حسابرسی داده کاوی و تحلیل داده ها



تحلیل داده کاوی

حسابرسی داده کاوی و تحلیل داده ها موضوع بحث ما می باشد: امروزه ورشکستگی موسسات و همچنین رسوایی جهانی شرکت ها این سوال را مطرح می کند که آیا تکنیک های حسابرسی انجام شده بروز بوده و با شرایط کنونی انطباق دارد و یا این که استفاده از تکنیک های حسابرسی بروز به نحو مطلوب انجام می شود.

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند که در این مقاله به نحوه حسابرسی داده کاوی و تحلیل داده ها می پردازیم:

حسابرسی داده کاوی و تحلیل

در سال های اخیر با توجه به افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری، پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و انباشته شدن داده های مالی، تکنیک های داده کاوی، به منظور استفاده بهینه وکارا از این داده ها رواج یافت. در دنیای افتصادی امروز با افزایش روز افزون تقاضا برای ارائه اطلاعات قابل اتکا، نیاز به حسابرسانی با کفایت جهت اعتباردهی به گزارش ها و اطلاعات ارائه شده امری حیاتی به نظر می رسد. حسابرسی جزء لاینفک از فرآیند گزارشگری مالی است، که با اعتبار بخشی به اطلاعات ارائه شده نقش مهمی در قضاوت و تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنندگان دارد. حسابرسان در راستای افزایش کارایی از فناوری های جدید استفاده می کنند که یکی از مهم ترین راه های افزایش کارایی در حسابرسی استفاده از تکنیک های جدید داده کاوی به منظور پیش بینی نوع اظهارنظر حسابرس است. تکنیک های پیشرفته حسابرسی می تواند مانع از دستکاری حساب ها، توسط شرکت ها و تقلب مدیریت شود.

تحلیل داده کاوی

امروزه شرکت‌ها از طریق ارائه خدمات و ارتباط مستمر با مشتری، اطلاعات زیادی به دست می‌آورند که اگر راه استفاده از این داده‌ها را بدانند، سود بسیاری خواهند برد. داده کاوی (Data Mining) به زبان ساده یک روش حل مسئله است که با تحلیل حجم زیادی از داده ها، الگوهای تکرارشونده ای را از آن‌ها استخراج می‌کند. سپس با پیداکردن ارتباطات بین اتفاقات مختلف و این الگوها، راه حل هایی برای چالش‌ها ارائه می‌دهد. در واقع دیتا ماینینگ از اطلاعاتی که ممکن است کاربردی نداشته باشند، نتایج ارزشمندی کشف کرده و آن‌ها را قابل استفاده می‌کند.

دیتا ماینینگ علمی قوی است که می‌تواند در همه چیز سرک بکشد وپاسخگوی بسیاری از سوالات ما باشد، امروزه اهمیت این علم در شرکت‌های بزرگ بقدری شناخته شده است که قبل از طراحی محصولات پر هزینه و یا تصمیم گیری و برنامه ریزی برای انجام کمپین‌های تخصصی ، ابتدا برای به دست آوردن داده‌های عمومی اقدام می‎کنند.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

تحلیل داده کاوی

 

تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی

مدیران، تحلیلگران باتجربه و سرمایه‌گذاران، اطلاعات صنعت را در طول زمان جمع‌آوری می‌کنند. با استفاده از این اطلاعات می‌توانند تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی را به‌صورت بهتر وکامل‌تر انجام دهند. اما مراحل اساسی که باید در ارتباط با تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی یاد بگیرند چیست؟ در ادامه به این مراحل اشاره می‌کنیم.

