نحوه محاسبه مالیات شرکت ها



محاسبه مالیات شرکت ها

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند که در این مقاله به نحوه محاسبه مالیات شرکت ها می پردازیم:

محاسبه مالیات شرکت‌ها بستگی به قوانین مالیاتی هر کشور و نظام مالیاتی آن دارد. در بسیاری از کشورها، مالیات شرکت‌ها بر اساس سود خالص شرکت محاسبه می‌شود. این سود خالص معمولاً با کسر هزینه‌ها و مخارج مجاز از درآمدهای شرکت انجام می‌شود. در برخی کشورها، نرخ مالیات شرکت‌ها ثابت است، در حالی که در دیگر کشورها ممکن است بر اساس درآمد شرکت متغیر باشد. همچنین، برخی کشورها ممکن است معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی خاصی برای شرکت‌ها ارائه کنند که می‌تواند تأثیری در محاسبه نهایی مالیات داشته باشد.

 

محاسبه مالیات شرکت ها

بر اساس قوانین مالیاتی تمام شرکت های ثبت شده در اداره ثبت شرکتها باید مالیات پرداخت کنند. در صورت عدم توجه به مقررات مالیاتی تبعات سنگینی بر شرکت وارد می‌شود. ازجمله تبعات تحمیلی بر شرکت‌ها، محرومیت آن‌ها در استفاده از معافیت ها و مزایای قانونی است. علاوه بر محرومیت، شرکت‌ها ملزم به پرداخت جرائم مالیاتی نیز می‌شوند. از طرف دیگر برای محاسبه مالیات شرکت ها و جریمه ها، اداره مالیات به‌صورت علی الراس اقدام می‌نماید. برای محاسبه مالیات شرکت برابر مقررات مالیاتی ایران باید به سال مالی رجوع نمود. به عبارت بهتر برای تعیین مالیات ابتدا باید سال مالی شرکت مشخص شود. در حقیقت با محاسبه سود و زیان در یک سال مالی، مالیات تعیین می‌شود. پس از تعیین سود و زیان مالی، شرکت باید مطابق مقررات مالیاتی اقدام به تنظیم اظهارنامه مالیاتی نماید. این اسناد پس از تنظیم به اداره امور دارایی ارائه می‌شود. یکی از انواع مالیات، محاسبه مالیات مستقیم است. مالیات مستقیم در حقیقت مالیاتی است که از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی گرفته می‌شود. بر اساس مقررات مالیاتی که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها، قانون مالیات‌های مستقیم است، شرکت‌ها هم باید از مجموع درآمد فعالیت‌های انتفاعی خود، بعد از کسر معافیت‌ها، مالیات بپردازند. علاوه بر محاسبه و پرداخت مالیات مستقیم، شرکت‌ها نسبت به اموال و املاکی که در ایران دارند نیز ملزم به پرداخت مالیات هستند.

 

مالیات شرکت ها بر عهده کیست؟

در مرحله اول مدیران بالا رتبه و سپس تمامی سهامداران مسئولیت زیادی در قبال پرداخت مالیات شرکت دارند. به‌عبارت‌دیگر اداره امور مالیاتی برای دریافت مالیات در اولین قدم به سراغ مدیران اصلی شرکت می‌رود. پس مدیران هر شرکت باید در اولین فرصت برای محاسبه و پرداخت مالیات شرکت خود اقدامات لازم را انجام دهند. همانطور که گفتیم اولین شخص دارای مسئولیت در قبال پرداخت مالیات، مدیر یک شرکت است. به همین دلیل چنانچه مدیران نسبت به اخطاریه‌های مالیاتی کتبی که از طرف اداره امور مالیاتی کشور برای شرکت آنها صادر می‌شود بی‌اعتنا بمانند، امکان توقیف اموال آنها از طرف این سازمان وجود خواهد داشت. در قوانین و مقررات مالیاتی کشور بندهای مشخصی راجع به توقیف اموال مدیران به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های مالیاتی شرکت وجود دارد. موجود بودن اسنادی مبنی بر مدیریت شخص مزبور در تاریخ بدهی‌های مالیاتی، برای توقیف اموال او کافی خواهد بود. اولین اقدامی که در رابطه با توقیف اموال مدیر شرکت انجام می‌گیرد، مسدود کردن حساب‌های بانکی اوست.

