نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی چند درصد است؟



نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی

در رسیدگی به پرونده مالیاتی مجموعه تان ممکن است به موردی  برخورد نموده باشید که برایتان مالیات بر درآمد اتفاقی توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته باشد حال مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ مرکز مالی اقتصادی همت تراز سعی دارد در این مقاله به طور کامل مالیات بر درآمد اتفاقی را توضیح دهد، با ما باشید.

مالیات بر در آمد اتفاقی

طبق ماده 191 قانون مالیات های مستقیم- درآمد نقدی و یا غیر نقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محاباتی و یا به ‌عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل می‌نماید مشمول ‌مالیات اتفاقی به نرخ مقرر در ماده (131) این قانون خواهد بود. به طور مثال اگر کسی مالی را در قبال دریافت چیزی به شخصی بدهد، یا کسی در قرعه‌کشی جایزه‌ای نصیبش شود نیز شخص منتفع مشمول این مالیات خواهد بود. اگر این درآمد اتفاقی به‌صورت نقدی باشد، مالیات مطابق با قیمت روز اخذ می‌شود و اگر غیرنقدی باشد، مشمول مالیات قرار می‌گیرد.

مالیات بر در آمد اتفاقی چیست ؟

درآمد غیر نقدی یا مالیات بر در آمد اتفاقی طبق  ماده 120 قانون مالیات های مستقیم به بهای روز تحقق درآمد طبق مقررات قانون مذکور محاسبه می‌شود مگر در مورد املاکی که در اجرای مفاد ماده 64 قانون مالیات های مستقیم برای آن ها ارزش معاملاتی تعیین شده مالیات بر در آمد اتفاقی است که در این صورت ارزش معاملاتی ماخذ محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت. بهای روز تحقق درآمد همان ارزش منصفانه است که طبق استاندارد 13 گزارشگری مالی بین المللی اینطور بیان شده که ارزش منصفانه مبلغی‌ است‌ که‌ در زمان اندازه گیری، فعالان بازار می‌توانند در معامله‌ای‌ منظم از فروش دارایی به دست آورند یا برای انتقال بدهی پرداخت کنند. ماخذ محاسبه مالیات بر درآمد اتفاقی، وجه نقد “درآمد نقدی”، بهای روز و ارزش معاملاتی می‌باشد.

نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اتفاقی

نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اتفاقی بر اساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم است، بدین شکل است که برای مبلغ زیر 2 میلیارد ريال، 15% ، از 2 میلیارد ريال تا 4 میلیار دريال 20%، و برای مبالغ بیشتر از 4 میلیارد ريال 25% می باشد.

نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی اشخاص حقوقی و حقیقی

سازمان امور مالیاتی جهت ردیابی مطلوب درآمد اتفاقی، ردیف 6 ماده 13 مندرج در فصل پنجم (موارد عدم شمول ارسال فهرست معاملات) آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم (مصوبه شماره 46378/3949/200 مورخ 1395/03/18) در اصلاحات بعدی از موارد عدم شمول معاملات فصلی موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم حذف نموده است.

  • نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی اشخاص حقیقی و حقوقی را سازمان امور مالیاتی طبق رای شورای عالی مالیاتی به شماره 14302/201 مورخ 1388/08/30 تفکیک نموده است. 
  • نرخ مالیات بر  درآمد اتفاقی اشخاص حقیقی در ماده 131 قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است. (15%، 20، و 25%)
  • نرخ مالیات بر  درآمد اتفاقی اشخاص حقوقی به استناد بخشنامه شماره 158/97/230 مورخ 1394/11/24 هیات عمومی شورای عالی مالیاتی، نرخ 25% موضوع ماده 105 قانون مالیات های مستقیم قابل اعمال می‌باشد.

وظایف مودیان مالیات بر درآمد اتفاقی

وظیفه ای که مودیان مالیات بر درآمد اتفاقی  بر عهده دارند شامل ماده 123 ق.م.م شخصی که به‌صورت دائم یا موقت بلاعوض منافع مالی را از شخص دیگری دریافت می‌کند، موظف است تا مالیات منافع هرسال را در سال بعد پرداخت کند. همچنین طبق ماده 126 ق.م.م اشخاصی که مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی هستند باید اظهارنامه مالیاتی خود را درمورد منافع موضوع ماده 123 ق.م.م به طور سالانه تا آخر اردیبهشت سال بعد و در سایر موارد تا آخر ماه بعد از تاریخ اخذ درآمد یا تعلق منافع، به اداره امور مالیاتی مربوط ارائه داده و مالیات مربوطه را پرداخت نمایند.

معافیت‌های مالیاتی درآمد اتفاقی

 طبق ماده 127 قانون مالیات های مستقیم معافیت‌هایی برای مالیات بر درآمد اتفاقی وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. هر شخص حقیقی یا حقوقی از طریق کمک‌های نقدی و غیرنقدی توسط سازمان‌های خیریه یا عام‌المنفعه  وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و یا مؤسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها درآمد بدست آورد.
  2. درآمدی که به‌عنوان تشویق دولت برای تولید و خرید محصولات کشاورزی  و صادرات در نظر گرفته می‌شود.
  3. وجوهی که از طریق کمک‌های مالی اهدایی به خسارت‌دیدگان سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و یا حوادث دیگر به اشخاص حفیفی و حقوقی پرداخت می شود.

نتیجه گیری

در قانون مالیات های مستقیم موضوع مالیات بر درآمد اتفاقی اینطور می توان جمع بندی نمود که طبق ماده 119 قانون مالیات‌های مستقیم، اگر یک شخص حقیقی یا حقوقی درآمدی نقدی یا غیرنقدی و به‌صورت بلاعوض از طریق معاملات محاباتی یا به‌عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از شخصی دیگر دریافت کند، این فرد دارای درآمدی می باشد که درآمد مذکور مشمول مالیات اتفاقی است. در صورتی که این درآمد توسط نهادهای دولتی، تشویق دولت، سازمان‌های خیریه و  هلال‌احمر  یا کمک‌های اهدایی به خسارت‌دیدگان باشد، معاف از پرداخت این مالیات خواهد بود. مشاورین مرکز مالی اقتصادی همت تراز همراه شما هستند تا بتوانید سوالات مالیاتی به بهترین نحوه پاسخگو باشند، از طریق صفحه تماس با ما با ما در ارتباط باشید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012