مالیات بر نقل و انتقال سهام در شرکت



مالیات بر نقل و انتقال سهام در شرکت

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند که در این مقاله به مالیات بر نقل و انتقال سهام در شرکت می پردازیم:

نقل و انتقال سهام به بخشی از سرمایه شرکت سهامی گفته می شود که بر مبنای میزان مشارکت و بر اساس تعهدات افراد دارای سهام بین آن ها تقسیم می شود. سهام می تواند به صورت با نام و بی نام با قابلیت انتقال به غیر یا بدون قابلیت انتقال به غیر صادر شود و به صورت برگه های سهامی که تعیین کننده تعداد سهم فرد است مشخص شود.در مجموع کل سهم های افراد سرمایه شرکت را تشکیل می دهد که می تواند پس از انحلال شرکت به صورت مبلغ اسمی هر تعداد سهام مطالبه شود. طبق ماده 143 قانون مالیات های مستقیم، در صورتی که برگه های سهام (اعم از با نام و بی نام) مورد نقل و انتقال قرار گیرند، مورد پرداخت مالیات قرار گرفته و مودی می بایست مالیات متعلقه به آن را پرداخت کند.

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت

پرداخت مالیات و میزان آن، جز دغدغه های مهم و اساسی مودیان می باشد. مالیات های وضع شده از سوی دولت، انواع مختلفی داشته که از جمله آن می توان به مالیات نقل و انتقال سهام اشاره نمود. مالیات نقل و انتقال سهام شرکت، از جمله مالیات های تکلیفی و مقطوع بوده که به هنگام نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی از انتقال دهنده اخذ شده و توسط کارگزاری ها یا خود شخص، به حساب مشخص شده سازمان امور مالیاتی واریز می گردد. ماده 143 قانون مالیات های مستقیم و هم چنین، ماده مکرر آن به بیان این موضوع اختصاص داده شده است. بنابر این، به موجب این قانون، انتقال دهندگان سهام و حق تقدم سهام، مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. ‌ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی نیز در این راستا، مکلف گردیده اند که در زمان ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال، گواهی پرداخت مالیات متعلق را اخذ کرده و ضمیمه پرونده‌ مربوط به ثبت یا انتقال نمایند.

شرایط و مدارک لازم نقل و انتقال سهام در شرکت

مدارک نقل و انتقال سهام جهت ثبت صورتجلسه نقل و انتقال به شرح زیر می باشد:

  1. کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت سهامی خاص
  2. مدارک هویتی کلیه سهامداران جدید و قدیم و بازرسین و مدیر عامل شرکت (شناسنامه و کارت هوشمند)
  3. اصل گواهی نقل و انتقال اخذ شده از اداره مالیات
  4. وجود دفتر نقل و انتقال سهام در شرکت و دفتر نویسی نقل و انتقال.
  5. اعلام آخرین تغییرات شرکت (سمت و امضاء) به همراه اعلام ریز سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت.
  6. آگهی دعوت روزنامه کثیرالانتشار در صورت تشکیل جلسه با حضور حداکثر شرکاء.
  7. اصل صورتجلسه ای که در آن نقل و انتقال سهام مورد موافقت و تصویب قرار گرفته است و کلیه افراد حقیقی و حقوقی آن را امضاء و مهر کرده اند.
  8. اصل وکالتنامه وکیل در صورتی که نقل و انتقال شرکت با وکیل صورت پذیرد.