 

محاسبه مالیات شرکت ها چگونه است؟

شرکت‌ها فارغ از نوع محصولی که ارائه می‌دهند (محصول فیزیکی یا خدمات) باید درصد مشخصی مالیات پرداخت کنند. در شرکت‌های مختلف ثبت شده، نرخ مالیات ثابت برابر است با ۲۵درصد از درآمد سالیانه شرکت در داخل و خارج از کشور که بعد از محاسبه معافیت‌ها و کسری‌ها باقی‌مانده است. البته در بعضی از شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت و مقدار درآمد این نرخ می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال در برخی از شرکت‌ها ممکن است با توجه به نوع فعالیت، کل درآمد معاف از مالیات باشد یا در برخی از موارد ممکن است علاوه بر ۲۵ درصد مالیات ثابت، درصد بیشتری به درآمد تعلق بگیرد.

محاسبه مالیات شرکت ها

مالیات شرکت سهامی خاص

تمامی شرکت های سهامی خاص اعم از خدماتی، تولیدی و بازرگانی موظف هستند بر اساس ارائه خدمات یا فروش کالا، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمایند. طبق قانون، مالیات ارزش افزوده 9 درصد از ارزش فروش کالا یا ارائه خدماتی است که خریدار آن را پرداخت می کند. در حقیقت مالیات بر ارزش افزوده، یکی از انواع مالیات شرکت های سهامی خاص است که در چارچوب قانون باید به دولت پرداخت کنند. با توجه به نوع مالکیت و فعالیت میزان مبلغ پرداختی از شرکتی به شرکت دیگر متغیر است. آنچه که حائز اهمیت است، مالیات شرکت ها از جمله مواردی می باشد که باید در آن دقت فراوانی شده و تمام عملکرد شرکت به درستی ثبت شود. اگر در این باره دغدغه دارید، کار را به یک فرد خبره چون وکیل مالیات بسپارید تا بدون کم و کاست، پرونده مالیاتی شما را تسلیم اداره مربوطه کند.

 

نحوه محاسبه مالیات شرکت سهامی خاص

مالیات شرکت های سهامی خاص؛ مانند سایر شرکت ها بر اساس ضوابط تعیین می شود. هر شرکتی که تاسیس کرده باشید، امور مالیاتی شرکت تان از سه بعد مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس آن هم باید مالیات پرداخت کنید. اولین بعد مربوط به هزینه های شرکت مثل قبوض، حقوق کارکنان، هزینه ها، اجاره و سایر مواردی است که برای شرکت صرف کرده اید. دومین بعد؛ سودی می باشد که از ارائه خدمات یا فروش کالا نصیب تان شده است. سومین بعد پرداخت مالیات از سود شرکت است. شما باید در پایان سال مالی، درصدی از سود خود را با توجه به نوع فعالیت شرکت، مالیات پرداخت کنید. پس مالیات شرکت بر اساس عملکرد آن تعیین می شود. شرکت ها موظف هستند مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد و مالیات بر حقوق را پرداخت کنند. 

 

مالیات در شرکت مسئولیت محدود

مالیات شرکت‌های مسئولیت محدود از طریق محاسبه جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد حاصله از فعالیت انتفاعی به دست می‌آيد. این درآمدها را شرکت‌ها از منابع مختلف در ایران و یا خارج از ایران به دست آورده‌اند و پس وضع زیان واردشده و کسر معافیت‌های مقررشده مالیات آن معادل بیست و پنج درصد است .شرکت‌هایی که در آن‌ها بیش از یک سهامدار وجود داشته باشد و مسئولیت میان همه سهامداران تقسیم شود، در دسته شرکت‌هایی با مسئولیت محدود قرار دارند. مدیرعامل در این شرکت یک سمت توافقی و نمادین است. در حقیقت اغلب مسئولیت‌ها و تصمیمات از تصمیمات مالی و فروش تا حق دریافت گزارشات از نرم افزار حسابداری، میان اعضای هیئت‌مدیره و با توجه به میزان سهم آن‌ها توزیع می‌شود.

 

نتیجه گیری:

برای محاسبه دقیق مالیات شرکت‌ها، بهتر است با مشاور مالیاتی متخصص یا مراجعه به سازمان مالیاتی مربوطه در کشور مورد نظر تماس بگیرید.کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز آماده ارائه خدمات مالی و مشاوره مورد نیاز در جهت تحقق اهداف مالیاتی مودیان متقاضی می باشند .

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012