دستورالعمل های تهیه گزارش نویسی حسابرسی



دستورالعمل های تهیه گزارش نویسی حسابرسی

تهیه گزارش نویسی حسابرسی : بررسی دقیق  تمام حساب های مجموعه / شرکت  توسط افراد خبره را حسابرسی گویند. گزارش حسابرسی گزارشی است که نظر کارشناسی یک حسابرس در رابطه با صورت های مالی یک مجموعه/شرکت، در آن بیان شده باشد.

  • هدف از این بررسی جلوگیری از اشتباه ایجاد شده و تقلب در ارائه اطلاعات مالی شرکت ها می باشد. همچنین نتیجه این حسابرسی برای سهامداران و اعضای هیات مدیره، بانک ها جهت ارائه وام و اعتبارات از اهمیت ویژه ای برخوردار است

(به عبارتی دیگر هدف‌ تهیه گزارش حسابرسی عبارت‌ است از ارائـه‌ اطلاعات طبقه‌بندي‌ شده‌ درباره‌ وضعيت‌ مالي واحد تجاري‌ است‌ كه‌ براي‌ طيفي‌ گسترده‌ از استفاده‌كنندگان‌ صورت هاي‌ ماليمفيد واقع‌ می گردد.)

  • گزارشات حسابرسی باید در مهلت مقرر ارائه گردد( طبق ماده ۲۷۲ قانون مالیات های مستقیم 3 ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه عملکرد) در غیر اینصورت مشمول جریمه  ۲۰ درصدی  مالیات متعلق، (مالیات بر درآمد) می شود.

دستورالعمل تهیه گزارش نویسی حسابرسی

دستورالعمل تهیه و ارائه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به صورتهای مالی که بر اساس استانداردهای حسابرسی ۷۲۰،۷۰۶،۷۰۵،۷۰۱،۷۰۰،۵۷۰ به ترتیب تحت عناوین “تداوم فعالیت”، “اظهارنظر و گزارشگری نسبت به صورت های مالی”، “اطلاع رسانی مسائل عمده حسابرسی در گزارش حسابرس مستقل”، “اظهارنظرهای تعدیل شده در گزارش حسابرس مستقل”، “بندهای تاکید بر مطلب خاص و سایر بندهای توضیحی در گزارش حسابرس مستقل” و “مسئولیت های حسابرس در قبال سایر اطلاعات” ، به روزرسانی شده و به تصویب کمیته فنی رسیده است، و هر ساله ابلاغ می شود.

حسابرس‌ها افرادی خبره و حرفه‌ای هستند که وظیفه حسابرسی را برعهده دارند و گزارشات مالی را به صورت ماهانه یا سالیانه به سازمان‌ها ارائه می‌کنند. سازمان‌ها به دو شکل این گزارشات را از افراد خبره دریافت می‌کنند که عبارتند از:

دستورالعمل های تهیه گزارش نویسی حسابرسی

انواع حسابرس

  • حسابرسان خارجی ( مستقل)
  • حسابرس داخلی

در اینجا سعی شده در مورد آن مختصری توضیح دهیم:

حسابرسان خارجی (مستقل)

مالکان شرکت‌ها یا اعضای هیات مدیره گزارشات خود را توسط افراد خبره عضو جامعه حسابرداران رسمی ایران یا موسساتی که در حوزه حسابرسی فعالیت دارند، دریافت می‌کنند. این موسسات که حسابرسان خارجی نامیده می‌شوند، در ازای دریافت حق الزحمه گزارشاتی را به مدیران ارائه می‌نمایند.

گزارش حسابرسی مستقل توسط افراد یا شرکت‌های مستقل که به صورت حرفه‌ای اقدام به ارائه خدمات حسابرسی می‌کنند، تهیه می‌شود. معمولا این افراد از جانب مدیران شرکت‌ها فراخوانی می‌شوند و در قالب یک قرارداد رسمی، اقدام به حسابرسی مالی یک مجموعه می‌کنند. همچنین حسابرسی مستقل به 2 صورت حسابرسی الزامی (مختص شرکت‌های سهامی عام) و حسابرسی اختیاری (مختص شرکت‌های خارج از حوزه بورس و اوراق بهادار) تقسیم می‌شوند.

حسابرسان داخلی

حسابرسی داخلی فعالیتی در سازمان است که طی آن افراد خبره و متخصص، مسئولیت نظارت بر تمام امور مالی را برعهده می گیرند و جهت آگاهی مدیران سازمان از صحت امور مالی این امر را به عهده می گیرند. حسابرسی داخلی معاملات مالی را از لحظه شکل‌گیری تا قرار گرفتن در سود و زیان و جمع بندی حساب‌ها بررسی می نماید.

به عبارت دیگر وظیفه حسابرسی داخلي، در وهله اول مربوط به خطایابی و اعتبارسنجی مبادلات مالی و صحت سنجی فعالیت‌های واحد حسابداری می باشد. همچنین وظیفه دارند تمامی گردش‌های مالی شرکت از جمله خرید، فروش‌، میزان بدهکاری‌ها و بستانکاری‌ها را به طور کامل بررسی کنند و بر تمامی فعالیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی نظارت داشته باشند.

مرکز مالی اقتصادی همت تراز با اعزام حسابرسان متبحر و متخصص درخصوص حسابرسی داخلی این مهم را به انجام رسانده و پیشنهادات تخصصی و جامعی را در خصوص ایرادات و اشتباهات ارائه می نماید.

ارائه گزارش حسابرس مستقل

گزارش حسابرسی، انواع مختلفی دارد که در اینجا سعی شده است به آن بپردازیم:

 گزارش حسابرسی مشروط گزارش حسابرسی مشروط، زمانی به وجود می‌آید که مستندات و شواهد گردآوری شده، کافی نباشد.

  •  گزارش حسابرسی مردود: در مواقعی که اصول حسابداری در گزارشات مالی پیاده‌سازی نشده باشد، گزارش حسابرسی مردود اعلام می شود.
  • عدم اظهارنظر : در حالاتی که حسابرس در رسیدگی های خود با محدودیت یا ابهام اساسی مواجه شود به نحوی که امکان اظهارنظر نسبت به صورت های مالی فراهم نگردد، حسابرس نسبت به صورت های مالی گزارش عدم اظهارنظر  خواهد داشت . ابهام مواردی می باشد که به دلیل مبهم بودن نتایج نهایی، حسابرس قادر به تعیین تاثیر آن مورد بر صورت های مالی نمی باشد.
  • گزارش حسابرسی مقبول یا استاندارد: این گزارش، کاملا مورد تایید بوده و طبق اصول حسابداری و استانداردهای حسابداری مورد نیاز، بوده است.

نتیجه گیری:

حسابرسان به هنگام حسابرسی , اطلاعاتی از سیستم شرکت مانند ترازنامه، اظهارنامه های مالیاتی، اسناد درآمدی و هزینه ها و… را گرد‌آوری نموده و پس از بررسی دقیق سعی می کنند از صحت گزارشات اطمینان حاصل نمایند تا خطای صورت گرفته را به حداقل برسانند. شما می توانید به کمک متخصین همت تراز موارد تخصصی و مهم را مورد بررسی قرار داده و از مشکلات احتمالی جلوگیری نمائید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012