تفاوت مالیات صفر با معافیت مالیاتی چیست؟




در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به تفاوت مالیات صفر با معافیت مالیاتی چیست؟می پردازیم:

در دنیای پیچیده اصطلاحات مالیاتی، عامه مردم مفهوم نرخ صفر مالیاتی را با معافیت مالیاتی اشتباه می‌گیرند. درک چیستی نرخ صفر مالیاتی و تفاوت آن با معافیت مالیاتی برای کسب ‌وکارهای مختلف و مودیان مالیاتی مهم است. به طور خلاصه، مالیات نرخ صفر مالیاتی است که درصد آن برای مدت مشخص برابر با صفر است. این نرخ برای جلب سرمایه، افزایش فعالیت اقتصادی و رشد تولید به کار می‌ رود.

مالیات صفر چیست؟

  • طبیعت موقت: نرخ صفر مالیات برای مدت زمان محدودی اعمال می‌شود. این نرخ مالیاتی با هدف حمایت از کسب‌وکارها و افزایش راندمان اقتصادی به‌صورت موقت در نظر گرفته می شود.
  • نیاز به اظهارنامه: کسب‌وکارهای مشمول مالیات نرخ صفر باید در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات تحویل دهند. این اظهارنامه برای اداره مالیات اطلاعات دقیقی از درآمد و هزینه‌های کسب‌وکار فراهم می‌کند.

نرخ صفر مالیاتی

باتوجه ‌به نقش مهم کسب‌ وکارهای خصوصی در اقتصاد، دولت برای حمایت و جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها، نرخ صفر مالیاتی را تعریف کرده است. منظور از مالیات با نرخ صفر، یک سیاست مالیاتی است که طی آن در یک دوره زمانی خاص و مشخص مثلاً ظرف ۵ سال، یک فرد یا شرکت از پرداخت هر گونه مالیات معاف می‌ شود.

نرخ صفر مالیاتی امکان جلب سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، رشد تولید و تقویت بخش خصوصی را فراهم می‌کند.

مطابق ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌ های مستقیم، اعمال نرخ صفر مالیاتی، پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، اسناد و مدارک حسابداری و دفاتر قانونی در مدت‌زمان معین برای مودی مالیاتی در نظر گرفته می‌ شود.

افرادی که نمی‌دانند نرخ صفر مالیات چیست، به اشتباه تصور می‌کنند که این سیاست همان معافیت مالیاتی است. همه کسب‌وکارهایی که کد اقتصادی خود را دریافت کرده‌اند، حتی اگر در بازه‌ای از زمان فعالیت اقتصادی نداشته باشند،‌ باید اظهارنامه مالیاتی خود را (حتی به‌صورت سفید) تسلیم دولت کنند. باتوجه ‌به این موضوع، نداشتن فعالیت اقتصادی به معنای مالیات با نرخ صفر نخواهد بود. این سیاست به‌منظور حمایت از برخی مشاغل بخش خصوصی تعریف شده است و همه این مشاغل موظف‌اند اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارائه کنند. به بیانی ساده، معافیت مالیاتی یعنی یک کسب و کار به‌طور دائم از پرداخت مالیات معاف است؛ در‌صورتی‌که مالیات با نرخ صفر یک سیاست دائمی نیست و بازه زمانی مشخصی دارد.

مالیات صفر با معافیت مالیاتی

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

مشمولین نرخ صفر مالیاتی

مالیات با نرخ صفر به اقسام مختلفی از کسب‌و‌کارها تعلق می‌گیرد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می شود:

  • واحدهای تولیدی و خدماتی با بیش از ۵۰ نفر نیروی کار: واحدهای تولیدی و خدماتی که دارای بیش از ۵۰ نفر نیروی کار هستند، از مالیات با نرخ صفر بهره‌مند می‌شوند. این اقدام به منظور تشویق به ایجاد اشتغال انجام شده است.
  • سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری‌ها: سازمان‌ها و مؤسساتی که به شهرداری‌ها وابسته‌اند نیز از مالیات با نرخ صفر برخوردار می‌شوند. این اقدام جزو تدابیری است که به تقویت نقش بخش‌های شهری و خدمات عمومی کمک می‌کند.
  • دفاتر گردشگری و زیارتی: فعالیت‌های گردشگری و زیارتی نیز در برخی موارد از مالیات با نرخ صفر بهره‌مند می‌شوند. این تدابیر به منظور ترویج صنعت گردشگری و جلب گردشگران به مناطق مختلف است.
  • فعالیت‌های تولیدی، معدنی و خدماتی با معادل ۱۰۰ درصد از درآمد صادرات خدمات: کسب‌و‌کارهایی که در فعالیت‌های تولیدی، معدنی یا خدماتی فعالیت می‌کنند و معادل ۱۰۰ درصد از درآمد آن‌ها از صادرات خدمات حاصل می‌شود، از مالیات با نرخ صفر بهره‌مند می‌شوند.
  • ۲۰ درصد درآمد صادرات مواد خام: کسب‌و‌کارهای فعال در صادرات مواد خام نیز از مالیات با نرخ صفر بهره‌مند می ‌شوند.
  • کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی: مالیات با نرخ صفر برخی از کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی را نیز شامل می ‌شود. این اقدام به منظور تشویق به توسعه و پشتیبانی از بخش‌های مهم و بنیادی اقتصادی انجام شده است.

نکته بسیار مهم اینجاست که در صورت ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی، ‌ نه‌تنها مشمول نرخ صفر نخواهید شد، بلکه احتمالاً با جریمه نیز مواجه می ‌شوید. بر اساس ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، اعمال نرخ صفر مالیات فقط پس از تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی و اسناد حسابداری اشخاص امکان‌ پذیر است.

نرخ صفر مالیات بر ارزش افزوده

منظور از نرخ صفر مالیات بر ارزش افزوده، این است که اگر پرداخت کننده مالیات در یک دوره مشخص فعالیتی نداشته باشد، می تواند با اعلام کردن میزان درآمد کسب کرده در این دوره، نرخ مالیات بر ارزش افزوده خود را صفر کند و مالیاتی پرداخت نکند.

نتیجه گیری

نرخ صفر مالیاتی به معنی عدم اعمال هیچگونه مالیات بر روی درآمد یا محصولات خاصی میباشد که توسط عامل اقتصادی تولید یا عرضه می‌شوند. به عبارت دیگر، در این حالت، مالیاتی از درآمد یا محصولات مورد نظر کسر نمی ‌شود و عامل اقتصادی به صورت کامل و بدون کسر هیچگونه مالیاتی پول خود را دریافت می‌کند.

اما معافیت مالیاتی به معنی این است که بخشی از درآمد عامل اقتصادی از مالیات معاف خواهد بود. در این حالت، عامل اقتصادی باید برای بقیه درآمدهای خود مالیات پرداخت کند، اما برای بخشی از درآمدش که معافیت دارد، مالیات پرداخت نمی کند.

اینکه کدام بخش ها شامل نرخ صفر مالیاتی شوند و کدام بخش ها شامل معافیت مالیاتی شوند را دولت تعیین می کند که بتواند در راستای ایجاد محرک های اقتصادی و تولیدی و یا تامین نیاز های اساسی کشور، راه را برای فعالین در عرصه های مختلف هموار نماید. آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی مربوط به معافیت های موجود و نحوه بکارگیری صحیح آن در مشاغل مختلف امری ضروری می باشد. کارشناسان مرکز مالی اقتصادی همت تراز آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در این خصوص می باشند.

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012