مالیات طلافروشان به چه صورت محاسبه می شود؟




در ابتدا اجرت ساخت طلا به ارزش اصل طلا اضافه می‌شود سپس مطابق قانون ۷ درصد سود در نظر گرفته شده برای فروشنده به این مبلغ اضافه می‌شود و به میزان 10 درصد اجرت ساخت و سود فروشنده به‌ عنوان مالیات ارزش افزوده طلا  شناسایی و از خریدار اخذ می‌شود.

سامانه مودیان طلا فروشان

بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم و قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی مشمولین پرداخت مالیاتی موظفند در سامانه مودیان ثبت نام کنند. بر اساس متن صریح این قانون تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و تمامی مشاغل صنفی و غیرصنفی مشمول این قانون بوده و باید هرچه زودتر در راستای ثبت نام در سامانه و صدور صورتحساب های الکترونیکی خود اقدام نمایند.

در این مقاله در مورد سامانه مودیان طلافروشی ها با شما صحبت کرده و به ذکر نکاتی که فعالین این صنف باید در هنگام ارسال صورتحساب الکترونیکی رعایت کنند می پردازیم.

اما در انواع صورتحسابی که در این قانون ذکر شد، برخی از کسب و کارها دارای الگوهای ویژه ای هستند. یکی از ویژه ترین و و خاص ترین کسب و کارهایی که در قانون جدید سامانه مودیان به آنها اشاره شده، صنف طلافروشی ها هستند.

در مصوبه دوم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مشخص شد که طلا فروشان مکلفند تا حداکثر ۲ ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام نموده و از آن پس صورتحساب الکترونیکی معاملات خود را ارسال کنند. 

بر اساس مصوبات جدید و تاریخ اعلام شده، مهلت ثبت نام کسب و کارهای طلافروش در سامانه مودیان تا دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شده است.

مهلت ۲ ماهه ثبت نام در سامانه مودیان برای طلافروشی ها یکی از قوانین سختگیرانه سازمان امور مالیاتی است. بر اساس اعلامیه های منتشر شده این سازمان، طبق قانون چنانچه مودیان فعال در حوزه و صنف طلافروشی در این  مهلت داخل سامانه مودیان ثبت نام نکنند، اتحادیه می تواند طی همکاری با نیروهای انتظامی نسبت به ابطال پروانه کسب آنها اقدام نماید.

این یک هشدار جدی برای فعالین صنف طلافروشی است که هرچه زودتر خود را با قوانین مالیاتی جدید وفق داده و فرآیندهای لازم برای همگام شدن با این قانون را طی کنند.

پس از ثبت نام در سامانه مودیان برای طلافروشی ها ، افراد فعال در این حوزه باید حتما پس از هر تراکنش و فروش، صورتحساب الکترونیکی معامله انجام شده را صادر نموده و از طریق کارپوشه شخصی خود در سامانه مودیان، فاکتور استاندارد خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.

طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هر معامله ای که علاوه بر اطلاعات فروشنده،اطلاعات خریدار هم در آن ثبت می شود، مشمول صدور صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ خواهد شد. بنابراین طلافروشی ها جزو گروهی هستند که باید صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ را صادر و ارسال کنند.

صورتحساب الکترونیکی نوع ۱، صورتحسابی است که در آن تمامی مشخصات فروشنده (اعم از کد اقتصادی، شناسه ملی و غیره)، در کنار جزئیات مربوط به فروش ذکر می شود. تفاوت اصلی این نوع صورتحساب ها این است که اطلاعات خریدار نیز در آنها ثبت می شود و خریدار هم باید پس از ورود به سامانه مودیان، صورتحساب ارسال شده توسط فروشنده را تایید کند.

از این پس بعد از خریدن طلا، علاوه بر فاکتور کاغذی ارائه شده توسط فروشنده، یک صورتحساب الکترونیکی نیز در سامانه مودیان ثبت می شود که خریدار یک ماه فرصت دارد آن را تایید کند. چنانچه خریدار در این مهلت اقدامی برای تایید صورتحساب انجام ندهد، به صورت اتوماتیک صورتحساب ارسالی فروشنده مورد تایید قرار می گیرد.

 

مالیات طلا فروشان

مالیات بر ارزش‌افزوده، یک نوع مالیات غیرمستقیمی است که از مصرف‌کنندگان کالا و خدمات دریافت می‌شود. این مالیات به ارزش‌افزوده کالا و خدمات مختلف در روند تولید تعلق می‌گیرد و دستمزد و اجرت طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. مالیات بر ارزش‌افزوده توسط ارائه‌دهنده خدمات و فروشنده کالا دریافت و به‌حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌گردد.

 

میزان مالیات طلا

تنها 10 درصد مالیات بر خرید طلا از مشتری اخذ می‌شود. در واقع مطابق قانون جدید مالیات طلا، مشتری باید مالیات خرید طلا به میزان 10 درصد از اجرت ساخت طلا و سود فروشنده را به فروشنده بپردازد. در نهایت تعیین رقم دقیقی برای اینکه میزان مالیات خرید طلا چقدر است ممکن نیست.

 

مشاوره مالیاتی طلا فروشان

مشاوره مالیاتی طلا برای کسانی که در زمینه تجارت با طلا فعالیت دارند جزء خدمات بسیار ضروری می باشد. کسب و کارهایی که مربوط به طلا می شوند همانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر مشمول پرداخت مالیات به دولت هستند. اما بسیاری از طلافروشان و فعالان این حوزه اطلاع کاملی از نحوه پرداخت مالیات و چگونگی پرداخت آن ندارد. بهترین راهکار راهنمایی و مشاوره از وکلای مالیاتی می باشد که تجربه ی زیادی در این زمینه دارند.مشاوران متخصص و حرفه ای مرکز مالی اقتصادی همت تراز می توانند راهنمای بسیار مناسبی برای شما در زمینه مالیات باشند.

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012