اعتبار اسنادی و خرید خارجی



کسب و کار مجازی

اعتبار اسنادی و خرید خارجی

اعتبار اسنادی یک روش بین المللی در مبادله پول بین خریدار و فروشنده است در این روش بانک متعهد می شود مبلغی که خریدار به فروشنده بدهکار است را پرداخت کند این پرداخت وقتی انجام می شود که خریدار کالایی که خریداری کرده است را دریافت نماید و بانک تا پایان مراحل این معامله متعهد به پیگیری وضعیت معامله خواهد بود .
اعتبار اسنادی روشی مدرن و مناسب برای این گونه معاملات بوده و از سال ۱۹۳۳ توسط اتاق بازرگانی بین المللی ایجاد گردید و به آرزو و نیاز مهم بازرگانان برای یک مبادله کم خطر تر و دقیق تر جامه عمل پوشاند و به شکل یک قانون مدون و به نام مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی یا U.C.P.D.C در اختیار بازرگانان و تجار قرار گرفت.
یکی از موضوعات مهم، روش های اعتبارات اسنادی است که این روش ها شامل:
1- فاینانس
2- ریفاینانس
3- یوزانس
می باشد حال توضیحی مختصر در مورد آن و تفاوت های آن می پردازیم.

فاینانس (Finance):
واژه فاینانس در لغت به معنی مالیه یا تامین مالی است. فاینانس ساز و کاری است که در آن بین کشور سرمایه پذیر و سرمایه گذار ، قراردادی منعقد می شود که طرح یا پروژه ای همراه با توان ارزی لازم توسط کشور سرمایه گذار تامین شود و زمانی که طرح یا پروژه به بهره برداری رسید بر اساس میزان سرمایه گذاری و بهره متعلق به آن کشور، سرمایه پذیر متعهد می گردد که کل قیمت تمام شده طرح یا پروژه را به صورت اقساطی در اختیار کشور سرمایه گذار قرار دهد. فاینانس برای وام های بلند مدت به کار می رود.

ریفاینانس (Refinance):
واژه ریفاینس در سایت معتبر investopedia.com به این صورت معنا می‌شود: زمانی که واحد اقتصادی و یا شخص ، زمان بندی پرداخت بدهی را اصلاح می‌کند؛ و یا وام قدیم را با وام جدید با مشخصات و ویژگی های بهتر جایگزین می‌کند. برای توضیح بیشتر: وقتی موسسه‌ای ریفاینانس می‌کند، در واقع تاریخ سر رسید را طولانی‌تر می‌کند؛ زمانی که افراد بازپرداخت های ماهانه (اقساط) را تغییر می‌دهند و یا نرخ بهره خود را اصلاح می‌کنند معمولا این کار با پرداخت جریمه همراه است. اما در ایران به موجب بخشنامه شماره 1113/60 مورخ 1383/06/31 بانك مركزي استفاده از خطوط اعتباري كوتاه مدت بين بانكي حداكثر يكساله جهت گشايش اعتبارات اسنادي بابت واردات كالا را اصطلاحا” ريفاينانس گويند. كليه وارد كنندگان كالا و خدمات مي توانند اقدام به گشايش اعتبارات اسنادي با استفاده از خطوط اعتباري بين بانكي نمايند. ريفاينانس نوعی گشایش اعتبار اسنادی می باشد که فروشنده/ذینفع در زمان معامله اسناد طبق شرایط اعتبار وجه اسناد را به صورت نقد از بانک کارگزار دریافت می نماید و خریدار با توجه به قرارداد منعقده با بانک در زمان تعیین شده در قرارداد اقدام به پرداخت وجه اسناد می نماید. حداکثر مهلت خریدار برای پرداخت وجه اسناد یک سال می باشد. وارد كننده ايراني مي تواند نسبت به خريد كالا به صورت مدت دار اقدام نمايد و وجه كالاي وارداتي را بصورت اقساطي پرداخت نمايد. در حاليكه فروشنده، وجه كالاي خود را به صورت نقدي در زمان ارائه اسناد حمل دريافت مي نمايد.

یوزانس(Usance):
یوزانس در لغت به معنی فرجه ، مدت , بهره پول, مهلت و وعده پرداخت آمده است و در عرف تجارت بین الملل به معنای نسیه تضمین شده است و در اصطلاح سرمایه گذاری به معنی توافق بر پرداخت قیمت فناوری و تجهیزات دریافت شده در قبال ارایه برات مدت دار میباشد. هزینه یوزانس بهره ای است که خریدار کالا علاوه برقیمت کالا بابت مهلتی که برای پرداخت به وی داده است در سر رسید باید بپردازد. يوزانس اعتباری است که وجه اعتبار بلافاصله پس از ارايه اسناد از سوی ذينفع، پرداخت نميشود بلکه پرداخت وجه آن، بعد از مدت تعيين شده صورت ميگيرد. در واقع فروشنده به خريدار مهلت ميدهد که بهای کالا را پس از دريافت و فروش آن بپردازد. معامله يوزانس معمولا در کشورهايی انجام ميگيرد که کمبود ارز دارند. معمولا در اعتبار اسنادی مدت دار عبارت after Bill of Lading ذکر می شودكه مفهوم یک L/C مدت دار ۹۰ روزه با عبارت فوق این است که زمان شروع این ۹۰ روز ، همان زمان صدور بارنامه (B/L) می باشد. البته شرایط دیگری نیز هست از جمله ، زمان صدور برگ سبز گمرکی و … . دراعتبار اسنادی یوزانس, بهره، متعلق به سازنده (فروشنده) کالا میباشد. به این صورت که فروشنده درصد مشخصی را که مورد تائید خریدار است به مبلغ فروش کالا اضافه میکند و اصل و فرع مبلغ را هنگام سررسید مطالبه میکند. اما در اعتبار اسنادی به شکل ریفاینانس بانک تقبل میکند که درموعد مقرر, معادل قیمت کالا را از طرف خریدار پرداخت نماید و بعدا اصل و فرع آن را از خریدار دریافت نماید. درچنین شرایطی بهره ,متعلق به بانک است.

تفاوت فاینانس و یوزانس چیست؟
تفاوت روش فاینانس با روش یوزانس در مدت زمان آن است و روش فاینانس برای تامین مالی بلندمدت تر به کار می‌رود. همچنین، در روش فاینانس بحث تامین مالی و دریافت پول به صورت وام مطرح است، در حالی که در روش یوزانس بحث کالا، خدمات و یا دانش فنی نیز وارد شده و در واقع این فناوری ها از کشور یا موسسه خارجی خریداری می گردد . با توجه به نرخ بهره و تنظیم نرخ محصول توسط وام دهنده این روش بسیار پرهزینه است.

مرکز مالی اقتصادی همت تراز با بررسی مدارک و سوابق مالی شرکت و تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی به بهترین نحو ممکن در تعیین مالیات قابل قبول و بدون در نظر گرفتن هزینه های اضافی به مجموعه شما کمک خواهد کرد. همچنین اگر در روند قراردادهای فاینانس مشکل مالی در دو کشور مبدأ و مقصد پیش بیایید، در برطرف کردن مشکل راهنمای شما خواهد بود. اگر در رابطه با موضوعات فاینانس و یوزانس با مشکل مواجه شده اید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.

=

خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012