزان انطباق این ادعاها با معیارهای از پیش تعیین‌شده و گزارش نتایج به اشخاص ذی‌نفع است.

حسابرسی بر اساس برنامه‌ریزی مناسب انجام می‌شود. برنامه‌ریزی مناسب شامل جمع‌آوری و ارزیابی بی‌طرفانه شواهد است. حسابرسان باید با حفظ بی طرفی نسبت به جمع‌آوری و ارزیابی مربوط بودن و اعتبار شواهد بپردازند. اگر چه نوع، میزان و قابلیت اتکای شواهد در کارهای مختلف حسابرسی می‌تواند متفاوت باشد، اما بخش اعظم فعالیت‌های حسابرسان جمع‌آوری و ارزیابی شواهد می باشد.

گزارش نتایج به اشخاص ذی‌نفع، بیانگر نوعی گزارش است که حسابرسان برای اشخاص ذی‌نفع تهیه می‌کنند. اشخاص ذی‌نفع می‌تواند شامل سهامداران، اعتباردهندگان، کارکنان، تأمین کنندگان مواد و کالا، سازمان‌های دولتی، بورس اوراق بهادار و گروه‌های دیگر باشد.


صورت های مالی حسابرسی شده

صورت مالی را می‌توان گزارشی از وضعیت شرکت نام برد که اطلاعات مهمی از جمله میزان سرمایه، وجه نقد، هزینه‌ها و درآمد، فروش و… را در اختیار استفاده‌کنندگان خود قرار می‌دهد. این اطلاعات، اهمیت بالایی برای داشتن یک تحلیل درست و اصولی دارند.

ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد، انواعی از صورت‌های مالی هستند که کاربرد زیادی در میان سرمایه‌گذاران دارند. با مراجعه به سایت کدال، می‌توانید به تمام این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

در ایران مؤسسه‌هایی که از سازمان حسابرسی مجوز دارند، می توانند حسابرسی صورت‌های مالی شرکت‌ها را انجام دهند. کلیه شرکت‌ها و اشخاص حقیقی موظف هستند طبق بخش‌نامه‌های ابلاغ‌شده از سمت اداره مربوطه، صورت‌های مالی خود  را در اختیار موسسات حسابرسی قرار دهند. صورت‌هایی را که توسط ممیزین یا حسابرس‌های موسسات مربوطه بررسی و تایید شوند، «صورت های مالی حسابرسی شده» می‌نامند.

 البته حسابرسی فقط مختص صورت‌های مالی نیست و شرکت‌ها باید نسبت به حسابرسی بیمه هم اقدام کنند. این نوع حسابرسی معمولا در دوره‌های چندساله انجام می‌شود و سندهای مربوط با حساب‌های هزینه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند.

صورت‌های مالی حسابرسی نشده

«صورت‌های مالی حسابرسی نشده» آن دسته از صورت‌های مالی هستند که توسط کارشناسان مربوطه ممیزی نشده اند. در حین حسابرسی صورت‌های مالی، اگر کارشناس متوجه خطایی در عملکرد مالی شرکت شود، باید رئیس شرکت را از پیامدهای قانونی آن مطلع کند. درشرایطی‌که کارفرما اشتباه خود را قبول کند و آن را جبران کند، با مشکل مواجه نخواهد شد؛ در غیر این صورت، حسابرس یک گزارش تخلف از عملکرد سازمان تهیه کرده و آن را به بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی ارائه می‌دهد.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 


امنیت سایبری

امنیت سایبری به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، فرایندها و اقدامات می گویند که به‌منظور حفاظت از امنیت و حریم خصوصی سیستم‌های کامپیوتری، شبکه‌ها و داده‌ها در مقابل تهدیدات سایبری و حملات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی امنیت سایبری، حفاظت از اطلاعات موجود و بهبود عملکرد سیستم‌های دیجیتالی است تا به بهترین شکل ممکن از خسارت‌های احتمالی، سوء استفاده‌های ناشی از نفوذهای غیرمجاز، جرم‌های سایبری و سرقت اطلاعات جلوگیری شود.

این تهدیدات سایبری ممکن است در قالب هک‌کردن، نفوذ، برنامه‌های ضد آنتی‌ویروس، برنامه‌های مخرب و سایر اشکال حملات الکترونیکی صورت گیرد. در همین راستا نیز امنیت سایبری از ابزارها، تکنیک‌ها و استراتژی‌های متنوعی استفاده می‌کند تا شناسایی، پیشگیری، تشخیص و پاسخگویی به تهدیدات سایبری را ممکن سازد.

این اقدامات در جهت مقابله با هرگونه حملات خرابکارانه برای هرگونه دسترسی، تغییر و یا تخریب سیستم‌های کاربر یا سازمان و داده‌های حساس، طراحی شده‌اند و همچنین به دلیل جلوگیری از حملاتی با هدف ایجاد اختلال در عملیات‌های دستگاه یا سیستم می‌باشد.

گزارش حسابرسی

گزارش حسابرسی، گزارشی است که توسط حسابرسان متخصص و کاربلد با هدف بررسی صورت‌های مالی شرکت، تهیه می‌شود. حسابداران در طول بازه‌های زمانی معین، گزارش‌هایی را از صورت‌های مالی شرکت تهیه می‌کنند که به آن‌ها گزارش حسابرسی می‌گویند. شما به‌عنوان صاحب یک کسب و کار و شخص حقوقی باید به یک فرد متخصص در حوزه حسابرسی اعتماد کنید تا تمام گزارش‌های حسابرسی شما را بدون کوچک‌ترین ایرادی تهیه کند.

