مهم ترین قوانین مالیاتی برای حسابداری



مهم ترین قوانین مالیاتی برای حسابداری

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به مهم ترین قوانین مالیاتی برای حسابداری شامل موارد زیر می شود؟می پردازیم:

مهم ترین قوانین مالیاتی در حسابداری

قانون مالیات بر ارزش افزوده 

 این قانون مشخصات و شرایط مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را مشخص می‌کند، از جمله نرخ مالیات، معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی.

قانون مالیات بر درآمد

 این قانون شرایط و قوانین مربوط به مالیات بر درآمد افراد حقوقی و حقیقی را تعیین می‌کند، از جمله نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات، نرخ مالیات و تخفیفات مالیاتی.

قانون مالیات بر اموال

قوانین مربوط به مالیات بر اموال را تعیین می‌کند، از جمله نحوه ارزش‌گذاری اموال، نرخ مالیات و تخفیفات مالیاتی.

قانون مالیات بر ارث

شرایط و مقررات مربوط به مالیات بر ارث با این قانون مشخص می شود، از جمله نرخ مالیات و معافیت‌ها.

مهم ترین قوانین مالیاتی

قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده طی چند سال اخیر توسط دولت وضع شده است. و از مهرماه سال ۱۳۸۷ به اجرا درآمده است و در سال 1400، ایرادات این قانون رفع شد. یک کالای تولیدی از زمان تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد خدمات زیادی روی آن انجام می شود‌ و باید مالیات هر کدام از بخش ها جداگانه پرداخت شود. که به سه بخش درآمدی، مصرفی و تولیدی تقسیم می شود. در صورت عدم پرداخت جرائم بسیار سنگینی برای مشمولان در پی دارد.

مالیات عملکرد

مالیات یکی از راه های تامین درآمد دولت می باشد. این نوع از مالیات به عملکرد یک شرکت، مجموعه و کسب و کار شخصی تعلق می گیرد. مشمولان موظف هستند تا مدارک مربوط به درآمد، سود و زیان و داد و ستد خود را طی بازه زمانی مشخص شده محاسبه کنند و میزان مالیات را از سود خالص خود به سازمان مالیات پرداخت کنند.

معافیت های مالیاتی

معافیت های مالیاتی شامل گروه های خاصی می شود و همه ی افراد را در بر نمی گیرد. برخی از گروه هایی که شامل معافیت های مالیاتی می‌شوند. عبارتند از: اماکن زیارتی و مذهبی، مدارس خاص نگهداری معلولین ذهنی، شرکت های تعاونی روستایی، عشایری و کشاورزی و سرمایه گذاران مناطق کمتر توسعه یافته.

مالیات های مستقیم

در ایران مالیات به دو بخش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. قوانین مالیاتی برای اولین بار در قانون اساسی دوران مشروطه وضع شدند. مالیات مستقیم از دو بخش مقرر بر دارایی و مقرر بر درآمد اشخاص تشکیل شده است.

مالیات حقوق کارمندان

طبق قانون مالیات حقوق کارمندان، هر فردی که دارای حقوق، بیمه تامین اجتماعی و دستمزد باشد جزء مشمولین این مالیات می شود و موظف است بخشی از دستمزد و حقوق خود را به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کنند.

مالیات تکلیفی

در تعریف مالیات تکلیفی می توان گفت که پرداخت آن بر عهده شخصی که باید مالیات بدهد نمی باشد. در حقیقت یک شخص یا اداره دیگری آن را از فرد یا نهاد مربوطه گرفته و به سازمان مالیاتی کشور می پردازد.

در واقع می توان گفت که تعیین تکلیف و پرداخت آن به عهده پرداخت کننده آن است. که غیر از خود فرد مشمول مالیات است، که شامل: مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر نقل و انتقال سهام، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از ایران است.

مهم ترین قوانین مالیاتی برای حسابداری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماده های مهم مالیات

مهم ترین قوانین مالیاتی ماده‌های مربوط به مشمولان مالیاتی

این ماده ها مشخص می کند که چه اشخاصی در قبال پرداخت مالیات مشمول هستند. این شامل اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود.

ماده‌های مربوط به درآمدها

 این ماده‌ها تعیین می‌کنند که چه نوع درآمدهایی مشمول مالیات هستند که شامل درآمدهای حقوقی، سرمایه‌ای، اجاره‌ای و… می شود .

ماده‌های مربوط به نرخ مالیات

طبق این ماده مشخص می شود که چه نرخی برای محاسبه مالیات باید استفاده شود. این شامل نرخ‌های مالیاتی برای درآمدهای مختلف و… می شود .

ماده‌های مربوط به اخذ و پرداخت مالیات

این ماده‌ها شرایط و روش‌های اخذ و پرداخت مالیات را تعیین می‌کنند. مواردی مانند مهلت پرداخت، روش‌های پرداخت، جریمه‌ها و…

ماده‌های مربوط به ارزش گمرکی

در این ماده‌ها تعیین می شود که چه ارزشی برای کالاها و خدمات در گمرک باید در نظر گرفته شود و چگونه مالیات بر این ارزش محاسبه شود.

ماده‌های مربوط به اصلاحیه‌ها و تغییرات

 این ماده‌ها بیان می‌کنند که چگونه قوانین مالیات می‌توانند تغییر کنند و چگونه اصلاحیه‌ها و تغییرات در قوانین مالیات اعمال شوند.

نتیجه گیری

آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی و نحوه بکارگیری صحیح آن در مشاغل مختلف امری ضروری می باشد. کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در این خصوص می باشند.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012