بهای تمام شده واحدهای تولیدی



بهای تمام شده واحدهای تولیدی

تمامی شرکت‌ ها با بحث هزینه و درآمد در ارتباط هستند، یعنی این شرکت ها برای کسب درآمد متحمل هزینه ‌هایی می‌گردند. شاید در ظاهر و در یک تعریف کلی همه آن ‌ها به عنوان هزینه و درآمد شناخته می شوند، اما در بحث حسابداری باید این هزینه ها و درآمدها به طبقات مشخصی تقسیم و تفکیک شوند.

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به بهای تمام شده واحدهای تولیدی می پردازیم:


بهای تمام شده تولید چیست؟

بهای تمام شده ‌به مجموع هزینه‌های مرتبط با تولید محصول یا خدماتی که در طول دوره مربوط به آنها پرداخت می‌شود، می‌گویند.
‌حسابداری بهای تمام شده یک روش حسابداری است که تمام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم یک محصول یا خدمات را در محاسبه هزینه تمام شده آن محصول یا خدمات لحاظ می‌کند. برای این منظور، هزینه‌های متغیر و ثابتی مانند مواد اولیه، حقوق و دستمزد، اجاره، بیمه، استهلاک دارایی‌های ثابت را در محاسبه هزینه کل یک محصول یا خدمت در نظر می‌گیرد. در واقع، هزینه برای هر محصول یا خدمت شامل تمام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم برای تولید آن محصول یا خدمت است.


محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی چگونه است؟

همان‌طور که می ‌دانید بهای تمام شده کالای فروش رفته در صورت سود و زیان هر شرکت نشان داده می شود. نحوه محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی به این صورت است که با در نظر گرفتن و محاسبه هزینه مواد مستقیم ، هزینه کار مستقیم و سربار ساخت در نهایت هزینه ساخت یا بهای تمام شده به دست می ‌آید.
بهای تمام شده شرکت تولیدی یکی از مهم‌ترین اجزای مالی کسب‌وکارهای تولیدی است. شاید حتی اغراق نباشد اگر بگوییم مهم‌ترین بخش صورت‌های مالی سازمان‌های تولیدی این مفهوم است. بهای تمام شده یا بهای تمام شده کالای فروش رفته (COGS) یکی از اجزای اصلی حسابداری صنعتی است که معمولا به آن حسابداری هزینه‌ها، هزینه تولید یا هزینه فروش نیز گفته می‌شود. تفاوتی ندارد از روش‌های دستی محاسبه بهای تمام شده در یک شرکت تولیدی استفاده کنید یا از ابزارهای به‌روز و فناورانه مثل نرم افزار حسابداری بهره بگیرید ، برای به‌دست آوردن دقیق نقطه سربه‌سر تولید و ایجاد جریان درآمد سودآوری پایدار، به استفاده از این مفهوم نیاز دارید. 

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند.

به شکل خیلی کلی و ساده، بهای تمام شده شرکت تولیدی نشان‌دهنده هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم قابل انتساب به کالاهای تولید شده توسط یک شرکت است. اجزای این مفهوم معمولا شامل هزینه مواد، هزینه‌های نیروی کار که مستقیماً درگیر در تولید هستند و سربار ساخت است که مستقیماً به محصولات واحد تولیدی مرتبط است. درک بهای تمام شده کالای فروش رفته (COGS) برای کسب و کارها به‌منظور محاسبه دقیق سود ناخالص، که یک شاخص کلیدی از وضعیت عملیاتی شرکت است، حیاتی است. در این مقاله به سراغ بررسی این مفهوم مهم و کاربردی می‌رویم و اجزا، فرمول و روش‌های محاسبه و استانداردهای آن را در خصوص یک شرکت تولیدی توضیح می‌دهیم.


فرمول محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی

رایج ترین فرمول مورد استفاده برای محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی عبارت است از:


 = COGS   موجودی کالای ابتدای دوره + تولید در طول دوره – موجودی کالای پایان دوره


در اینجا، موجودی کالای ابتدای دوره، ارزش کالاهایی است که کسب و کار در ابتدای دوره حسابداری در اختیار دارد. تولیدات انجام شده در دوره به این موجودی اولیه اضافه می‌شود. سپس ارزش کالاهایی که در پایان دوره فروخته نشده و در انبار باقی مانده است، کسر می‌شود. نتیجه بهای تمام شده شرکت تولیدی در طول دوره حسابداری است.

بهای تمام شده واحدهای تولیدی
استانداردهای محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی

سه روش اصلی ارزیابی موجودی برای محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی وجود دارد:

اولین ورودی، اولین خروجی (FIFO)، آخرین ورودی، اولین خروجی (LIFO) و میانگین هزینه.


روش FIFO برای محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی 

در این روش فرض بر این است که اولین کالایی که خریداری یا تولید می‌شود اولین کالایی است که فروخته  می‌شود. این بدان معنی است که موجودی در پایان دوره شامل آخرین کالاهای خریداری شده یا تولید شده است.