نوع گزارش استاندارد مقبول تنها برای زمانی است  که صورتهای مالی طبق اصول پذیرفته شده حسابداری شامل افشای کافی و با استفاده از مبنای یکنواخت با دوره قبل ارائه شده است. محدودیت با اهمیت و یا اساسی دردامنه رسیدگی وجود نداشته باشد. آثار هرگونه ابهام اساسی موجود که می تواند اثری با اهمیت بر صورت های مالی داشته باشد به صورتیکه منطقی برآورد شود.

حسابرسان در این گزارش بیان می نمایند که رسیدگی های آنان بر اساس استاندادهای حسابرسی انجام شده است و صورتهای مالی مطابق با اصول حسابداری است.

در برخی از شرایط، حسابرس با وجود صدور نظر مقبول، عباراتی توضیحی را به گزارش استاندارد اضافه می نماید.

حسابرسی داخلی

ایجاد سیستم نظارتی برای جلوگیری از اشتباه و سوء استفاده در سازمان، دغدغه همیشگی مدیران بوده است.  حسابرسی داخلی فرایندی برای برطرف کردن مشکلات مالی سازمان و اطمینان از صحت گزارشات مالی زیر نظر مدیران سازمان انجام می گردد.

با شنیدن عبارت حسابرسی داخلی اولین سوالی که مطرح می شود این است که حسابرسی داخلی چیست؟

 مفهوم حسابرسی داخلی رسیدگی به تمام امور مالی توسط فرد و یا افرادی است که در حوزه حسابرسی تخصص دارند و این کار را به صورت حرفه ای انجام می دهند.

در تعریف حسابرسی داخلی می توان گفت کلیه اموری که به درستی و اعتبار سنجی امور مالی در سازمان منجر می شود در این حوزه قرار می گیرند و حسابرسی داخلی از لحظه ای که یک معامله مالی در سازمان شکل می گیرد تا لحظه ای که این معامله در ترازنامه و جمع بندی حساب ها قرار گیرد مشغول فعالیت است و امور را بررسی می کند.

به زبان ساده تر می توان گفت یک حسابرس داخلی معاملات و مبادلات مالی سازمان را اعتبار سنجی و خطایابی می کند و کلیه فعالیت هایی که در بخش حسابداری انجام می شود را بررسی می کند.

حسابرسی داخلی برای مدیریت امور مالی و جلوگیری از سو استفاده و اشتباه از حسابرسی داخلی استفاده می شود. خطاهایی که در امور مالی سازمان پیش می آید ممکن است عمدی و یا سهوی باشد و یک حسابرس داخلی مانند فیلتر اشتباهات عمل می کند و جلوی بروز اشتباهات مالی را می گیرد.


حسابدار رسمی

اگر مدت زیادی در رشته حسابداری در حال فعالیت هستید، حتما نام جامعه حسابداران برایتان نامی آشنا است. گروه جامعه حسابداران ایران در حقیقت حرفه ای ترین حسابداران در سطح کشور هستند که توانایی آن ها به عنوان یک حسابدار خبره تایید شده و می توانند مسئولیت های بزرگ تری را بر عهده بگیرند.

حسابداران با داشتن مدرک دانشگاهی و با گذراندن مدت مشخصی از کار می توانند در آزمون حسابداری رسمی شرکت کنند. بعد از قبولی در این آزمون مدرکی دریافت می کنند که با کمک آن می توانند به حسابدار رسمی یک مجموعه تبدیل شوند. مهر و امضای این مدرک معتبر، مورد تایید بسیاری از مهم ترین نهادها از جمله سازمان امور مالیاتی کشور است.

حسابدار رسمی عنوانی است که به حسابداران حرفه‌ای با صلاحیت داده میشود. حسابدار رسمی رتبه بالاتری از یک کارمند حسابداری دارد و همچنین مسئولیت‌های بیشتری نسبت به یک کارمند حسابداری دارد. این دسته از حسابداران با داشتن مجوز قانونی و با تأسیس موسسه حسابرسی می توانند خدماتی در حوزه انواع حسابرسی، بازرسی قانونی، نظارت بر تصفیه، ارزیابی سهام و سهم‌الشرکه، مشاوره‌ی مالی، خدمات حسابداری و مالیاتی و داوری مالی را طبق ضوابط جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران ارائه دهند.

نتیجه گیری

حسابرسان می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا قابلیت اتکای افشاهای مرتبط با امنیت سایبری را بهبود بخشند. امنیت سایبری می‌تواند تأثیر گسترده‌ای بر شرکت‌ها بگذارد و برخی از سازمان‌ها را در معرض حملات هکرها و باج‌افزارها قرار دهد. همان‌طور که فناوری پیشرفت می‌کند ، شرکت‌ها نیز با تهدیدات جدید و در حال گسترش امنیت سایبری دست و پنجه نرم می‌کنند. در واکنش به چنین مسائلی، نهادهای نظارتی، سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان می‌خواهند از نحوه‌ی برخورد شرکت‌ها با ریسک‌های امنیت سایبری اطلاعات بیش‌تری کسب کنند. حسابرسان در راستای نقش حفاظتی خود از منافع عموم قادر هستند نظم بیش‌تری را برای افشای داوطلبانه‌ی اطلاعات مربوط به امنیت سایبری و برنامه‌های مدیریت ریسک امنیت سایبری شرکت ایجاد کنند و اعتماد و اطمینان ذی نفعان را به چنین اطلاعاتی افزایش دهند.کارشناسان مرکز مالی و اقتصادی همت تراز آماده ارائه مشاوره و خدمات لازم در خصوص حسابرسی امنیت سایبری به شرکت ها در صورت لزوم می باشند .

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین شرکت حسابداری در اصفهان تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012