معافیت های ارزش افزوده



حسابداری مالیاتی

معافیت های ارزش افزوده : 

می‌دانیم که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از جمله سیاست‌هایی است که دولت‌ها با هدف کاهش نابرابری‌های درآمدی اتخاذ می‌کنند. در این مالیات هر کس که بیشتر مصرف می‌کند، مالیات بیشتری خواهد پرداخت.
سیاست‌گذاری معافیت‌ها در این مالیات هم معمولا به گونه‌ای است که همین هدف را پشتیبانی می‌کند: مثلا کالاها و خدماتی که مورد نیاز طبقات پایین درآمدی هستند (نظیر مواد غذایی و خدمات درمانی و آموزشی) مشمول معافیت شده و کالاها یا خدماتی که بیشتر مورد استفاده طبقات با درآمد بالا هستند، (نظیر جواهرات، گردشگری، مواد غذایی آماده و کالاهای لوکس) مشمول مالیات می‌شوند. با این نگاه اخذ مالیات بر ارزش افزوده سیاستی درست و اصولی است.
یکی از بخش های مهم مالیاتی برای حسابداران موضوع معافیت ها بالاخص معافیت ارزش افزوده میباشد. بنابر ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ، موارد معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به شرح ذیل می باشد:
۱- برنج ، سویا ، نان ،شکر ، شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد خبازی ، پنیر ،حبوبات، شیر ، قند ، روغن نباتی و گوشت
۲- اموال غیر منقول
۳- فرش دستباف
۴- رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاهها
۵- صندوق های قرض الحسنه مجاز، خدمات بانکی و اعتباری بانکها ، صندوق تعاون و موسسات و تعاونی های اعتباری
۶- محصولات کشاورزی فرآوری نشده
۷- خوراک دام وطیور
۸- دام و طیور زنده ، آبزیان ، زنبور عسل و نوغان
۹- موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با تایید هیأت وزیران و حوزه های گیرنده هدایا ، کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها
۱۰ _ انواع کود ، سم ، بذر ، نهال
۱۱- خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده ای ، ریلی ، هوایی و دریایی
۱۲- کتاب ، مطبوعات ، دفاتر تحریر وانواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات
۱۳- خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق ، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم
۱۴- خدمات درمانی ( انسانی ، حیوانی ، گیاهی )، خدمات توانبخشی و حمایتی، انواع دارو و لوازم مصرفی درمانی
۱۵- امور اقتصادی و دارایی ، درمان وآموزش پزشکی ، انواع خدمات پژوهشی و آموزشی
۱۶ _ کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور میشود مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود .
۱۷- اقلام با مصارف صرفاً دفاعی (نظامی و انتظامی ) و امنیتی
معافيت‌هاي اين نظام مالياتي بيشتر اقلام سبد كالاي مصرفي خانوارهاي كم درآمد را شامل مي‌شود.

مشوقي براي صادرات:
در نظام ماليات بر ارزش افزوده، كالاها و خدمات صادراتي مشمول نرخ صفر مي‌شوند. اعمال اين نرخ بدان معناست كه كالاها و خدمات صادراتي نه فقط در زمان صادرات مشمول ماليات نمي‌شوند، بلكه تمامي ماليات بر ارزش افزوده‌هاي پرداختي براي خريد كالاها و خدمات مصرفي كه در توليد و عرضه‌ي محصولات صادراتي پرداخت شده نيز، از سوي سازمان امور مالياتي به مودي بازگردانده مي‌شود.

به جرات می توان گفت مرکز مالی اقتصادی همت تراز با تکیه بر دانش به روز و تجربه مدیران و حسابداران حرفه ای و موفق خود و همچنین سال ها تجربه موفقیت آمیز در زمینه ارائه هرگونه خدمات مالی و حسابداری به شرکت ها، توانسته در زمینه های متنوعی نظیر مشاوره در خصوص نحوه بکارگیری از معافیت های ارزش افزوده تحولات عظیمی را در شرکت ها فراهم آورده و به ایجاد یک بهره وری واقعی اقدام نماید.هان،مدیرمالی در اصفهان ،مشاورمالی در اصفهان ،مشاورمالیاتی در اصفهان ،

خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012