بخشنامه 200/1401/24 مورخ 1401/05/04



محاسبه مالیاتی

در اجرای تبصره (2) بند الف ماده (9) قانون مالیات برارزش افزوده مصوب 1400/03/02، به پیوست دستورالعمل نحوه استرداد مالیات و عوارض دریافتی از خریداران کالاها و خدمات معاف از مالیات و عوارض که با همکاری این سازمان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تهیه و به تصویب وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسیده است، جهت اجرا ابلاغ می گردد.

دستورالعمل نحوه استرداد مالیات و عوارض دریافتی از خریداران کالاها و خدمات معاف از مالیات و عوارض موضوع تبصره (2) بند الف ماده (9) قانون مالیات برارزش افزوده مصوب 1400/03/02

 تعاریف

1-معانی واژه ها و اصطلاحات به کار برده شده در این دستورالعمل به شرح زیر می باشد:

قانون:  قانون مالیات برارزش افزوده مصوب 1400/03/02 مجلس شورای اسلامی؛

سازمان:  سازمان امور مالیاتی کشور؛

اتاق:  اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران؛

کالاها و خدمات معاف:  کالاها و خدماتی که از مصادیق بندهای ماده (9) قانون می باشد؛

مودیان:  تولیدکنندگان، واردکنندگان و عرضه کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمت؛

خریداران:  خریداران کالا و خدمت از مودیان؛

سامانه سازمان:  سامانه سازمان به نشانی www.intamedia.ir

پایانه های فروشگاهی:  پایانه های موضوع بند ب ماده (1) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان؛

سامانه مودیان:  سامانه موضوع بند پ ماده (1) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان؛

دوره مالیاتی:  دوره مالیاتی موضوع بند خ ماده (1) قانون مالیات برارزش افزوده؛

صورتحساب الکترونیکی:  صورتحساب موضوع بند ث ماده (1) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان.

تکالیف سازمان

2-سازمان مکلف است برای آگاهی عموم مردم و تشویق آنان به گزارش دهی تخلفات احتمالی فهرست کالاها و خدمات معاف از مالیات و عوارض را در سامانه سازمان، درج نماید.

3-سازمان مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید تا عموم مردم بتواند گزارش تخلف مودیان مبنی بر دریافت مالیات و عوارض از کالاها و خدمات معاف را از طریق سامانه سازمان، بخش گزارش تخلف مودیانی که از کالاها و خدمات معاف مالیات و عوارض دریافت نموده اند، به سازمان اعلام نمایند.

4-سازمان ترتیبی اتخاذ نماید تا امکان درج مالیات و عوارض از کالاها و خدمات معاف در صورت حساب فروش کالا یا خدمت در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی فراهم نباشد.

5-سازمان مکلف است در پایان هر دوره گزارش های مردمی واصله در خصوص دریافت مالیات و عوارض کالاها و خدمات معاف را رسیدگی و در صورت احراز تخلف نسبت به استرداد مالیات و عوارض دریافتی از خریداران و همچنین محاسبه، مطالبه و وصول جرائم غیرقابل بخشش از مودیان متخلف اقدام و به ترتیب مقرر در ماده (38) قانون عمل نماید.

شرایط و نحوه استرداد:

6-سازمان مکلف است پس از پایان هر دوره گزاش های مردمی درج شده در سامانه سازمان را  بررسی و در صورت احراز تخلف مبنی بر دریافت مالیات و عوارض پرداختی بابت کالاها و خدمات معاف، مالیات و عوارض دریافتی بابت کالاها و خدمات معاف از خریداران را از محل وصولی های جاری سازمان حداکثر تا 45 روز بعد از پایان دوره درج گزارش در سامانه سازمان به حساب خریداران واریز نماید.

7-در صورت رد گزارشات درج شده در سامانه سازمان، مراتب با ذکر دلایل از طریق سامانه سازمان به گزارش دهندگان اعلام می شود. در صورتیکه گزارش دهنده نقایص اعلام شده را رفع نماید، گزارشها مجدداً مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در صورت احراز تخلف مطابق بند (6) اقدام خواهد شد.

8-استرداد مالیات و عوارض پرداختی بابت کالاها و خدمات معاف صرفاً برای خریدارانی که از مودیان عضو سامانه مودیان و از طریق کارتهای بانکی خرید می نمایند، مجاز خواهد بود و مالیات و عوارض پرداختی بابت کالاها و خدمات معاف به همان حسابی که از آن خرید شده است، واریز و به خریداران اطلاع داده خواهد شد.

9-پرداختی مالیات و عوارض خریداران کالاها و خدمات معاف که مودی نظام مالیاتی هستند در صورت دارا بودن بدهی مالیات و عوارض، به حساب بدهی آنان منظور و در صورت درج به عنوان اعتبار مالیاتی، به حساب پرداختی آنان منظور خواهد شد؛ در غیر اینصورت به حساب آنان مسترد می گردد.

10-سازمان مجاز است با درخواست خریداران کالاها و خدمات معاف که مودی نظام مالیاتی هستند، پرداختی آنان بابت کالاها و خدمات معاف را در صورتیکه مالیات و عوارض پرداختی را به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ ننموده اند، اعتبار به دوره های بعد منتقل نماید.

—————————–توضیحات در مورد بخشنامه صادره ——————————————

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

تبصره- دام به حيواناتي (شامل چهارپايان، پرندگان، آبزيان و حشرات) اطلاق مي­ گردد كه براي امور تغذيه انسان يا دام و فعاليت­ هاي اقتصادي، توليدي و آزمايشگاهي، توليد، نگهداري و پرورش داده مي ­شوند.

برای دانلود بخشنامه و پیوست اینجا کیلک کنید

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012