  • مرحله اول: صورت‌های مالی ۳ تا ۵ سال اخیر ازجمله تراز نامه‌ها، صورتحساب جریان نقدی، صورتحساب درآمد، صورتحساب حقوق صاحبان سهام را جمع‌آوری کنید.
  • مرحله دوم: در این مرحله، صورت‌های مالی ذکرشده را تجزیه و تحلیل کرده و آن‌ها را بررسی کنید تا تغییرات بزرگ در موارد خاص از یک سال‌به‌سال بعد را پیدا کنید. آیا درآمدها در طول یک سال، جهشی بزرگ یا کاهش بزرگ داشته‌اند؟ دارایی‌های ثابت یا دارایی‌های کل افزایش یا کاهش داشته‌اند؟ علاوه بر این، به دنبال فعالیت‌های مشکوک باشید. اگر چیزی توجه شما را جلب کرد تحقیق کنید که چه چیزی در مورد آن کسب‌وکار می‌دانید تا دلیل مشکوک بودن فعالیت و موارد را پیدا کنید. به‌عنوان‌مثال، آیا شرکت بعضی محصولات خود را در طی دوره تجزیه و تحلیل ارزان فروخته است؟
  • مرحله سوم: مطمئن شوید گزارش‌های صورت‌های مالی را مرور و بررسی کرده‌اید. این گزارش‌ها ممکن است حاوی اطلاعاتی باشند که در تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی مهم بوده و بکار آیند.
  • مرحله چهارم: ترازنامه را تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید آیا تغییرات بزرگی در دارایی‌ها، بدهی‌ها یا حقوق صاحبان سهام دیده می‌شود یا خیر.
  • مرحله پنجم: صورت درآمد را بررسی کنید تا روندهای مختلف در طول زمان را شناسایی کنید.
  • مرحله ششم: پس از آن، صورت حقوق صاحبان سهام شرکت را ارزیابی کنید. این سؤال را از خود بپرسید: آیا شرکت سهم‌ها را خریداری کرده یا سهام جدید صادر کرده است؟ حساب درآمدهای انباشته در حال کاهش یا افزایش است؟
  • مرحله هفتم: صورتحساب جریان نقدی شرکت را تجزیه و تحلیل کنید.
  • مرحله هشتم: نسبت‌های مالی را محاسبه کنید.
  • مرحله نهم: پس از آن، داده‌های اصلی شرکت را جمع‌آوری می‌کنید.
  • مرحله دهم: اطلاعات بازار کسب‌وکار یعنی قیمت سهام کسب‌وکار و همچنین نسبت قیمت به درآمد را بررسی کنید.
  • مرحله یازدهم: پرداخت سود سهام را چک کنید. نسبت پرداخت سود سهام، درصد درآمد خالصی که شرکت در قالب سود سهام به سهامداران می‌دهد را می‌سنجد. نحوه محاسبه نسبت پرداخت سود سهام = درآمدهای تقسیمی هر سهم / سود کل سالانه هر سهم .
  • مرحله دوازدهم: اکنون می‌توانید تمام اطلاعاتی که شما ایجاد کرده‌اید را ارزیابی کرده و به این صورت، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی کسب‌وکار خود را انجام دهید.

مراحل دیگری هم در کنار این مراحل وجود دارد و همه  این مراحل به شما کمک می‌کند درک و شناخت عمیق‌تری از مفهوم اعداد شرکت و نحوه‌ای که این اعداد و ارقام بر عملکرد و رشد شرکت تأثیر می‌گذارند به دست آورید.

 

نتیجه گیری

داده کاوی به طور کلی بخشی از تحلیل داده است که هدف و قصد آن، تعیین یا کشف صرف الگو از یک مجموعه داده است. از طرف دیگر، تحلیل داده به عنوان یک بسته کامل برای ایجاد معنی از پایگاه داده انجام می شود که ممکن است شامل داده کاوی باشد یا نباشد. هر دو زمینه، نیاز به مجموعه توانایی‌ها، مهارت‌ها و تخصص مشخص و متمایزی دارند. در سال‌های آینده، هر دو حوزه، چه از نظر داده و منابع و چه از نظر مشاغل، به شدت مورد توجه و تقاضا قرار خواهند گرفت. مرکز مالی اقتصادی همت تراز دارای حسابرسان رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران میباشد که سالها وظیفه حسابرسی شرکتها را بر عهده داشته و آماده پاسخگویی به مباحث شما عزیزان در حرفه حسابرسی و گزارشگری خواهند بود کافیست با ما در تماس باشید.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین شرکت حسابداری در اصفهان تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند.

 

 
پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012