دستورالعمل تهیه و ارائه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی مورخ 1401/09/16




بخشنامه به تمام مدیران محترم حسابرسی

با سلام و احترام

به پیوست ، ” دستورالعمل تهیه و ارائه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به صورتهای مالی که بر اساس استانداردهای حسابرسی ۷۲۰،۷۰۶،۷۰۵،۷۰۱،۷۰۰،۵۷۰ به ترتیب تحت عناوین “تداوم فعالیت” ، “اظهارنظر و گزارشگری نسبت به صورتهای مالی” ، “اطلاع رسانی مسائل عمده حسابرسی در گزارش حسابرس مستقل” ، “اظهارنظر و گزارشگری نسبت به صورتهای مالی” ، “اطلاع رسانی مسائل عمده حسابرسی در گزارش حسابرس مستقل” ، “اظهارنظرهای تعدیل شده در گزارش حسابرس مستقل” ، “بندهای تاکید بر مطلب خاص و سایر بندهای توضیحی در گزارش حسابرس مستقل” و “مسئولیت های حسابرس در قبال سایر اطلاعات” ، به روزرسانی شده و به تصویب کمیته فنی رسیده است،  ابلاغ می شود.

در این مجموعه به بندهای مربوط در استانداردهای حسابرسی عطف داده شده که شماره عطف های مورد نظر در سمت راست تمامی صفحات این مجموعه درج شده  است و از سمت چپ به ترتیب ، بیانگر شماره استاندارد حسابرسی و سپس شماره بند استاندارد مربوط است.

همچنین در فایل (word) این مجموعه ، در صورت انتخاب همزمان کلید کنترل و نمونه گزارش حسابرسی مورد نظر (مندرج در صفحه ۳ این مجموعه) دسترسی مستقیم به گزارش نمونه مربوط ، امکان پذیر می شود.به علاوه در فایل (pdf) این مجموعه ، با انتخاب نمونه گزارش حسابرسی مورد نظر (مندرج در صفحه ۳ این مجموعه) ، دسترسی مستقیم به گزارش نمونه مربوط ، امکان پذیر می شود.

رعایت این دستورالعمل در مورد صورتهای مالی  که دوره مالی آن از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۱ یا بعد از آن شروع می شود ، لازم الاجرا است.

—————————————-توضیحات در مورد بخشنامه صادره ————————————–

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

موارد و نکاتی که حسابرسان  باید چک کنند

به همین منظور حسابرس (حسابرسان) داخلی میبایستی اطمینان حاصل کنند که

  • گردش مالی شرکت اعم از خرید؛
  • فروش؛
  • مقررات وضع شده برای بدهکاران؛ بستانکاران؛
  • جلسات هیئت مدیره و تصمیمات متخذه و رعایت قوانین مالیاتی؛
  • رعایت قوانین بیمه ای؛
  • رعایت میزان اختیارات مدیر عامل و هیئت مدیره
  • بطور خلاصه آن‌چه که در نهایت منجر به ارایه صورتهای مالی می‌گردد رعایت شده و درست و منصفانه است.

بدین منظور حسابرس داخلی با روشهایی که در چهارچوب استانداردهای بین‌المللی معین نموده و همچنین مقررات وضع شده در اساسنامه و قانون مالیاتهای مستقیم ؛ بیمه و قوانین تعیین شده وزارت کار و امور اجتماعی کلیه امور مالی را تحت نظارت قرارداده و در زمانهای مقرر و حسب مورد آن‌ها را به هیئت مدیره گزارش می‌نماید.

در واقع حسابرس داخلی برخلاف حسابرس خارجی یا مستقل ابزاری کنترلی برای مدیریت صحیح یک شرکت است. وظیفه اصلی حسابرس داخلی نظارت بر اعمال کلیه فعل و انفعالات  مالی شرکت از زمان شروع یک تراکنش تا پایان ان است.

مثلا اگر مواد اولیه سفارش داده می‌شود حسابرس داخلی موظف است تا مشاهده کند که روند سفارش که میزان موجودی ؛ میزان سفارش ؛ شخص سفارش دهنده ؛ قیمت کالا ؛ صحت فاکتور؛ امضاهای مجاز تا رسیدن کالا را طبق ضوابط تعیین شده کنترل و در صورت هرگونه عدم رعایت ضوابط و روشهای تعیین شده آن ‌را به مدیریت گزارش و تعیین تکلیف نماید.

در واقع منظور اصلی از داشتن حسابرس داخلی کنترل سیستم های مالی داخلی یک شرکت و بهبود بخشیدن به روشهای اعمال شده و جلوگیری از سوی استفاده های احتمالی و در نتیجه قابل اعتماد بودن صورتهای مالی برای مدیران یک شرکت می‌باشد.
چه اتفاقاتی در زمان حسابرسی بوجود می اید.

حسابرس یا حسابرسان به هنگام حسابرسی ممکن است اطلاعاتی را از سیستم های گزارشگری شرکت مانند ترازنامه ؛ اظهارنامه مالیاتی ؛ سیستم های کنترلی ؛ اسناد درامد و هزینه ؛ فاکتورها ؛ مراحل صدور صورتحساب و مانده های حساب جمع اوری نموده سپس انها را بررسی جامع نموده و بررسی جامع از تمامی این اطلاعات را به روشی منصفانه و دقیق انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که هیچگونه خطای اساسی عمدی و یا غیر عمدی صورت نگرفته است.

      برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012