مفاهیم کاربردی در حسابداری تعهدی



مفاهیم کاربردی در حسابداری تعهدی

حسابداری تعهدی، روشی از حسابداری که به‌ موجب آن، تمام معاملات در زمانی که اتفاق می افتد، بدون در نظر گرفتن زمان دریافت یا پرداخت وجوه نقد، شناسائی شده و سپس در سیستم حسابداری، ثبت و ضبط می‌گردد. به این نوع حسابداری، حسابداری تعهدی گویند. با این روش ثبت تمام هزینه‌ها و هم چنین درآمدهای حاصل از فروش محصولات و یا ارائه خدمات، در زمان رویداد انجام معاملات، در نرم افزار حسابداری تعهدی ثبت می‌شوند.

 

حسابداری تعهدی

روشی که ثبت درآمد قبل از دریافت وجه، یا ثبت هزینه قبل از پرداخت آن توسط شرکت انجام می پذیرد را حسابداری تعهدی گویند. یعنی بدون درنظر گرفتن زمان پرداخت، ابتدا به شناسایی و ثبت در نرم افزار اقدام می نمایند.

یک روش حسابداری که در آن رسیدهای پرداخت در دوره دریافت آنها ثبت می‌شود و هزینه‌ها نیز در دوره‌‌ای که در آن پرداخت می‌شوند، ثبت می‌شوند را حسابداری وجوه نقد گویند. به بیان دیگر، درآمد و هزینه‌ها به ترتیب هنگام دریافت و پرداخت پول ثبت می‌شوند، در این روش تأخیر در زمان انجام معامله، اغلب از دقت کمتری نسبت به حسابداری تعهدی در کوتاه مدت برخوردار است.

 

حسابداری تعهدی چیست ؟

حسابداری تعهدی معادل‌ انگلیسی (Accrual Accounting) روش حسابداری که عملکرد و موقعیت، شرکت را با شناسایی رویدادهای اقتصادی آن بدون در نظر گرفتن زمان پرداخت معامله ، اندازه‌گیری می‌کند.

انوع مختلفی از حساب تعهدی وحود دارد. از رایج ترین انواع حساب تعهدی، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • حساب‌های پرداختی
  • حساب‌های دریافتی
  • بدهی‌های مالیاتی
  • سود انباشته و سرقفلی

همانطور که در بالا بیان شد حسابداران موظفند پیش از ارسال لیست مالیات حقوق، نسبت به محاسبه دقیق بدهی‌های مالیاتی انباشته اقدام نمایند. حال با استفاده از حسابداری به شیوه تعهدی، بدهی شرکت به‌عنوان بدهی حساب‌های پرداختی در نظر گرفته می شود و صورت سود و زیان در صورت وضعیت مالی به‌عنوان هزینه ثبت می‌گردد.

برخی از ویژگی های حسابداری تعهدی به شرح ذیل می باشد:

از اصل تطابق هزینه و درآمد استفاده می شود.

  • می توان درآمد و  هزینه را در دوره های مالی شناسایی و ثبت نمود.
  • باتوجه به بروز بودن عملیات مالی می توان عملکرد مالی را اندازه گیری نمود.
  • برنامه ریزی های مالی آینده و مدیریت منابع فعلی

مفاهیم کاربردی در حسابداری تعهدی

کاربردهای حسابداری تعهدی برای شرکت ها

برخی از مهم‌ترین کاربردهای حسابداری تعهدی عبارت‌اند از:

  1. برای نظارت و مدیریت امور مالی کسب و کار
  2. دریافت پول در زمان واقعی
  3. تهیه گزارش مالی آتی توسط حسابدارها
  4. مدیریت بدهی، درآمد و فعالیت مالی شرکت
  5. حسابداری تعهدی در شرکتهای متوسط و  و بزرگ مناسب می باشد.
  6. مشاهده واقعی سود و زیان شرکت در جهت خط مشی های آینده
  7. تعیین میزان واقعی پول
  8. دسترسی به کلیه فعالیت های مالی

 

مزایای استفاده از حسابداری تعهدی

حسابداری به روش تعهدی، تصویری شفاف از وضعیت اقتصادی شرکت ارائه می‌دهد. با استفاده از داده‌های سازمانی می‌توان به تجزیه و تحلیل‌های مالی به صراحت پرداخت. بدین ترتیب می توان به اطلاعات جامع و کامل از وضع شرکت دست یافت. سپس میزان درآمد وصول نشده در هر دوره مالی و برنامه ریزی برای وصول آنها پرداخت. در واقع با این کار گزارشی دقیق با جزئیات بالا در مورد میزان درآمد و هزینه شرکت بدست می آید.

با استفاده از ارتباط بین هزینه و عملکرد آن زمینه برای ورود به بحث بودجه عملیاتی فراهم می گردد سپس می توان نقطه سر به سر هزینه و  عملکرد هر دوره را استخراج و نتایج را تهاتر نمود، می توان با محاسبه دقیق هزینه تمام‌شده کلیه پروژه‌ها، هزینه استهلاک و سایر هزینه‌های جاری در شرکت دست یافت.

با استفاده از حسابداری به روش تعهدی، اطلاعات و گزارش‌های مالی صحیح و دقیق‌تر ، جهت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و دیگر عملیات اجرایی در اختیار مدیران قرار می گیرد.

 

نتیجه گیری

شفاف‌ سازی حساب‌ها و هم‌چنین ارائه گزارش‌های مالی دقیق در یک شرکت هدف از نظام مالی تعهدی است. در این نوع از حسابداری، ثبت گزارشات و صورت‌های مالی، زمان نقش بسیار مهم و مؤثری دارد. در این روش، به زمان وصول وجه نقد، توجهی نمی‌شود، یعنی زمان تحقق درآمد در شناسایی و ثبت آن، اهمیت پیدا می‌کند.

حسابداری تعهدی نقطه مقابل حسابداری نقد می باشد، یعنی حسابداری نقد، در زمان دریافت یا پرداخت وجه نقد در حسابداری به عنوان رویداد ثبت می‌شوند. در واقع درآمدهای یک سازمان در مواقع  دریافت وجه شناسایی  و یا در دفاتر حسابداری ثبت و ضبط می‌گردند. مرکز مالی اقتصادی همت تراز  با کارشناسان خبره حوزه مالی و مالیاتی، حسابداری و حسابرسی برای مشاوره و آموزش از ابتدا تا انتها سامانه مؤدیان در کنار شما خواهد بود.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012