روشLIFO برای محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی 

این روش برعکس FIFO را فرض می‌کند. آخرین کالاهایی که خریداری یا تولید شده اند اولین کالاهایی هستند که فروخته می‌شوند. در نتیجه، موجودی در پایان دوره شامل اولین کالاهای خریداری شده یا تولید شده است.


میانگین هزینه محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی 

این روش میانگین موزون هزینه هر واحد را برای تمام کالاهای موجود برای فروش در طول دوره محاسبه می‌کند و سپس از این هزینه متوسط برای محاسبه COGS و موجودی نهایی استفاده می‌شود.

این‌که از چه روشی برای محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی خود استفاده می‌کنید تاثیر مستقیمی بر میزان بهای تمام شده محاسبه شده شما دارد. به‌خصوص اگر در محیط اقتصادی فعالیت کنید که شاهد دوره‌های تورمی یا رکودی است.


استفاده از بهای تمام شده در بخش‌های تولید و خدمات

در بهای تمام شده تولید، COGS شامل هزینه‌های مستقیم مواد، هزینه‌های مستقیم نیروی کار و هزینه‌های سربار تولید است. هزینه‌های مستقیم مواد، هزینه‌های مواد اولیه مورد استفاده در تولید کالا است. هزینه‌های کار مستقیم دستمزد کارگرانی است که مستقیماً در تولید شرکت دارند. سربار تولید کلیه هزینه‌های دیگر مرتبط با فرآیند تولید است، مانند آب و برق، اجاره، و استهلاک تجهیزات تولید.


برای بهای تمام شده خدماتی، مفهوم COGS کمی‌ متفاوت است. مشاغل خدماتی محصولات فیزیکی برای فروش ندارند، بنابراین COGS آنها معمولاً هزینه نیروی کار مرتبط با ارائه خدمات است. این می‌تواند شامل دستمزد، مزایا، و مالیات بر حقوق کارمندان یا پیمانکارانی باشد که خدمات را ارائه می‌دهند، و همچنین هرگونه هزینه مستقیم ارائه خدمات، مانند هزینه‌های سفر و ماموریت.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند.


نقش COGS در هر دو بخش برای تعیین سود ناخالص که به عنوان درآمد – بهای تمام شده محاسبه می‌شود، بسیار مهم است. این سود ناخالص یک معیار اساسی برای عملکرد تجاری است، زیرا نشان می‌دهد که یک شرکت چقدر به طور موثر از هزینه‌های مستقیم مانند نیروی کار و مواد خام سود ایجاد می‌کند.


بهای تمام شده کالای تولید شده 

بهای تمام شده کالای تولید شده به هزینه های مستقیمی گفته می شود که توسط سازمان یا شرکت تولیدی، برای تولید کالا یا محصول صورت می گیرد. این بهای تمام شده شامل هزینه مواد مصرفی در تولید کالا، هزینه های مستقیم نیروی کار و … می باشد. در واقع می توان گفت که این بهای تمام شده، هزینه ایجاد خدمت و یا کالایی می باشد که یک سازمان به فروش می رساند.
در این بخش تنها هزینه هایی قابل بررسی می باشند که به صورت مستقیم به تولید محصول مربوط می شوند و هزینه های غیر مستقیم مانند هزینه توزیع، فروش، بازاریابی و … در این بخش قابل محاسبه نمی باشند. بهای تمام شده کالای فروخته شده، در صورت سود و زیان ثبت می شود و برای محاسبه حاشیه سود ناخالص شرکت، این هزینه از درآمد کسر می گردد.
حسابداری بهای تمام شده کالای تولیدی، به حسابداری صنعتی معروف می باشد که ابزاری مهم در بخش مدیریت به حساب می آید زیرا با استفاده از بهای تمام شده کالای تولیدی، می توان بهای تمام شده کالای فروخته شده را محاسبه نمود.


نتیجه گیری

قیمت تمام شده محصولات و خدمات به معنی هزینه‌های مستقیم ایجاد محصول یا خدمت توسط یک بنگاه اقتصادی و شامل هزینه‌ مواد مصرفی و هزینه نیروی کار و سربار است و هزینه‌های غیرمستقیم و جانبی مثل بازاریابی، تبلیغات، توزیع و… شامل آن نمی‌شود.
محاسبه قیمت تمام شده محصول یا حسابداری بهای تمام شده که به حسابداری صنعتی هم شناخته می‌شود به مدیران بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند تا بتوانند بهای تمام شده تولیدات یا کالاهای خریداری شده یا فروش رفته را محاسبه کنند. این کار باعث می‌شود مدیران روی هزینه‌های تولید مثل خرید مواد اولیه، هزینه استفاده از ماشین‌آلات، دستمزد پرسنل و… کنترل داشته باشند و از طرف دیگر با کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری سازمان خود را افزایش دهند.
یکی از راه‌های به دست آوردن اطلاعات در زمینه بهای تمام شده تولید کالا و خدمات، یاری‌ گرفتن از مشاورین و کارشناسان با تجربه است.مرکز مالی اقتصادی همت تراز آماده خدمت رسانی در این زمینه به درخواست کنندگان می باشد.

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012