نحوه محاسبه مالیات حقوق و دستمزد



مالیات حقوق

برای آشنایی با مالیات حقوق و دستمزد در ابتدای امر می بایستی قانون کار و قانون تامین اجتماعی در خصوص موضوعات  حقوق و دستمزد  را آشنا باشیم  در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز به تمامی موارد اشاره می نمائیم با ما همراه باشید: 

مالیات حقوق و دستمزد چیست؟

برای اینکه به اصطلاحات حقوق و دستمزد در این دو قانون مسلط شویم و بعد از آن آشنایی نسبت به موضوعات مالیاتی قانون مالیات های مستقیم در خصوص حقوق و دستمزد؛  نحوه محاسبه مالیات حقوق و دستمزد بیان شده است.

مراحل مالیات حقوق و دستمزد: 

هر بنگاه اقتصادی مکلف است با توجه به قوانین کار و رفاه امور اجتماعی و سایر مقررات مربوطه در:

 بدو امر اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل ها، آیین نامه های استخدامی نماید و بعد از آن آموزش پرسنل نسبت به شرح وظایف محوله، آموزش نحوه اجرای آیین نامه ها و دستورالعمل های حقوق و دستمزد و شرایط استفاده پرسنل از آن را بیان نماید تا پرسنل نسبت به آن آشنایی کامل پیدا نمایند .

در مرحله بعد ثبت ورود و خروج کارکنان به صورت روزانه (حضور و غیاب) انجام می گیرد و این اطلاعات روزانه جمع آوری می شود و خروجی آن از اداره کارگزینی هر بنگاه اقتصادی به دایره حسابداری حقوق و دستمزد منتقل می شود و در این دایره وظیفه تهیه و تنظیم فهرست حقوق و دستمزد ماهانه براساس احکام حقوقی تک تک پرسنل را بر عهده دارد.

این مراحل تماماً با استفاده از نرم افزارهای مربوطه انجام خواهد شد و تنها بایستی در ابتدای هر سال مالی در نرم افزار حقوق و دستمزد اطلاعات پایه پرسنل، آیتم های مشمول بیمه و مالیات، حکم حقوقی سال مربوطه، ضرایب مربوطه و …. در آن تعریف می شود. شما می توانید از مشاورین متخصص مرکز مالی همت تراز در این زمینه کمک گرفته تا سال مالی سودمندی در پیش رو داشته باشید. 

 

تعریف انواع اصطلاحات در قوانین مختلف:

اشخاص حقیقی (دریافت کننده حقوق) در قوانین مختلف از کلمات متفاوتی بکار برده می شود و تعاریف آن یکسان نیستند اما از لحاظ ماهیتی تفاوتی با هم نداشته است براساس ماده 2 در قانون کار تعاریف به صورت زیر می باشد:

1- دریافت کننده حقوق را (کارگر) تایید، در حالی که براساس ماده 82 قانون مالیات های مستقیم آن فرد را (حقوق بگیر) و براساس بند 1 ماده 2 قانون تامین اجتماعی آن فرد را (بیمه شده) می نامند .

2- وجوه دریافتی کارگر در قانون کار (حق السعی یا مزد یا مزد ثابت) می نامند در حالی که در قانون مالیات  های مستقیم آن را ( حقوق و مزایا) بیان می کند حال بایستی اصطلاحات حقوق و دستمزد هر 3 قانون مذکور را نسبت به آن آشنا شویم تا بتوانیم مباحث حقوق و دستمزد را مسلط شد.

مالیات حقوق

تکالیف کارفرما در خصوص حقوق و دستمزد:

در هر کدام از قانون های بیان شده یکسری تکالیف حقوق و دستمزد وجود دارد.

1-تکالیف قانون کار

 قرارداد کتبی یا شفاهی بین کارگر و کارفرما در قبال حق السعی برای مدت موقت یا غیر موقت

مشخص نمودن شرایط خاتمه قرارداد

پرداخت یک ماه حقوق به ازای هر سال سابقه کار به کارگر(مزایای پایان خدمت)

توافق کتبی کارفرما  و کارگر در خصوص نحوه استفاده از مرخصی و مدت مرخصی و شرایط برگشت به کار

کسورات قانونی حقوق شامل وام، مساعده، مجوز قانونی و … از حقوق کارگر توسط کارفرما.

1- تکالیف قانون تامین اجتماعی

کسر حق بیمه از بیمه شده بابت وجوه و مزایای پرداختی و پرداخت آن به انضمام سهم بیمه کارفرما به تامین اجتماعی

ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه حداکثر تا پایان ماه بعد.

بررسی آیتم های مشمول بیمه ابلاغ شده توسط سازمان تامین اجتماعی و در نظر گرفتن آن در لیست بیمه ماهانه.

1- تکالیف قانون مالیات های مستقیم.

بررسی معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد سالانه در قانون بودجه کشور و لحاظ نمودن آن برای پرسنل متناسب با کارکرد

بررسی آیتم های مشمول مالیات حقوق و دستمزد ابلاغ شده توسط سازمان امور مالیاتی و در نظر گرفتن آن در لیست ماهانه

تسلیم فهرست کارکنان و پرداخت مالیات حقوق تا پایان ماه بعد

اعمال معافیت های حقوق و دستمزد براساس نوع شغل، نوع مزایا، نوع شخص و محل فعالیت و معافیت های خاص مناطق آزاد تجاری، صنعتی، شرکت ها مستقر در پارک علم و فناوری و مناطق کمتر توسعه یافته و …. برحسب قانون.

نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات حقوق و دستمزد:

برای تعیین درآمد مشمول مالیات حقوق، اقدام مندرج در قرارداد کار شامل حقوق پایه، حق جذب و … جنبه مستمر داشته و اقدامی که بابت کارهای ارجاعی توسط کارفرما شامل ماًموریت، ساعت اضافه کار و … به عنوان اقدام غیر مستمر می باشد.

در صورت تعلق مزایای غیرنقدی مستمر نظیر اتومبیل، مسکن و … به حقوق بگیر اقدام مذکور را تقدیم (تبدیل به ریال) نموده و به ماًخذ اقدام مستمر حقوق و مزایای حقوق بگیر (تبصره ماده 83 ق.م.م) اضافه می شود و به جمع حقوق و مزایا رسید.

سپس اعمال معافیت ها و بخشودگی ها نظیر مفاد مواد 84 و 91 ق.م.م اعمال می شود و بعد از آن کسورات موضوع ماده 137 ق.م.م از درآمد مشمول مالیات حقوق کسر می شود.

سپس نرخ های مندرج در ماده 85 ق.م.م تا سال 1395 و نرخ های مندرج در قانون بودجه سالیانه از سال 1396 به بعد اعمال می شود تا مالیات متعلق بدست آید.

لازم به ذکر است در زمان محاسبه کسورات موضوع ماده 137 ق.م.م اگر از معافیت های خاص شامل مناطق آزاد تجاری-صنعتی، شرکت های مستقرر در پارک علم و فناوری، مناطق کمتر توسعه و …. باشد آنها نیز محاسبه شده و از درآمد مشمول مالیات کسر خواهد شد.

شما می توانید برای آگاهی از قوانین به روز مالیات حقوق با کارشناسان مالیاتی همت تراز در ارتباط باشید تا کنار شما باشند تا بهترین تصمیمات مالیاتی را اخذ نماید. 

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012