بخشنامه 210/1400/08در تاریخ1400/02/21



مالیات نوشابه های گازدار

بخشنامه 210/1400/08در تاریخ1400/02/21

عوارض نوشابه ­های گازدار اعلام شد.

به پیوست تصویب نامه هیئت محترم وزیران به شماره 3271/ت 56865ه مورخ 1400/01/17در خصوص عوارض موضوع ماده( 72) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور ردیف بودجه (160123) راجع به نوشابه­ های گازدار برای سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۸ به شرح ذیل جهت اجرا ارسال می‌شود:

« نظر به اینکه به‌موجب مواد (۴۸) و( ۶۹) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2)- مصوب ۱۳۹۳- و بند (ح) ماده (۳۱) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران- مصوب ۱۳۹۵- میزان، نحوه تعیین و مرجع وضع عوارض نوشابه های گازدار تغییر نموده و در ردیف (160109) قانون بودجه منعکس گردیده است ولی تاکنون مرجع موصوف تشکیل نشده و عوارضی وضع نشده است و با توجه به اینکه طبق اصل (۵۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده( ۳۷) قانون محاسبات عمومی کشور- مصوب ۱۳۶۶ ماده ( 4) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت- مصوب 1380- و تبصره الحاقی ماده(۷۱) مکرر قانون محاسبات عمومی کشور- مصوب ۱۳۹۳ -امکان مطالبه عوارض با استناد به ردیف بودجه وجود ندارد، عوارض موضوع بند (۷۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور ردیف بودجه (160123) راجع به نوشابه ­های گازدار از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ ملغی الاثر بوده و قابل مطالبه نخواهد بود.

—————————-توضیحات در مورد بخشنامه صادره —————-

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خاص یکی از مباحث مهم قانون مالیات بر ارزش افزوده  است؛ که در آن قانون گذار برای برخی کالاها نظیر کالاهایی که برای سلامتی مضر هستند، نرخ ارزش افزوده متفاوتی در نظر گرفته است. از آنجا که پس از تصویب قانون دائمی ارزش افزوده در تیر ماه 1400، نرخ  مالیات و عوارض کالاهای نفتی، فلزات گرانبها، سیگار، نوشابه و کالاهای آسیب رسان به سلامت (فصل ششم موضوع ماده 26) تغییر کرده است، از این رو در این مقاله از سری مقالات مالیات بر ارزش افزوده قصد داریم به بررسی مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خاص بپردازیم. همراه ما باشید.

تغییرات ارزش افزوده کالاهای خاص

در قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده که توسط مجلس شورای اسلامی در تاریخ 1400/03/02 تصویب شد، تغییرات اندک اما مهمی در مقایسه با قانون موقت اعمال شد. با مقایسه قانون ارزش افزوده دائمی و موقت می‌توان به این تغییرات به ویژه در نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای  خاص پی برد. قوانین جدید که در ماده 26 این قانون قابل دسترسی است، عبارتند از:

 مالیات و عوارض کالاهای نفتی

فلزات گرانبها (طلا، جواهر و پلاتین)

نوشابه (نوشابه های قندی گازدار و بدون گاز)

کالاهایی که باعث به خطر افتادن سلامت است

انواع سیگار و محصولات دخانی

نرخ محاسبه مالیات  بر ارزش افزوده کالاهای خاص

 

برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012