مزایای استفاده از اعتبارات اسنادی




اعتبار سندی تعهدانامه کتبی است که در آن بانک متعهد می شود با توجه به اسناد مشخص و طبق دستور خریدار مبلغ مشخصی را به فروشنده پرداخت نماید. و متعهد بودن بانک در ازای پرداخت  ملزم و مشروط و محدود به میزان, مدت و شرایطی است که طرفین به توافق رسیده اند و در متن اعتبار اسنادی ذکر گردیده است.

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، گزارش حسابرسی صورت های مالی، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات فعالیت می کنند به مزایای استفاده از اعتبارات مالی می پردازیم : 

مزایای اعتبارات اسنادی : 

الف- از نقطه نظر خریدار

  • فروشنده زمانی وجه اعتبار را از کارگزار دریافت می نماید که اسناد حمل را تحویل دهد و این اسناد مطابق شرایط مندرج در اعتبار باشد.
  • امکان نظارت بر تاریخ حمل کالا و تاریخ نهایی پرداخت وجه اعتبار
  • دریافت اسناد حمل طبق مفاد توافق نامه
  • اطمینان از اینکه پرداخت وجه  اعتبار به فروشنده پس از حمل کالا و انتقال مالکیت آن به خریدار، صورت می گیرد.
  •  امکان تحصیل تسهیلات اعتباری در مقابل اعتبار گشایش یافته از بانک گشایش کننده اعتبار.

ب- از نقطه نظر فروشنده

  • اطمینان از اینکه با رعایت  شرایط مندرج در اعتبار و پس از حمل کالا و ارائه اسناد مربوط وجه را دریافت خواهد نمود.
  • در دست داشتن تعهد بانک به جای اعتبار شخص خریدار.
  • امکان  تحصیل تسهیلات اعتباری در مقابل اعتبار گشایش یافته از بانک خریدار برای تهیه کالای مورد سفارش.

اسنادی که عمدتا در امور پولی تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط موسسات مالی صادر می‌شود و تعهدی است برای پرداخت مقداری پول را اعتبارات اسنادی یا LC می‌نامند.

در واقع  اعتبار اسنادی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود.در تجارت بین‌الملل، زمانی که فروشنده از یک کشور و خریدار از کشوری دیگر برای انجام معامله اقدام کنند، اعتبار اسنادی اهمیت به سزایی پیدا می‌کند. برای انجام معامله علاوه بر وجود اعتبارنامه که نقش اساسی دارد، اقلامی مانند : شرکت یا شخص فروشنده، بانک یا موسسه مالی صادرکننده (از طرف شخص خریدار)، بانک ابلاغ کننده (از طرف فروشنده) نیز  اهمیت دارند.

 

حسابداری اعتبارات اسنادی

حسابداری اعتبارات اسنادی، همان حسابداری بازرگانی خارجی است و  از آنجا که برخی از شرکت‌ها و موسسات اقدام به واردات کالا می نمایند و با توجه به نوع خرید کالا و نوع ارسال آن، همچنین مراحل رسیدن کالا به انبار ،حسابداری بهای تمام شده کالای رسیده ،مطرح می‌شود.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین شرکت حسابداری در اصفهان تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

 

طرفین حسابداری اعتبارات اسنادی

  1. خریدار یا متقاضی: شخص حقوقی یا حقیقی که درخواست گشایش اعتبار به نفع فروشنده می کند.
  2. فروشنده یا ذی نفع
  3. بانک گشایش کننده:بانکی است که در کشور خریدار واقع شده وبه درخواست خریدار به نفع فروشنده اعتبار باز می کند.
  4. بانک ابلاغ کننده:

این بانک در کشور ذینفع واقع شده و می تواند شعبه ای از بانک گشایش کننده باشد و از سوی بانک گشاینده اعتبار، تعیین شده تا متن اعتبار را به ذینفع اعلام کند که به نفع وی اعتبار گشایش یافته است.

