نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس



محاسبه مالیات خودروهای لوکس

به صورت کلی، ۳ نوع مالیات برای خودرو در نظر گرفته شده است. در صورتی که ماشین‌تان، خودرو لوکس به حساب بیاید، باید مالیات آن را بپردازید. هنگام نقل و انتقال خودرو نیز باید مالیات پرداخت کنید. مالیات دیگری هم به عنوان مالیات سبز خودرو به صورت سالیانه از شما دریافت می‌ شود.

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکسمی پردازیم:

 

مالیات خودرو لوکس

طرح دریافت مالیات از خودروهای لوکس، از سال ۱۳۹۹ در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت اما اجرایی شدن آن به سال ۱۴۰۰ موکول شد. طبق این قانون، هر سال دولت، معیاری را برای تعیین خودروهای لوکس اعلام می‌کند.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳، خودروهایی که قیمت روز آن‌ها بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد، باید نسبت به مازاد این مبلغ به میزان یک درصد مالیات پرداخت کنند.

  • خودروهای مشمول این مالیات، خودروهای سواری، وانت دو اتاق (کابین) پلاک شخصی مالکان حقیقی و حقوقی غیردولتی هستند.
  • خودروهایی با ارزش کمتر از ۳.۵ میلیارد تومان از مالیات معاف هستند.

ماخذ محاسبه مالیات خودرو، موضوع این بند قیمت روز خودرو تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور است. سازمان مالیاتی مکلف است مراتب را بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند. پلیس راهور باید تا پایان خرداد ماه سال 1403 اطلاعات را به صورت بر خط به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. همچنین کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی غیردولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هرسال پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 و اصطلاحات بعدی هستند.

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با توجه به قیمت روز خودرو و تاریخ ساخت یا زمان واردات خودرو، مالیات را محاسبه کند.

مالیات سالانه خودروهای لوکس، به ازای هر دستگاه خودرو و به صورت جداگانه محاسبه می ‌شود.

در صورتی که خودرو بعد از اعلام سازمان امور مالیاتی تولید یا وارد شود، این سازمان باید به سرعت ارزش آن را محاسبه و اعلام کند.

مالیات خودروهای لوکس

سامانه پرداخت مالیات خودروهای لوکس

افراد حتما باید مالیات سالانه خودرو برای خودروهای تحت تملک خود یا خودروهای افراد تحت تکفل‌شان را بپردازند.

مجموع ارزش خودروهای یک شخص مبنای اخذ مالیات نیست.پرداخت مالیات سالانه خودرو برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی الزامی است.

افرادی که دارای چندین خودرو هستند، در صورتی که قیمت هر دستگاه خودرو آن‌ها کمتر از 5/3 میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودرو نخواهند شد.

  • مهلت پرداخت مالیات تعیین‌شده حداکثر تا پایان بهمن همان سال است.
  • در صورت عدم پرداخت مالیات خودرو، معامله آن ممنوع است.

مالکان خودرو می‌ توانند با مراجعه به درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی به  نشانی my.tax.gov.ir ، پس از احراز هویت (با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه) ارزش خودرو خود را مشاهده کرده و از طریق همین درگاه، مالیات سالانه خودرو را پرداخت کنند.

همچنین امکان پرداخت مالیات از طریق اپلیکیشن‌های دارای مجوز نیز میسر است.

جدول مالیات خودروهای لوکس

ارزش خودرو ( تومان)

نرخ مالیات سالانه

تا سقف 3.5 میلیارد تومان

معاف

بیش از 3.5 میلیاردتومان نسبت به مازاد

1درصد

نحوه اعتراض به مالیات خودرو لوکس

اعتراض‌های مطرح شده درباره مالیات خودروهای لوکس به هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می ‌شود. در صورت اعتراض به رأی صادره، امکان رسیدگی مجدد در هیأت تجدید نظر قانون مالیات ‌های مستقیم وجود دارد. در صورت سرقت ماشین یا از بین رفتن کامل خودرو بر اثر سوانح تا قبل از تاریخ تعلق مالیات، با ارائه مستندات و احراز آن، مالیات تعیین شده قابلیت رفع تعرض دارد.

در صورت اعتراض مالکان خودرو نسبت به ارزش تعیین‌شده، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی مراتب را با ذکر نوع تیپ، مدل، حجم موتور و سال ساخت خودرو از معاونت حقوقی و فنی مالیاتی استعلام می‌گیرند و بر آن اساس مالیات را تعیین می کنند.

نتیجه گیری
  1. در صورتی که مالیات خودروهای لوکس  قطعی و مالکان  نسبت به پرداخت آن اقدام نکنند، نقل و انتقال این خودرو‌ها در دفتر اسناد رسمی  امکان پذیر نخواهد شد. سازمان امور مالیاتی  این اطلاعات را به  ادارات راهنمایی و رانندگی و اسناد رسمی اعلام کرده  تا در زمان نقل و انتقالات و پیش از اخذ وجه مالیات این نقل و انتقالات صورت نگیرد.
  2. برای محاسبه ارزش خودرو، معیار قیمت روز خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا تاریخ واردات آن است. ارزش خودروها باید توسط سازمان امور مالیاتی کشورتعیین و اعلام شود.
  3. اگر خودرویی بعد از اعلام سازمان امور مالیاتی، تولید یا وارد شد، سازمان امور مالیاتی بلافاصله باید ارزش آن خودرو را تعیین و اعلام کند.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012