بخشنامه 200/1401/47 مورخ 1401/09/01



هزینه ها در حسابداری

احکام مالیاتی آیین نامه اجرایی قانون نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

احکام مالیاتی  آیین نامه اجرایی قانون نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موضوع تصویب نامه شماره 119996/ت59807هـ مورخ 1401/07/10 هیئت محترم وزیران (تصویر پیوست) به شرح زیر، برای اجرا ابلاغ می‌شود:

ماده1ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

2ـ سازمان: سازمان آموزش فنی و حرفه ‎ای کشور.

3ـ اهداکنندگان (خیرین): اشخاص حقیقی و حقوقی که به صورت داوطلبانه در احداث، تعمیر، توسعه، بازسازی و تجهیز مراکز آموزشی مربوط با اولویت نیازهای مصرفی مهارتی شامل مواد مصرفی و ابزار کارگاهی برای آموزش های عملی کشور اقدام به کمک مالی (نقدی) و غیرنقدی (اهدای اموال منقول و غیرمنقول) به سازمان می ‎کنند.

ماده 6ـ هدایا و کمک های نقدی و غیرنقدی اهداکنندگان که با رعایت مقررات کامل این آیین نامه به سازمان اهدا می شود، در صورتی که سازمان تأییدیه منابع پرداختی و یا مبلغ تقویم شده هدایای غیرنقدی هر شخص در هر سال را حداکثر تا پایان اردیبهشت سال بعد به صورت سامانه (سیستمی) به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نماید، با شرط مشخص بودن پرونده مالیاتی که باید محاسبات تعیین درآمد مشمول مالیات هزینه های مزبور اعمال شود، هزینه قابل قبول مالیاتی سال پرداخت یا اهدا تلقی  می شود.

قانون نحوه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید طی نامه شماره ۱۰۲۸۳۴ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

——————————توضیحات در مورد بخشنامه صادره ————————————–

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

قانون نحوه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان
آموزش فنی و حرفه ای کشور

ماده‌واحده- سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور مجاز است به‌منظور گسترش و بهسازي مهارت‌آموزي و فراهم نمودن زمينه‌هاي ايجاد اشتغال پايدار در کشور، کمکهاي نقدي و غيرنقدي و هداياي اشخاص حقيقي و حقوقي را دريافت و با رعایت نظر اهداء کننده و موازین شرعی براي احداث، تعمیر، توسعه، بازسازی و تجهيز مراکز آموزشي مربوط با اولویت نیازهای مصرفی مهارتی شامل مواد مصرفی و ابزار کارگاهی برای آموزش­های عملی کشور مصرف نمايد. استفاده از کمکهاي مذکور براي توسعه تشکيلات و پرداخت هزينه‌هاي مربوط به کارکنان ممنوع است.

تبصره۱- ­کلیه وجوه اهداءشده به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و حداکثر ظرف یک­ماه معادل صددرصد (۱۰۰%) آن در قالب بودجه سنواتی در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قرار می‌گیرد تا در محل مورد نظر اهداءکننده با رعایت موازین شرعی به مصرف برسد و کمکهای غیرنقدی اعم از کالا و تجهیزات و یا املاک و بناهای احداثی توسط خیّرین با موافقت خیّر و در محل مورد نظر ایشان به عنوان اموال دولت (با ذکر نام خیّر) ثبت و بهره‌برداری می‌گردد.

تبصره۲- ­درآمدهای حاصله سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور از محل خدمات آموزشی و فرهنگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و تعویض گواهینامه­ها و پروانه­ها، اختصاصی تلقی می­شود و به صورت صددرصد (۱۰۰%) توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص می­یابد.

تبصره ۳- در ماده (۶۱) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۲۸/۱۲/۱۳۷۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی، عبارت «درآمد اختصاصی این سازمان نزد خزانه­داری کل کشور واریز می­شود» جایگزین عبارت «درآمد عمومي كشور واريز خواهد شد. معادل صددرصد (۱۰۰%) درآمدهاي واريز شده فوق از محل اعتباري كه به همين منظور در قانون بودجه هر سال منظور مي­شود در اختيار سازمان ‌مزبور قرار داده مي‌­شود» می­گردد و در تبصره آن عبارت «اختصاصی این سازمان» جایگزین عبارت «عمومی کشور» می­شود.

تبصره۴- ­آیین­نامه اجرائی این قانون ظرف سه‌ماه پس از ابلاغ، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می­شود و به تصویب هیأت وزیران می­رسد.

قانون فوق مشتمل بر ماده­واحده و چهار تبصره در جلسه علني روز سه­شنبه مورخ یازدهم آبان ماه يكهزار و چهارصد مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ ۱۹/۸/۱۴۰۰ به تأييد شوراي نگهبان رسيد.

محمدباقر قاليباف

      برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012