انواع اعتبار اسنادی از نظر زمان پرداخت

  •  اعتبار اسنادى نقدى و يا ديدارى (At Sight L/C)
  • اعتبارى است که پرداخت وجه معامله بلافاصله بعد از رؤيت اسناد و در صورت عدم مغايرت آن به فروشنده (ذى‌نفع اعتبار) تحقق مى‌يابد.
  • اعتبار اسنادى با پرداخت مؤخّر (مدت‌دار) (Defered Payment L/C)

در اين گونه اعتبارات ذى‌نفع اعتبار بعد از ارائه اسناد به بانک تعيين شده در موعد تعيين شده در آينده در صورت عدم مغايرت وجه معامله را دريافت خواهد نمود.

تذکر: در اين نوع اعتبارات براى پرداخت مدت‌دار براتى صادر نمى‌گردد تا ذى‌نفع اعتبار اين امکان را داشته باشد تا در صورت احتياج با تنزيل برات وجه معامله را دريافت کند. به همين خاطر از نظر فروشنده يا ذى‌نفع اين اعتبار يکى از نامناسب‌ترين روش‌هاى دريافت وجه کالا است، در حالى‌که براى متقاضى اعتبار يا خريدار چون هزينه ابطال تمبر و تهيه برات را ندارد ، مناسب‌ترين روش به شمار مى‌آيد.

اعتبار اسنادی یوزانس

در این نوع اعتبارات خریدار کالا یا خدمات، مبلغ پرداختی را به صورت نسیه به فروشنده کالا پرداخت می‌نماید. هنگامی که فروشنده کالا (ذینفع اعتبار اسنادی) نسبت به حمل کالا اقدام و اسناد را بدون مغایرت به بانک ذیربط ارائه می‌نماید، از تاریخ ارائه سند و پس از خاتمه یوزانس مبلغ کالای خودرا از بانک مربوطه اخذ خواهد نمود. در اعتبار اسنادی یوزانس فروشنده مبلغی به عنوان بهره، که مورد تأیید خریدار می‌باشد، به قیمت کالای خود اضافه می‌نماید و اصل و فرع مبلغ کالای فروخته شده را هنگام سررسید دریافت می‌نماید.

يوزانس داخلى Refinance

در مواقعى که فروشندگان خارجى بهره بالایى را مطالبه مى‌کنند و یا از فروش کالا به‌صورت يوزانس خوددارى می کنند، بانک مرکزى از طريق خطوط اعتبارى Credit Lines که بانک‌هاى خارجى در اختيار وى قرار مى‌دهند، اقدام به تأمين مالى خريد و واردات کالا مى‌کند. در اين حالت فروشنده کالا يا ذى‌نفع اعتبار پس از ارائه اسناد معامله وجه کالا را از بانک معامله‌کننده اسناد دريافت مى‌کند و بانک خارجى که در اينجا نقش فاينانسر را دارد در سررسيد اصل و بهره وجه خود را مطابق قرارداد منعقده از بانک مرکزى ايران دريافت مى‌کند. اين‌گونه معاملات را يوزانس داخلى مى‌گویند و بانک مرکزى درصدى از قيمت کالا را به‌عنوان بهره يوزانس داخلى از واردکنندگان اخذ مى‌کند.

 فايناس Finance

در مواقعى که فروشنده کالا حاضر به قبول اعتبار اسنادى يوزانس نمى‌گردد و خريدار يا به خاطر فقدان نقدينگى و يا به خاطر شرايط ارزى کشور قادر به افتتاح اعتبار اسنادى ديدارى نمى‌باشد، معمولاً خريدار از يک شرکت مالى (عمدتاً مؤسسات مالى يا بانک‌هاى تجاري) درخواست مى‌کند که وارد معامله شده و وجه معامله را به فروشنده نقداً پرداخت  کند و در سررسيد يوزانس اصل و بهره يوزانس را از خريدار کالا اخذ و يا اعتبار يوزانس گشايش شده را به نفع خود خريدارى نمايد. بايد توجه داشت که بهره يوزانس را ريسک کشور خريدار در بازار جهانى ارز تعيين مى‌کند.

اين مؤسسات را Financer (تأمين کننده مالى يا سرمايه‌گذار) مى‌گويند.

انواع اعتبار از نظر تکنیک های بانکی

  • اعتبار اسنادی با شرط قرمز C/L CLAUSE R

اعتباری است که در آن مبلغی بابت پیش پرداخت تعیین شده وبه فروشنده اجازه می دهد پیش از حمل ویا ارائه مدارک حمل در قبال ارائه رسید مبلغی را دریافت دارد.در گذشته این مجوز در متن اعتبار با رنگ قرمزمشخص می گردید.