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های بورسی

بازار بورس به عنوان اصلی‌ترین بازار سرمایه تاثیر مستقیم برروی اقتصاد ایجاد می‌کند، درنتیجه، نحوه محاسبه مالیات در این بازار بسیار اهمیت دارد. افرادی که در این بازار دخیل هستند، شامل سرمایه‌گذاران، شرکت‌های کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌پذیر می‌شوند که میزان مالیات برروی تمام آن‌ها تاثیر می‌گذارد. سازمان امور مالیاتی برخلاف خرید سهام در بورس، برای هر عملیات نقل و انتقال سهام در این بازار مقداری مالیات تعیین کرده است. برای هر نقل و انتقال مقداری مالیات مقطوع به میزان نیم درصد (5/0 %) تعیین شده است. لازم به ذکر است که این مبلغ باید توسط فروشنده سهام پرداخت شود. همچنین، از آن‌جا که مالیات نقل و انتقال سهام یا سایر هزینه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در سهام با نرخ مقطوع هستند، این هزینه‌ها به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در محاسبه درآمدهای مشمول مالیات درنظر گرفته نمی‌شوند. این موضوع برای اشخاص حقوقی از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه ورود سهام شرکت‌ها در دارایی‌های معاف از مالیات یا با نرخ مقطوع مالیاتی اشخاص حقوقی ممنوع است.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

مالیات بر نقل و انتقال سهام

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های غیر بورسی

براساس تبصره یک ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم  از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام و سهم الشرکه شرکا مالیات مقطوعی به میزان چهاردرصد (۴%) ‌ارزش اسمی سهام و سهم الشرکه وصول می‌شود. از این بابت وجه دیگری به‌ عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و ‌سهم‌ الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی مکلف اند در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال حسب مورد گواهی پرداخت مالیات متعلق را اخذ و ضمیمه پرونده‌ مربوط به ثبت یا انتقال کنند.

مالیات نقل و انتقال شرکت های سهامی خاص

سهام شرکت رکن اصلی تشکیل شرکت و پشتوانه ای برای ادامه حیات و فعالیت های آتی شرکت محسوب می شود به این صورت که یکی از مدارکی که برای ثبت شرکت سهامی خاص ارائه می شود تامین سرمایه اولیه و پرداخت 35 درصد آن و ارائه فیش واریزی است. سهام شرکت در انواع مختلف عرضه شده و قابل انتقال می باشد. واگذاری یا نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص بنابر دلایل متعددی اتفاق می افتد؛ به عنوان مثال زمانی که یک یا چند نفر از سهامداران تصمیم به خروج از شرکت و واگذاری سهام خود به اعضای جدید یا اسبق شرکت بگیرند یا زمانی که تمام سهامداران قصد خروج از شرکت و واگذاری امتیاز شرکت به افراد دیگر را داشته باشند؛ در این صورت سهام شرکت نیز باید به اعضای جدید واگذار شود.

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص در اشکال و انواع مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

  1. خروج هر یک از شرکاء از هیئت مدیره و قطع همکاری با شرکت و واگذاری سهام وی به سایر اعضا و سهامداران شرکت
  2. خروج هر یک از شرکا و وارد شدن فرد جدید و جایگزین شدن بر فرد قبلی و واگذاری سهام به شخص جدید
  3. فروش سهام شرکت سهامی خاص و انتقال به سهامدار یا سهامداران جدید

مالیات بر ارزش افزوده انتقال سهام

از هر انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکت ها در بورس فقط نیم درصد مالیات از ارزش فروش دریافت میگردد. طبق ماده 143 مکرر:

از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی در بورس ها یا بازارهای خارج از بورس دارای مجوز،مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد(5/0%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد و از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد.

بنابر مصوبه جلسه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و با پیگیری سازمان بورس و به منظور حمایت از سهامداران، کاهش 80 درصدی مالیات فروش سهام، به تصویب رسید و نرخ این مالیات، از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش یافت. بنابراین می توان بیان داشت که مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های بورسی معادل یک دهم درصد بهای فروش سهام و مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های غیربورسی برابر چهار درصد ارزش اسمی سهام تعیین شده است.

نتیجه گیری

طی سال ها فعالیت در زمینه امور حقوقی و ثبتی اشخاص حقوقی شامل انواع مختلف شرکت ها و موسسات غیر تجاری، بخوبی دریافته ایم که پرداخت مالیات و میزان آن همواره یکی از  کلیدی ترین چالش های فکری مدیران اشخاص حقوقی و اشخاصی است که تمایل به ثبت شرکت و یا خرید و فروش و نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه شرکت ها را دارند.کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در این خصوص می باشند .

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012