افزایش سرمایه در شرکت ها



مهدی آراسته - انجام خدمات صورتهای مالی - مشاور بهای تمام شده - حسابدار رسمی - مشاور مالیاتی در اصفهان - حسابدار مستقل در اصفهان - حسابدار خبره در اصفهان

افزایش سرمایه در شرکت ها

در ایران افزایش سرمایه روش های مختلفی وجود دارد که در اینجا به آن اشاره می کنیم:

۱- افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته

شرکتها معمولاً کل سود به دست‌ آمده طی یکسال را بین سهامداران خود تقسیم نمی‌کنند، بلکه تنها بخشی از آن را بصورت سود انباشته، نزد خود نگه می‌دارند. افزایش در سرمایه از محل اندوخته و انباشته بدین معناست که شرکت بخشی از سود انباشته را به سرمایه اسمی خود تبدیل می‌کند. سپس متناسب با آن، به سهامداران سهم جدید اعطا می‌کند. در این حالت افزایش در سرمایه از این محل، قدرت تأمین مالی شرکت را افزایش می‌دهد یعنی سهامداران هیچ وجهی را به شرکت پرداخت نمی‌کنند. و شرکت مستقیماً منابع مالی جدید دریافت نمی‌کند. پس درصد مالکیت سهامداران نیز ثابت مانده و تغییری نمی‌­کند.

2- افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

در روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها شرکت ها تنها با انجام عملیات حسابداری در صورت وضعیت مالی صورت مالی، اقدام به تامین مالی از طریق افزایش سرمایه می کنند. به این روش که ارزش دارایی ثابتی نظیر؛ ساختمان، زمین، ماشین آلات و تجهیزات را در صورت وضعیت مالی بروز می کنند و چون تغییر خاصی در بدهی شرکت ایجاد نمی شود، سرمایه افزایش می یابد. تا معادله حسابداری ( بدهی + سرمایه = دارایی ) در تعادل قرار گیرد. بدین صورت که بدون ورود سرمایه خاصی و بدون تغییر در دارایی سهام داران شرکت، تعداد سهام به نسبت کاهش قیمت سهام، افزایش می یابد.

افزایش سرمایه شرکت های سهامی یکی از تغییراتی است که بسیار رخ می دهد و از طریق صدور سهام جدید صورت می گیرد.

راهنمای افزایش سرمایه شرکت سهامی عام

حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که بهترین روش افزایش سرمایه چیست؟ همکاران ما در مرکز مالی اقتصادی همت تراز، با سال ها تجربه و با استفاده از کارشناسان خبره برآنند تا خدمات ارزنده ای به شما متقاضیان عزیز ارئه نمایند، از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید.

=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012