  • اعتبار چرخشی یا گردان

اعتباری است که بدون نیاز به اصلاحیه و با توجه به شرایطی خاص که در اعتبار در نظر گرفته شده خود به خود تجدید می شود .زمانی که خریدار کالایی را به طور مداوم مصرف می کند از این نوع اعتبار استفاده می نماید.

  • اعتبار اسنادی مستقیم یا بدون واسطه

در این مورد بانک گشاینده اعتبار، عملیات ابلاغ و پرداخت به ذی نفع را نیز به عهده دارد و فروشنده با ارسال اسناد حمل به بانک گشایش کننده مبلغ درخواستی را دریافت می نماید .این روش زمانی به کار میرود که فروشنده به بانک گشایش کننده اعتماد دارد. (این نوع اعتبار قابل انتقال به شخص ثالث نیست)

این اعتبار روش خوبی برای استفاده در گشایش اعتبارات ریالی داخل کشور می باشد. در حال حاضر اعتبار ریالی در داخل ایران رو به افزایش می باشد.

  • اعتبار اسنادی سبد خرید

این نوع اعتبار ،اعتباری است گردان که معمولا خریداران برای نمایندگان خود در کشور فروشنده افتتاح می نمایند.به عبارت دیگر نماینده از هر کسی که می خواهد جنس می خرد و بخشی از LC را به او واگذار می نماید.

  • اعتبار اسنادی پوششی

چنانچه بانک گشایش کننده نزد بانک ابلاغ کننده ،حساب به ارز اعتبار نداشته باشد ،مثال بخواهیم اعتباری به نفع یک ذی نفع در سوئیس و برحسب دلار افتتاح نماییم ،اما در بانک سوئیسی اعتبار نداشته باشیم می توانیم اعتبار را از طریق بانک سوئیسی ابلاغ و از او بخواهیم پس از دریافت و قبولی ،وجه اسناد را از طریق بانک ثالثی که حساب به ارز اعتبار نزد او وجود دارد مطالبه نماید.

  • اعتبار ترانزیت

وارد کنندگان وصادرکنندگانی که خواهان خرید از کشور هایی می باشند که با کشور مطبوعشان دارایئروابط بانکی نیستند می توانند از مزایای اعتبار ترانزیت استفاده کنند.

  • اعتبار اتکایی( پشت به پشت)

این اعتبار زمانی است که فروشنده بخواهد به پشتیبانی اعتبار باز شده توسط خریدار اعتبار دیگری گشایش کند اعتبار اول وثیقه اعتبار دوم می باشد. این اعتبار به دلایل زیر ایجاد می شود :

  1. فروشنده توانایی ساخت و ارسال محموله را در زمان سررسید ندارد.
  2. فروشنده وجه کافی برای پرداخت به پیمانکاران ندارد.

در این روش بانک منتخب برای اعتبار دوم بانک گشایش کننده می شود و فروشنده به باز کننده اعتبار تبدیل می شود . فروشنده اول (خریدار دوم) از فروشنده دوم می خواهد که محموله را به بندر مورد نظر خریدار اول حمل کند.

نتیجه گیری : 

طبق قاعده‌ای که در مورد اعتبار اسنادی وجود دارد، هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد.اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اعتبارات اسنادی یک جنبه بسیار مهم در تجارت بین المللی شده است، به ‌دلیل ماهیت معاملات بین المللی که شامل عواملی همچون مسافت و تفاوت قوانین کشورها و … می باشد.

بانک همچنین به نیابت از خریدار که نگهدارنده اعتبارات اسنادی است تا زمان در یافت تائیدیه که کالاهای خریداری شده حمل شده اند وجه را پرداخت نخواهد کرد. در رابطه با اعتبارات اسنادی در ایران باید خاطر نشان کردکه به دلیل محدودیت های وضع شده توسط بانک مرکزی انواعی از این اعتبارات غیر قابل استفاده در ایران است و یا احتیاج به مجوز بانک مرکزی دارد.

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012