قوانین مالیات تراکنش های بانکی



مالیات تراکنش های بانکی

مالیات تراکنش های بانکی واریز به حساب اشخاص (اعم از حقیقی یا حقوقی)، در صورت عدم تشخیص مبدا و منشاء ، است. به عبارت دیگر، اگر مودی اسناد و مدارک معتبری برای تعریف ماهیت واریزی نداشته باشد  سازمان امور مالیاتی نسبت به رسیدگی و تعیین ماهیت آن اقدام می‌نماید.

اگر شما هم درگیر رسیدگی مالیات تراکنش های بانکی شده اید می توانید با تکمیل فرم زیر درخواست مشاوره خود را برای ما ارسال نمایید، مشاوران ما در مرکز مالی اقتصادی همت تراز در اسرع وقت با شما تماس می نمایند.

 مالیات بر گردش حساب های بانکی

مالیات گردش حساب های بانکی و یا مالیات تراکنش های بانکی یکی از اهداف سازمان امور مالیاتی می باشد. بر این اساس مشمولین موظف به  تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر می باشند. در اینجا درگاه های بانکی و دستگاه های پوز مورد بررسی قرار می گیرند و تمامی تراکنش ها رصد می شوند. لازم به ذکر است که همه حساب ها مورد بررسی قرار نمی گیرند، بلکه حساب هایی که تراکنش های مشکوک دارند مورد می گیرند.

مالیات تراکنش های بانکی

سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از سوء استفاده از حساب های بانکی مدتی است که اصطلاحی با عنوان «مالیات تراکنش های بانکی» را مطرح نمود. این سازمان از لحاظ قانونی اجازه و قصد گرفتن مالیات از حساب‌های بانکی را ندارد. در واقع این موضوع اقدام قانونی است برای شناسایی افراد و شرکت‌هایی که قصد فرار مالیاتی و یا پولشویی را دارند. ولی از آنجایی که سازمان امور مالیاتی، برای گردش حساب های رسمی مالیات مجزا در نظر نگرفته است و میزان مالیات حساب بانکی که توسط مودی اظهار نشده است، از سود صنعت فعالیت مودی و گردش حساب‌ها و اسناد و مدارک محاسبه می‌شود، برای همین است که در ثبت همه حساب های بانکی در اظهارنامه باید دقت کافی را داشته باشید.

تراکنش مشکوک

یکی از اقدامات سازمان امور مالیاتی، شناسایی درآمدهایی است، که مالیات آن پرداخت نشده است در همین راستا به بررسی تراکنش های بانکی مشکوک مودیان برای گرفتن مالیات می پردازد. اما بسیاری از افراد نمی‌دانند تراکنش های مشکوک چیست؟ همچنین نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی با تراکنش های مشکوک به چه صورتی است؟ در این مقاله سعی داریم تراکنش هایی مشکوک را شفاف سازی کنیم که عبارتند از:

  • جابجایی بین بانکی بدون سند معتبر (مثلاً پدر به فرزند)
  • انتقال خودرو به اقوام درجه یک
  • فعالیت دستگاه‌های پوز و کارتخوان که به پرونده مالیاتی وصل نباشد.
  • کارت کشیدن برای دیگران و پرداخت پول نقد به ایشان
  • عدم تفکیک حساب های شخصی و تجاری
  • نقدکردن چک به حساب خود و انتقال به حساب آن‌ها

مالیات تراکنش های بانکی چیست؟

تمام تراکنش‌های حساب بانکی افراد یا شرکت‌ها، مالیات بر تراکنش بانکی محسوب نمی‌شود و فقط تراکنش‌هایی با ماهیت درآمدی را شامل می‌شود. یعنی هر تراکنشی که ماهیت درآمد در خود نداشته یا مالیات آن پرداخت شده باشد (خرید و فروش ملک، وسیله نقلیه و …) جز موارد حساس در تراکنش بانکی تلقی  نمی گردد.

مالیات تراکنش های بانکی

حد آستانه تراکنش های مشکوک

برای آن که عدم مشمولیت مالیات گردش حساب بهتر است سقف تراکنش های بانکی را بدانید و مجبور به پرداخت مالیات های سنگین نشوید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته سقفی برای تراکنش های بانکی تعریف نشده است و افراد می توانند بدون محدودیت تا هر اندازه تراکنش مالی داشته باشند. فقط باید دقت شود در صورتی که این تراکنش ها به درآمد مرتبط شود بهتر است آن را در اظهارنامه ذکر شود تا کتمان درآمد برای آن ها پیش نیاید.

البته طبق آخرین اخبار اعلامی از سازمان امور مالیاتی برای اشخاص مختلف سطح فعالیت متنوعی مطرح می شود، مثلاً افراد بیکار در صورتی که تراکنش بیش از 500 میلیون داشته باشند مشمول مالیات می شود.

مالیات تراکنش های بانکی چقدر است؟

گردش تراکنش های بانکی ابتدا توسط سازمان به درآمد تبدیل شده و سپس هر میزان از درآمد در اظهارنامه مالیاتی اظهار نشده را بر اساس سود فعالیت آن صنعت تبدیل درآمد مشمول مالیات نموده و سپس اگر مودی شخص حقیقی باشد بر اساس ماده 131 ق.م.م مالیات محاسبه و اگر شخص حقوقی باشد مالیات طبق ماده 105 محاسبه خواهد شد. همچنین اگر مشمول ثبت نام در نظام ارزش افزوده باشد طبق فراخوان های سازمان، اقدام به محاسبه و مطالبه ارزش افزوده درآمد کتمان شده می شود.

 مالیات تراکنش های مالی چگونه محاسبه می شود؟

طبق قانون مالیاتی در صورتی که افراد بیشتر از حداکثر تراکنش تعیین شده را داشته باشند حساب بانکی آن ها مورد بررسی قرار می گیرد که آیا مشمول مالیات می شود یا خیر؟

بطور کلی اشخاصی که گردش حساب بالای 50 میلیارد ريال داشته باشند به طور اتوماتیک برای بررسی مالیات به سیستم بانک مرکزی معرفی می شوند و حساب آنها برای رسیدگی مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرد.

سازمان امور مالیاتی برای افراد زیر حداکثر میزان تراکنش بانکی را اعلام نموده است.

برای بازنشستگان

20 میلیارد ريال

برای مستمری بگیران

10 میلیارد ريال

برای بیکاران

5 میلیارد ريال

برای غیرفعالان مالیاتی

5 میلیارد ريال

نتیجه گیری

در سال های اخیر اخذ مالیات از مودیان مالیاتی یکی از منابع تامین کننده درآمد دولت شناسایی شده است. بدین منظور سازمان امور مالیاتی طبق قانون “مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی” را در راستای اخذ مالیات و جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی، اقدام نموده است، که به بررسی تراکنش های بانکی می پردازد. طبق قانون، تراکنش های بانکی مشکوک یکی از مصادیق بارز پولشویی محسوب می شوند.

 

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012